Nog meer Hongarije

10 september 2017 - Komárom, Hongarije

Het is zondagochtend en ik zit in een parkje aan de koffie. Ik begin te wennen aan dit land met die rare woorden en me wat meer op mijn gemak te voelen.

De omgeving is hier, tot nu toe, minder mooi, maar ik geniet van andere dingen. Ik zie geen land waar alles er oud en vervallen uitziet, integendeel. Hier wordt gewerkt aan meer welvaart. Ik zie wegen, die opgeknapt worden, fietspaden die aangelegd worden, nieuwbouwwijken, waar de elektra niet meer bovengronds wordt geleverd en mensen iets moois van hun tuin maken, een splinternieuw voetbalcomplex, en veel meer. Dit te ervaren voegt ook waarde toe aan mijn fietstocht en het is bijzonder dat ik dit mag meemaken. Hongarije is al een EU land, nu de euro nog; ik heb zojuist 50.000 gepind!

De fietskaart op mijn GPS blijkt Hongarije niet te kennen. Gisteren zag ik de plattegrond langzaamaan verdwijnen en plaats maken voor een witte achtergrond. Ik zie nu alleen een streep van mijn route. Dit is alleen maar de weergave van een heleboel GPS coördinaten en staat los van de fietskaart. Stel je een transparant vel met een lijn voor, dat bovenop een wegenkaart gelegd wordt. Het transparant vel is er nog wel, maar de wegenkaart is weg. Is ook werkbaar, want ik hoef alleen de lijn maar te volgen; ik ben op de GPS een driehoekje wat voortbeweegt, als de lijn naar links gaat moet ik ook naar links. Maar ja, ik wil graag weten wat er komt: bos, Donau, een dorpje. Ik heb de bladzijden van vandaag uit mijn routeboekje gescheurd, die ik ook heb (vertrouw nooit volledig op de techniek, haha!). Vanachter het venster van mijn stuurtas wordt ik nu ouderwets in woord en beeld de weg gewezen, ondersteund door mijn GPS lijntje.

Nu dan aan een verlate lunch, kleine crisis bezworen. Györ is een grote plaats, altijd lastig als je de weg moet vinden. De routetekst kon ik al niet meer volgen. GPS én Google Maps, nóg een hulplijn, wilden me een weg opsturen waar ik met mijn fiets niet komen mocht. Weer terug naar Györ en nu volg ik voorlopig de borden van een route die volgens mij het vervolg is op de DonauRadWeg en ook wel richting Boedapest zal gaan. Zal mijn lijntje wel weer een keer kunnen oppikken.

Nog een hobbel genomen: ik heb in het Hongaars boodschappen gedaan. Ergens langs de route een Spar die open was, het is immers zondag. Hele kleine supermarkt; hebben ze daar Crispy Pinks (mijn favoriete appel) én donkere broodjes én Sprite light; komt heel dicht bij 7Up light, wat ik drink als ik koffie, thee en water zat ben. Wat een geweldig land is dit! De worst voor op brood kon ik nog gemakkelijk aanwijzen en mijn vingers opsteken voor de hoeveelheid. We hadden alleen wel even de manager erbij nodig voor de kaas. Hij sprak Duits, waardoor ik kon uitleggen dat ik maar 2 plakjes kaas wilde in plaats van een hele homp.

In de loop van de middag raakten routeboekje, bordjes en lijntjes weer in harmonie. Sta nu op een camping die jaarlijks gecontroleerd wordt door de ACSI en ook voorkomt in de lijst van de app. Heb ik die in elk geval niet helemaal voor niets aangeschaft.

1. Ytje:
    10 september 2017
    Nou nou, je beleeft veel hè, maar je bent super goed voorbereid, top!
    En...helemaal alleen, heb je nog iets van kerkklokken gehoord?
    Of überhaupt andere fietsfanaten gezien?
    Goede nacht en morgen fris weer op je fiets.
    Super, ik denk aan je. Daag.
  2. Gerleen:
    Hoi Elm,
    Jeetje, Boedapest komt op jouw locatie kaart al heel dichtbij! Mooi om al die verschillende landen zo wat te kunnen beoordelen op wat je ervan gezien hebt. Dat ze daar het Engels niet wat machtig zijn. Hoop dat je nog twee leuke fietsdagen krijgt met fatsoenlijk weer. Dit weekeinde hier was gelukkig droger maar komende week lijkt nog weer niet best te worden. Nou, nog effies door peddelen en het is gefikst. Straks weer in vast patroon naar je werk moeten, beter nog niet aan denken. Dag, slaap fijn, Gerleen.
  3. Elly:
    10 september 2017
    Mooi verhaal weer en ook fijn dat je een goede camping hebt gevonden. Slaap lekker en goede reis verder!
  4. Marja Gemser:
    10 september 2017
    Hi Elma, even niet op mijn mail gekeken en dan heb je zo maar weer drie reisverhalen van jou in de inbox. Dat is dus boffen. Ik vind het geweldig om te lezen wat je allemaal beleefd onderweg. Je kan ook wel reisverhalenschrijfster worden (of eigenlijk ben je dat al).
  5. Ria van Stoltz:
    10 september 2017
    Weer een dag verder op de route, weer een dag dichterbij je doel. Mooi dat je om je heen blijft kijken en daar zo leuk over schrijft! Slaap lekker.
  6. Angeline:
    10 september 2017
    Zeker leuk! We gaan dit straks missen als je je doel bereikt hebt!
    Geniet nog lekker Elma, voor je het weet is het voorbij☺️
  7. Mama Vaalburg:
    10 september 2017
    Hoi Elma,Wat heb je toch een prachtige reis en wat zie en beleef je veel!
    Schrijven en de foto,s een boekwerk vol.Je staat nu weer op een goede camping,
    slaap lekker en gezond weer op.We zullen je stukjes over een paar dagen missen,
    helaas voor ons.Dag lieverd.
  8. Klasien:
    11 september 2017
    Enjoy your last few days Elma. It is fun to follow you.
  9. Sujata:
    11 september 2017
    Wat ben je goed voorbereid. Zoals we al vaker tegen elkaar hebben gezegd; de techniek is geweldig ALS het werkt. Gelukkig ben je al met al toch weer uitgekomen waar je wezen moet en lukt het je aardig om je zelf begrijpelijk te maken voor die Hongaren. Hopelijk gaan de laatste 2 dagen ook voorspoedig (met name qua weer, route en vooral lichamelijk - zonder ongelukken). Succes!!!
  10. Jantine Stuive:
    14 september 2017
    Zo deze reis kent ook figuurlijk hobbels....maar ook daar ben je goed in.