Bratislava per trein

8 september 2017 - Wien, Oostenrijk

Het was een enerverende dag vandaag. Zoals ik had voorgenomen ben ik vandaag met de trein naar Bratislava gegaan. Dat verliep ook als een trein. Om half elf wandelde  ik het Historisch centrum binnen. Op een klein terrasje zag ik een vrouw aan de koffie, die ik van mijn leeftijd schatte en er sympathiek vond uitzien. Hoewel de rest van het terrasje leeg was vroeg ik of ik bij haar mocht aanschuiven. Ik vertelde dat ik al bijna 3 weken alleen op vakantie was en even zin had in een praatje. We waren gestart in het Engels en hielden het daarbij, hoewel ze een Duitse bleek te zijn. Erg fijn, in plaats van mijn gehakkel in het Duits. Enfin, we hebben een 'gezellig bakkie' gedaan en zijn daarna weer ieder op eigen gelegenheid de stad ingetrokken.

Al gauw vond ik een loket waar informatie te vinden was. Er stond een vrouw voor, die mij, voor een vriendenprijs een privé rondleiding aanbood. Ze was gids en had over ruim anderhalf uur een groep Amerikanen rond te leiden. Een rondleiding van ruim een uur was voor haar mooi een schnabbeltje erbij. De highlights van Bratislava heb je te voet in anderhalf uur echt wel gezien. Ze vertelde er ontzettend leuk bij. Bovendien nam ze onmiddellijk de regie over mijn fotocamera over: 'take a picture of that' en 'you prepare the camera, stay there, I take the picture. Zo kan het dus gebeuren dat ik van Wenen nauwelijks foto's heb en Bratislava hier presenteer als een wereldstad. Omdat de meeste van jullie er waarschijnlijk nooit geweest zijn plaats ik ze ook maar allemaal. Met toelichting, want volgende week weet ik het zelf ook niet meer.

Na afscheid van mijn gids en een lunch ging ik op weg voor een wandeling naar het hooggelegen kasteel. En toen zag ik hem: Robert. Robert is voor Slowakije, wat Mark voor ons is. Alleen heb ik Mark Rutte nooit van zo dichtbij gezien en heb evenmin ooit voor hem een stap opzij hoeven zetten. Er was een herdenking bij het monument voor de Joden, wat mij deed denken aan onze herdenking op de Dam, maar dan wat kleinschaliger; veel militair vertoon, inclusief de militaire fanfare. Hij kwam met een kleine delegatie de trap af waar ik op stond. Er was even stilte, er werd een krans gelegd en via dezelfde trap liep hij weer rakelings langs mij heen en stapte in een geblindeerd busje. Verkeer werd even stil gelegd en wèg was ie weer. De ceremonie ging zonder hem nog verder, maar deze belevenis kostte mij hooguit een minuut of vijf van mijn kostbare vakantietijd. Kwestie van het juiste moment op de juiste plaats.

Mede door het prachtige (zie foto's), maar niet te warme weer, was het een zeer geslaagde citytrip.

Nu weer terug in Wenen. Morgen weer opnieuw naar Bratislava, maar dan op de fiets en laat ik de binnenstad links liggen om wat verder op de route te overnachten.

1. Ytje:
    8 september 2017
    Ohh wat prachtig, de foto's. Ik heb nu een mooi beeld van Bratislava, dank je!
    En...wat een heerlijk weer, je staat er ook zo lief op.
    (in NL...de hele dag...regen!!)
    Okidoki...weer op je fiets verder, op naar...de volgende camping of andere overnachting.
    Hartelijke groetjes en...je bent een kanjer!! Daag.
  2. Sujata:
    8 september 2017
    Leuk al die foto's. Had het wat armer en triester verwacht. En wat heb je een geluk met het weer. Hier in NL was het pas triest vandaag. Het heeft hele dag geregend. Rust goed uit. Nog 4 dagen te gaan schat ik zo. Ik hoop dat de wegen in Oost Europa goed te berijden zijn. Succes!!!
  3. John en caroline:
    8 september 2017
    Hahahahaha wat weer een prachtverhaal! Lekker anders ziet die stad eruit. Wat leuk dat dat net mooi uitkwam voor jou en de gids. Morgen horen we vast of je nog kan fietsen ( verwachten dat jou dat wel lukt😊😉).Doei , John & Caroline
  4. Gerleen:
    Hoi Elm,
    Goed plan om die derde niet fietsdag er tussen te passen. Ben jaloers op die blauwe lucht daar, hier worden we niet vrolijk van al die regen. Goede fotograaf gehuurd, knap dat je het bijpassende verhaal nog weer wist te reproduceren. Nou ja , lekker slapen en morgen nieuwe avonturen. dag, Gerleen.
  5. Marjon:
    8 september 2017
    Wat leuk dat Bratislava had ik zo niet verwacht. Dank je voor het leuke stukje en de fotos
  6. Jaco:
    8 september 2017
    Leuk verslag en prachtige foto's.
  7. Ellen Schotanus:
    8 september 2017
    Wat een bijzondere dag vandaag Elma. Veel plezier morgen weer.
  8. Gerleen:
    8 september 2017
    O ja Elm, nog even reageren op die foto van dat hondje die zo op Tes lijkt, die van ons eet maar weer matig maar dat is te begrijpen daar elke muis die met dit natte weer rond huis op zoek is naar een beter onderkomen als een snack verorbert word. Lekker dan. dag.
  9. Elly:
    Mooi verhaal weer!
  10. Ria van Stoltz:
    8 september 2017
    wat leuk weer, mooie foto's en wat een leuke muzikale man zag ik op de foto's. Prettig zo'n dagje rond lopen maar morgen....hup weer op de fiets! Succes .
  11. Mama Vaalburg:
    8 september 2017
    Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven over Bratislava met mooie foto,s
    en een hele lieve,mooie dame erop! Ik ben trots op je! Morgen weer op de fiets ,hoop
    dat het zo mooi weer is als vandaag bij jouw.Welterusten.
  12. Agnes:
    Hoi Elma
    Wat heb je toch weer een prachtige dag gehad. Mooi weer, prachtige foto's en wat heb je veel gezien. Lekker even zo wandelen en dan morgen weer heerlijk verder fietsen.
    Super leuk verhaal weer.
    Wat gaat de tijd toch snel. Nog een klein stukje en dan ben je al in Boedapest. Wat kan jij fietsen zeg!!! Stoer
    Fiets ze en geniet er nog maar lekker van
    Doeg🖐👋🏼👍
  13. Ottoliene:
    Hallo Lieve Elma,
    Na een drukke week ga ik even lekker zitten met een kop koffie. Mijn laptop op schoot. Inmiddels heb ik vier berichten van je binnen zien komen maar nog geen kans gehad om ze te lezen. Nu heb ik even de tijd om ze te lezen. Kinderen zijn naar de hockey. Ik heb pap erop uit gestuurd. Ik verheug me op je verhalen. Wat maak jij een mooie, grappige en leuke dingen mee. Regelmatig zit ik met een grijns op mijn gezicht als ik lees en je foto's bekijk. Ook zo stoer dat je gewoon vraagt om een gesprekje als je daar behoefte aan hebt. Je ziet er goed uit. Het is net of ik ook een beetje mee fiets met je. Jammer dat ik alles alweer heb gelezen. Ik kijk uit naar je volgende verhalen. Oh ja ik moet nu een nieuw kopje koffie halen want ik heb de eerste koud laten worden. Veel plezier Elma, geniet ervan tot gauw. x Ottoliene
  14. Jantine Stuive:
    9 september 2017
    Nou zeg wat een mazzel zo'n ontmoeting met de premier van Slowakije. Ik moest wel even googlen wie Robert is....moet ik bekennen. Ook wij zijn jaloers op je zon. In Bergen Noorwegen regent het 1x per jaar ...van januari tot december...:)