Boedapest!

12 september 2017 - Budapest, Hongarije

Ik ben d'r!!!

Vannacht heeft het heel hard geregend, maar m'n tentje hield zich er goed onder. Vanmorgen wel in de regen, was nog maar een licht regentje, ingepakt en vertrokken. Na een half uur al oponthoud, want ik moest met de pont weer de Donau oversteken. Volgens de dienstregeling was ik nét 5 minuten te laat voor het veer, dat maar één keer per uur overvaart. Mooi moment om te ontbijten, maar er was nog geen supermarkt op mijn pad gekomen. Er was wel weer iets van een Büfé, wat open was. Ze hadden daar wel koffie voor me, maar er werden nog geen pizza's gebakken. Aangezien ik mijn hele huishouden bij me heb, bedacht ik de wachttijd nuttig te gaanbesteden door mijn nagels te knippen. Net geïnstalleerd in de wachtruimte met het juiste gereedschap komt er ineens beweging aan gene zijde en is het veer al snel aan deze zijde. Niet het bootje, maar het feit dat er 3 passagiers uitstapten, gaf me het vertrouwen dat ik ook de overkant droog zou kunnen bereiken. Was het nou verbeelding dat ik dacht te zien dat het bootje wel wat overhelde aan de kant van mijn fiets? De twee veermannen hielpen mijn fiets een paar treden omhoog weer aan wal te krijgen onder luid gesteun vanwege het gewicht. Één sprak Duits en vroeg waarom ik zoveel mee moest nemen en waarom ik daarom niet met de auto was.

Na ruim een uur wéér de Donau over, nu met een veer dat ook auto's overzette. En mij én nog een andere (lokale) fietster. Ze leek wel aardig, dus ik vroeg of ze Duits sprak. Jawel, ze was een Duitse, maar getrouwd met een Hongaar. Ze ging dezelfde kant op, dus we zijn ook nog een stuk samen opgefietst. Veel besproken in zo korte tijd, ik wil dan namelijk van alles weten. Toen zij thuis was zette ik de reis weer alleen voort.

Om een uur of half 2 bereikte ik dan mijn einddoel. Redelijk vlug vond ik het adres van mijn gehuurde appartement. Ik word steeds handiger met telefoon en Google maps in één hand, remmen en sturen met de andere hand in druk en chaotisch stadsverkeer. Ik zit nu 3-hoog hartje stad, samen met mijn fiets, die gelukkig rechtop in de lift paste. Het heet "Beatles-appartement" en er hangt een flink aantal wat verschoten plaatjes van The Beatles. Het ontroert me hoeveel moeite er gedaan wordt om van zo'n kleine ruimte iets te maken. Zoveel leuker vind ik dit dan een 4* hotel, jammer dat Booking.com ertussen zit om het te kunnen vinden. Het gebouw herbergt verder behalve mijn hospita als buurvrouw, andere bewoners, luxury suits (volgens de deurmat), die vast wat anders zijn ingericht dan mijn suite. Verder nog een jeugdherberg en geloof het of niet, maar op de begane grond het kantoor van de hop-on, hop-off bus, met een halte voor de deur. Vanavond kan ik, in tien stappen al kiezen of ik Thais of Italiaans wil eten. Wat de buren te bieden hebben weet ik nog niet eens. Ik ga het hier best tot vrijdag uithouden en hoewel het nu nog somber en bewolkt is zijn de weersvoorspellingen voor komende 2 dagen: volop zon.

1. Els:
    12 september 2017
    Wouw Elma wat een avontuur. Gefeliciteerd met het behalen van je doel. Ik doe het je niet na. Helemaal alleen zo'n end fietsen. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat het nu afgelopen is want ik vond het erg leuk om te lezen hoe het ging. Nu lekker nagenieten.
  2. Petra:
    12 september 2017
    Jeetje elma wat heb je dat snel gedaan. Gefeliciteerd! Daar kan je trots op zijn. En ook op het gemak waarmee je al die contacten legt. Geniet van de stad en rust lekker uit van al je inspanningen.
  3. Gerleen:
    Hoi Elm,
    Gefeliciteerd met het halen van je doel, we hebben al gebeld maar dit was ik vergeten. Beetje een schok voor je denk dat je niet meer op de fiets moet, uit het ritme komen.
    Ik heb je foto's en vertellingen leuk gevonden, knap dat je naast het doorfietsen toch oog hebt gehouden voor de omgeving en de mensen. Kan me voorstellen dat je zoiets best zou kunnen gebruiken in een fiets toer gids of iets dergelijks.
    Nou ja, paar daagjes Boedapest verkennen en dan hop naar huis. dag, Gerleen
  4. Ria van Stoltz:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd!!! Je hebt het gewoon gedaan!!! En je mag ook heel blij zijn met zo'n goede fiets, die heeft het ook maar mooi gehaald. Ik denk dat mijn fiets en ikzelf daar niet zouden komen...... Ik vind de Kaag of Zandvoort ver genoeg.
  5. Marika:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd Elma. Echt een super prestatie. Geniet van je rust nu!
  6. Ernst Tol:
    12 september 2017
    Wow Elma wat een goede prestatie. Ik hoop dat je er van genoten hebt.
    Wat een avontuur heb je maar mooi beleefd. En nu lekker uitrusten en dan terug naar Nederland.
  7. Elly:
    12 september 2017
    Geweldig Elma, wat een reis! Leuk dat je ook zo geniet van de ontmoetingen onderweg. Geniet van je tijd in Boedapest, en veilige reis terug.
  8. Astrid Teeuwen:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel!!!! Top gedaan, geniet nog van Boedapest en je vakantie.
  9. Sujata:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd Elma. Het is je WEER gelukt. Wat een prestatie. Je bent een topper. Ik ben superblij dat je je doel zonder kleerscheuren hebt bereikt maar ik ga je verhalen wel missen. Ik neem aan dat ik maandag nog wel een aantal "niet vertoonde" verhalen te horen krijg. Ik ben zooooo benieuwd naar al je verhalen en ben stiekem ook wel blij dat je er binnenkort weer bent na 4 weken. Maar nu eerst ontzettend trots lopen wezen op jezelf en lekker ontspannen Boedapest verkennen. Geniet er van! Oh en hopelijk gaat alles dit keer goed met het vervoeren van je fiets naar Nederland. Groetjes, Sujata
  10. Anja:
    12 september 2017
    Elma wat een geweldige reis heb je gehad, wat een presentatie heb je geleverd en daarnaast nog een leuk reisblog geschreven waarbij wij kunnen meegenieten van je ervaringen onderweg. Top hoor. Geniet van je twee wandel dgn in Boedapest.
  11. Susan:
    12 september 2017
    Geweldig Elma, petje af. Geniet de komende dagen van de zon
  12. Pauline van Diest:
    12 september 2017
    Super! Gefeliciteerd. Al je verhalen klinken geweldig. Goed gedaan hoor allemaal, doorzetter. Geniet van Budapest en van al je herinneringen van de reis.
  13. Henk:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd, knappe prestatie en mooie toch. Leuke foto's gezien. Hoeveel km totaal gefietst ? Geniet nog daar en goede thuisreis.
  14. Mirjam:
    12 september 2017
    Diepe buiging.En wat leuk om mee te mogen genieten.Geniet van het mooie Budapest en geef je fiets ook even een zadelklop. Goed team samen ;-)
  15. Caroline:
    12 september 2017
    Hé lieve Elma, wat ongelofelijk knap van je! En wat heerlijk dat je je doel bereikt hebt en nog even kunt genieten! Echt een mooie beloning! Super hoe je dit volbracht hebt, helemaal alleen en dan ook nog die fysieke prestatie! Die combinatie vind ik echt bewonderenswaardig. Leuk dat je ons hebt laten meebeleven. Heb ervan genoten! Heel veel plezier nog in de grote stad. En dan lekker naar huis waar iedereen met smart op je wacht!
  16. Cora Cramer:
    12 september 2017
    Knap gedaan Elma! We hebben genoten van je fietsverhalen! Paul is ook net in 6 dagen naar Poitiers gefietst. Hij heeft er 1000 km opzitten maar minder van de omgeving gezien hoor! Jij hebt ook erg genoten en nu nog een paar dagen genieten van Boedapest! Groeten van Paul en Cora Cramer.
  17. Monique Lans:
    12 september 2017
    Super. Gefeliciteerd. Je mag trots op jezelf wezen. Je hebt het mooi maar weer gedaan en dat in je eentje. Verhalen waren prachtig om te lezen. Geniet lekker van de laatste paar daagjes met mooi weer, hier is het toch slecht.
  18. Pauline Lap:
    Lieve Elma,
    Een hele diepe diepe buiging. Echt heel bijzonder dat jij dit avontuur bent aangegaan en het doel Boedapest hebt bereikt. Geniet van de stad, het eten en de prestatie. Liefs Pauline
  19. Ellen Schotanus:
    12 september 2017
    Super Elma! Mooi gedaan. Geniet van Boedapest.
  20. Mama Vaalburg:
    12 september 2017
    Geweldig Elma,je bent in Boedepest,je reisdoel.Geniet van de komende 2dagen met zon!
    Hier komt morgen storm.Het is wel een klein appartementje,maar genoeg zal je wel
    zeggen.En dan is het Vrijdag,goede reis naar huis.Ik zie er naar uit je te zien en je verhalen te horen,al weten we al heelveel.Lieve groetjes,Mama.
  21. Judith:
    12 september 2017
    Je hebt het toch maar weer gedaan.Toppertje wat een prestatie .Ik heb genoten van je verhalen en foto's .Wat heb je veel gezien,het is toch geweldig hoe je dat zo beleeft op de fiets.Dat lijkt me zoveel mooier en intenser dan dat je het met de auto doet.En met de auto vind ik het al een hele rit😂 Veel plezier nog in Boedapest.tot gauw.
  22. Ytje:
    12 september 2017
    Elma, ik vond het heel leuk om je verhalen te lezen. Mooie foto's erbij!
    Alle goeds voor de komende dagen! Daag.
  23. Pa Vaalburg:
    12 september 2017
    Gefeliciteerd !! Elma. Geniet verder van die-naar zeggen- zeer interessante stad.
  24. Linda van Steensel:
    13 september 2017
    Hele mooie prestatie, kun je trots op zijn maar dat ben je ook vast wel!
    Leuk om je te volgen met je verhaaltjes en foto's.
    Geniet van je tijd Boedpest, mooie stad.
    Heerlijk Donau boottochtje is ook een aanrader vaak in combinatie met Hop on Hop off ticket.
    Fijne tijd nog!
  25. Margreet T:
    13 september 2017
    Gefeliciteerd Elma! Een hele prestatie weer. Het was geweldig om je via je verhalen te kunnen volgen. Petje af en veel plezier nog een paar dagen!
  26. Tiny van der Meer:
    13 september 2017
    Gefeliciteerd Elma!!!! een TOP PRESTATIE!!! ik had niet anders van je verwacht want wat jij in je hoofd heb, daar ga je voor. je verhalen en foto,s vond ik ontzettend leuk om te lezen op mijn vakantie.geniet van je rust en omgeving groetjes
  27. Ottoliene:
    13 september 2017
    Daar ben je dan.... in Boedapest. Ik heb het vernomen via de de LSD app en wist dat ik dus nog een paar leuke verhaaltjes te goed heb van je. Ik vind het bijna jammer dat je er bent. De verhalen zullen nu minder in aantal worden. Ik heb het je al via de app gezegd. Diepe buiging en respect. Van harte gefeliciteerd. Geniet nog even. Lieve groet Ottoliene
  28. Agnes:
    13 september 2017
    Zo knap dat je al die dagen, weken, al die kilometers hebt gefietst en dan Boedapest hebt bereikt. Petje af. Wat moet het een raar en ook zalig gevoel geven als je zo'n grote stad binnen rijdt met volle bepakking. Dan zit het er echt op.
    En je appartementje vind ik geweldig om te zien. Lekker knus. En al lekker Thais of pizza gegeten?
    Beiden lekker!! Wat zal jij lekker slapen zeg na al die fiets weken. Is je kampeeruitrusting al weer goed gedroogd?
    Ik ga je verhalen ook missen. Super leuk om je op deze manier te volgen.
    Liefs van Agnes en nogmaals proficiat bij het behalen van je einddoel👍
  29. Jantine Stuive:
    14 september 2017
    Heerlijk je bent er. Alles goedgegaan, nu nog je fiets samen mee terug haha. Je kunt terugkijken op een geweldig avontuur. En wij hebben binnenkort een etentje :)
  30. Marja Gemser:
    14 september 2017
    Gefeliciteerd Elma en bedankt voor je mooie verslag. Het is erg leuk om zo met iemand mee te mogen reizen.
  31. Pieter Hordijk:
    15 september 2017
    Ha Elma, nauwelijks toegekomen wegens mijn vakantie en werk daarna om je blog te volgen. Nu gelezen, wat een mooie rit, chapeau!! Leuk avontuur, en wat weet je je ervaringen erg mooi en lezenswaardig te verwoorden. Nu lekker Boedapest bekijken? Boeiende stad. veel plezier nog.