Hongarije

9 september 2017 - Dunasziget, Hongarije

Vandaag 3 landen per fiets bezocht: van Oostenrijk, via Slowakije naar Hongarije. Na een vergeefse zoektocht naar niet bestaande of wel bestaande, maar verlaten campings ben ik weer in een hotel beland. Mét WiFi. Tijdens mijn aanmelding viel het licht boven de bar al uit. Dus ik heb mijn twijfels of ik internet heb en blijf houden.

Vandaag voerde de wind wel de boventoon. Harde wind, soms zelfs stormachtig, en helaas, voornamelijk tegen. Het weer was verder prachtig en zelfs behoorlijk warm in de loop van de middag. Het deel van de route in Oostenrijk was wel mooi, voornamelijk door een natuurgebied. De rest, door Slowakije en Hongarije, was qua omgeving nogal saai, maar wel gezellig met veel recreërende fietsers. Tijdens een stop een Hongaar 'gesproken'. Hij was op de fiets en begreep al gauw dat ik uit Nederland kwam. Enthousiast wees hij naar de rugzijde van zijn shirt en zijn fiets. Uit het shirt kon ik hooguit iets opmaken van 'Rijn'. Ik begreep uiteindelijk dat hij van Zwitserland, via Bodensee naar Rotterdam was gefietst. Misschien heeft hij een route gedaan die de Rijn volgt vanaf de oorsprong. Ik gebaarde nog de vraag of ik het water van de dorpsfontein kon drinken. Pas toen hij zijn eigen bidon er mee ging vullen had ik er wel vertrouwen in.

In de tijd dat ik in Wenen was heb ik alle reacties van jullie nog eens gelezen. Ik zag dat ik op wat vragen nog een antwoord schuldig ben. Vragen over kou (waar ik me vooraf nogal zorgen over maakte), eten en boeken lezen. Om met dat laatste te beginnen: een goed voorbeeld van hoe de voortschrijdende techniek een zegen en een vloek kan zijn. Ik heb een e-reader mee, waarop ik, vlak voor de vakantie nog 3 aangeschafte boeken had gezet. Thuis kreeg ik 'm al niet helemaal goed meer opgeladen, maar na een paar dagen vakantie viel een heel deel van het scherm uit. Dat leest niet zo lekker meer. Via Bol.com de boeken gedownload op IPad. Helaas was ook deze vreugde van korte duur. Ineens waren alle boeken, ook die er al op stonden, op de inhoudsopgave na leeg. Googelen: een heleboel mensen hebben dit probleem, maar niemand de oplossing. Één van de tips opgevolgd: de app van Bol.com Kobo downloaden. Daarmee kan ik nu, tot nog toe, in elk geval de 3 boeken lezen die ik had aangeschaft. En dat dus allemaal moeten doen in de buurt van het toiletgebouw, waar alleen de WiFi werkte.

Dankzij een diepte investering in een slaapzak, met dons, wat ik thuis niet eens in m'n dekbed heb, heb ik het absoluut niet koud in de nacht.

Eten is een dagelijkse taak op zichzelf. Ik heb geen pannen, etc. mee. Het enige serviesgoed wat ik heb is een beker en een besteksetje. Als ik op de fiets vertrek is de eerste stop bij de eerste supermarkt die ik tegenkom. Ontbijt en lunch sla ik hier in, wat onderweg verorberd wordt. 's Avonds ga ik eten of uit eten. Het verschil is afhankelijk van de planning van de dag erop. Is dat een fietsdag, dan ga ik eten, d.w.z. geen wijn en gezond en voedzaam, meestal een salade, wat evengoed wel lekker is. Heb ik een rustdag de volgende dag dan ga ik uit eten: met wijn en een pizza mag! Allebei dus wel gewoon in een restaurant. Ik ga nu kijken of ik in de Hongaarse menukaart iets kan vinden wat aan mijn eisen voldoet, of dat ik aan de goulash zal moeten.

1. Corrie:
    9 september 2017
    Jammer voor je dat het niks is geworden met een camping (wij zouden overigens blij zijn als we in een hotel mochten :) Morgen weer een rustdag, zal wel lezen worden als je alle 3 de boeken nog uit moet hebben. En dan schiet het al op met je reis. Veel plezier met alles en de groetjes van ons allemaal
  2. Pauline van Diest:
    9 september 2017
    Klinkt goed allemaal. Hoeveel dagen heb je nog in het vooruitzicht? Hoop dat je nog lekker weer hebt komende dagen en lekker kan genieten.
  3. Gerleen:
    Hoi Elm,
    Camping seizoen is denk al een beetje voorbij daar het niet meer meevalt iets goeds te vinden, volgens mij is je planning nu de komende 3 dagen te fietsen en dan woensdag, donderdag Boedapest, vrijdag nach hause, zie ik wel een beetje naar uit ! Okay, nou slaap lekker en morgen fijn fietsen, dag, Gerleen.
  4. Judith:
    9 september 2017
    Fijn dat bij jou wel de zo'n schijnt.Wij hadden gister een bruiloft in Katwijk aan zee.Pffff de hele dag regen en veel wind.Maar gelukkig had het pas getrouwde stel toch een super dag.Wat een mooie plaatsen bezoek je en de verhalen zijn zo leuk om te lezen.Het eind punt is inzicht.Knap hoor.Heb je nog geen lekke band gehad?
  5. Ytje:
    9 september 2017
    Tjonge jonge, wat een verhaal weer...heel leuk...kou, eten en boeken!
    Je hebt een gezellige manier van schrijven, komen deze verhalen met foto's ook in een boek?
    Goede nacht en een mooie fietstocht maar weer. Daag!
  6. Caroline:
    9 september 2017
    Joh El, wat heb ik een ongelofelijke bewondering voor je! Al die fysieke inspanningen maar ook vooral je organisatietalent en je sociale/communicatieve vaardigheden! Je klinkt altijd positief en altijd weer zin in een nieuw avontuur! Zo leuk om dat met je mee te beleven! Hoop dat je heerlijk gegeten hebt aan de goulash en dat je er morgen weer fris tegenaan kunt! Het einde komt langzaamaan in zicht! Fijn dat het weer meewerkt, al mag de wind wel gaan draaien! Hier heeft de herfst z'n intrede gedaan. Nu al helaas....dus geniet van het zonnetje en van al het moois om je heen! Welterusten en tot morgen! Liefs, Caroline
  7. Laura:
    9 september 2017
    Drie landen, echt heel bijzonder om dit mee te maken en ook geweldig voor mij om op afstand te ervaren wat dit voor jou betekent. Eindpunt begint in zicht te komen en in Boedapest aan gekomen heb jij je droom waar gemaakt. Maar wij [ik!] zullen je reisverslagen missen.
    Vandaag was het Korenlint in Haarlem, twee keer mochten wij optreden in het Rosenstock-Huessyhuis [een kapel] en in de Fhilharmonie. Iets gedronken in een overvol Haarlem waar de zon volop scheen. Fijne dag.
  8. Jantine Stuive:
    10 september 2017
    Zo weer even bijgelezen. Gave avonturen Elma. Gelukkig dat je toch kan lezen. Daar val je zo lekker bij in slaap.
  9. Sujata:
    10 september 2017
    3 landen in 1 dag. Zal toch zelfs voor jou een bijzondere dag zijn geweest neem ik aan. Je bent er bijna. Ik hoop dat het eten en de overnachtingen in Hongarije te doen zijn. Het fietsen levert vast geen problemen op. Het zou wel mooi zijn als de wind een beetje meewerkt. Nog even knallen. Succes met de laatste loodjes...(hopelijk wegen ze niet het zwaarst)
  10. Ria van Stoltz:
    10 september 2017
    leuke update weer en wat zie je er goed! Het gaat je goed af al die kilometers! Super knap. Geniet van de rustdag.
  11. Agnes:
    10 september 2017
    Nou ik zou zeggen, die pizza en dat glaasje wijn heb je toch zeker wel verdiend!!!!
    Zeker een Hongaarse goulash gaan eten, alhoewel sommige AVH Marathonners het je zullen afraden. Maar goed het schijnt lekker te zijn.
    Balen van je e-reader, maar gelukkig kan je je boeken op de iPad lezen. Maar dat wifipunt bij het toilet gebouw klinkt niet echt gezellig, hihi😜
    Nog eventjes en dan ben je er. Aftellen!!!!👍
    Geniet nog lekker van de laatste fiets dagen.
    Veel mooi ☀️weer toegewenst !!!