Water, liters water

17 mei 2022 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Zit vanmorgen op een stoepje in de schaduw aan de koffie. Het eerste wat ik doe is naar mijn reislog kijken. Heerlijk momentje om bij de koffie de reacties te lezen. Ik reageer hier niet op, maar weet dat ze allemaal gelezen en herlezen worden. Het is mijn lijntje met thuis en het motiveert me enorm. Als beheerder kan ik verhalen en foto's plaatsen. Van degenen die aangegeven hebben een e-mail te willen ontvangen als ik een verhaal plaats kan ik de naam, zoals door jezelf ingevuld zien. Geen e-mail adres. Verder zie ik niet meer dan jullie. Ik heb dus geen flauw idee wie er allemaal meeleest, anders dan via de reacties. Dat is soms zelfs gissen als ik alleen een voornaam zie, waarvan ik er meerdere ken. Het geheel van verslagen, foto's en reacties wordt na afloop als boek afgedrukt. Zo lekker, dan hoef ik niet na 3 jaar nog steeds de foto's een keer in te plakken. Bij voorkeur heb ik reacties op de website, maar als je het vervelend vindt dat die zichtbaar zijn, of je wilt wél een reactie of antwoord van mij, stuur dan gerust een WhatsApp bericht als je mijn contactgegevens hebt, of anders een e-mail naar [email protected] of [email protected]
Kortom met dank aan de satellieten ben ik gewoon bereikbaar zoals ik thuis bereikbaar ben. Waar is de tijd dat je met muntjes in een cel het thuisfront belde? "Alles goed hier en mooi weer". Niet meer tekst, anders werd het te duur.

Ik krijg ook nog wel eens de vraag of het ip-adres van deze site gedeeld mag worden met anderen. Jazeker, deel gerust met iedereen van wie je denkt er belangstelling voor te hebben. Zet je jezelf op de mailinglijst, zie het oranje kader rechts op je scherm of onder, kijk dan daarna even in de spammap van je mailbox. Grote kans dat ik daarin (terecht) terecht gekomen ben.

Voor de koffie reed ik door bos. Een everzwijn wilde de weg oversteken juist op het moment dat ik er aan kwam. Hij schrok rende even langs zijn kant van de weg en dook het bos weer in.

Toch nog weer even over de lunch in een restaurant. Ik vind dat toch wel zo geweldig. Soms komt alles op het juiste moment; een leuke picknick plaats als je koffie wilt drinken, een camping op de plaats waar je wilt eindigen die dag en een restaurant op het moment dat je er aan toe bent. Vandaag is zo'n dag. In dat restaurant dus word ik door een, geen woord Engels sprekende serveerster aan een tafeltje gezet. Ik kan 'plat du jour' met een vraagteken begrijpelijk uitspreken. Voor de rest gok ik op 'oui' voor de vragen die volgen en wacht ik af hoe dat uitpakt. De gebruikelijke fles water en mandje met brood komen op tafel. Mijn bidon wordt ongevraagd van tafel meegenomen en ze komt hem gevuld met ijskoud water terug brengen. Klasse, wat mij betreft krijgen ze een ster erbij, maar daar ga ik niet over. Het entree is de saladebar. Ik kies voor rauwkost en een eitje. De slakken en onbestemde worstsoorten laat ik links liggen. Ik ben inmiddels wijs geworden. Terug bij mijn tafel staat het menu al voor me klaar: paar plakken fricandeau, sperziebonen en gebakken aardappeltjes. Zodra ik klaar ben wordt mijn bord al weer weggehaald en krijg ik een stuk frambozentaart. Afrekenen en in een half uur sta je weer buiten. Toppunt van efficiency.

Het is vandaag echt heel warm. De laatste paar dagen en komende dagen is het zo'n 30 graden. Niet erg om in te fietsen, ik geniet vooral van het mooie weer, maar die bidon is al weer gauw leeg. Liters water gaan er op een dag doorheen. In Sorde l'Abbeye passeer ik een abdij; wat een verrassing! Ik ga daar maar eens kijken of ik mijn bidonnetje weer kan vullen. En ja hoor, daarin is toch duidelijk dat je je op Les chemins de Saint-Jacques bevindt. Er staat een zelfs een watercooler waaraan de dorstige pelgrim zich kan laven. Hier ontmoet ik ook 2 mannen met fietsen die minstens zo afgeladen zijn als de mijne. Het is team T&T, zoals ze zichzelf noemen. Het staat voor hun namen Toine en Tom. En niet voor TenT, want die hebben ze sinds de eerste nachtvorst in België al in de tassen laten zitten. Tja, je hebt mannen en.... mannen. Toch, Okker? De gebruikelijke feiten, tips en trics zijn uitgewisseld, foto's zijn gemaakt. Het zijn Brabanders, dus het is best gezellig en bovendien lekker koel daar bij die abdij. Er moeten nog wat kilometers afgelegd worden, dus de wegen scheiden zich weer.

Als beloofd in de reisbeschrijving zie ik in de verte al de contouren van de Pyreneeën. Morgen stap ik eruit. Uit die pelgrims route dan hè. Het aantal ontmoetingen zal dan minder worden, want de Iberica route, waar ik morgen een start mee maak is aanmerkelijk minder populair en bekend. Dagje rust is één dag opgeschoven tot ik aan de voet van de Pyreneeën ben.
Je vraagt je misschien af waarom er zoveel schelpen op mijn foto's van de laatste dagen voorkomen. Dat heeft dus iets met Santiago en die Jacques te maken.

1. Elles:
    17 mei 2022
    Heerlijk die verhalen Elma, wat een leuke avonturen en ontmoetingen maak je mee!
    Sterkte voor de Pyreneeën!
  2. Jolanda Paardekooper:
    17 mei 2022
    Wat grappig, want wij zitten ook aan de St Jacques route met hef en der schelpen.
    Wat was het warm vandaag en het houdt niet op. Nou ja, beter dan regen.
    Mooi dat alles op zijn tijd zich aandiende!
    Succes met de voorbereiding op de grote jongens.👊
    Truste!
  3. Anja 't H:
    17 mei 2022
    Het blijft knap hoor; fietsen met die warmte en dan de Pyreneeën in het vooruitzicht...pfffff. maar je maakt wel van alles mee en het is hartstikke leuk dat wij mogen meegenieten!
  4. Joke:
    17 mei 2022
    Jaaa, ik lees elke dag je verslagen! En ik ben behoorlijk achtergebleven met reageren, maar vandaag WIL ik dan toch echt niet achterblijven!
    Wat een leuke manier waarop jij kleur geeft aan wat je meemaakt! Ondertussen gaat het vaak geeneens over fietsen en wat daar bij komt kijken, ... alles lijkt makkelijk en vanzelf te gaan, en dat moet wel met een hele goede voorbereiding te maken hebben, ... am I right? Al met al heb ik enorme bewondering voor deze grootse uitdaging! Doe je goed Elma!!! Voor morgen daarom weer veel koude bidonnetjes gewenst en genieten! Tot later! Want na fietsen komt er ook na deze trip weer tijd voor ... wandelen? Die afspraak staat al lang gaan we dan hopelijk een keer echt doen! Goed?
  5. Angeline:
    17 mei 2022
    Een geweldig schrijfster ben je toch, echt leuk. Wat heb je het naar je zin hè, dat straal je ook echt uit!
    Lekker genieten Elma, en fijn dat je ons mee laat genieten.
  6. Elly Rechtuijt:
    18 mei 2022
    Hoi Elma, inderdaad zijn je verhalen nooit saai om te lezen. Fietsen blijft toch geweldig om te doen ondanks de dipjes soms. Dat maakt de ontmoetingen onderweg des te kostbaar en leuk.
  7. Mirjam:
    18 mei 2022
    Wat is het toch heerlijk zo meegenomen worden net jouw belevenissen.
    Wat maak jij een hoop mee en eat doe je het goed!Petje af hoor.
    Bijna bij je afspraak met je date.Je met er nog wel even voor fietsen.
    Ik wens je weer een mooie dag
    Zonnige groet
    Mirjam van Hal
  8. Marie:
    18 mei 2022
    Mijn dag begint met de computer opstarten. Mijn e-mails sorteren in mapjes en dan lees ik jouw verhaal van de dag en drink ik mijn koffie. Elk verhaal is net een schilderij! Ik geniet ervan en wil je bedanken voor extra mooie beginnen van mij dagen en wens je succes met de komende uitdaging (de Pyreneeën). Ga vooral door met genieten.
  9. Jacqueline:
    Hoi
    Als je weer thuis bent, moet je een boek gaan schrijven, want dat kan jij als de beste, wat een mooie en meeslepende verhalen schrijf je!!
    Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat en naar je zin is.
    Ik kijk alweer uit naar jou volgende reisverhaal😏
  10. Jantine Stuive:
    Nog steeds aan het meegenieten hoor Elma 😄
  11. Henk:
    18 mei 2022
    Hi Elma. Succes in de Pyreneeen, zal pittig worden maar ik verwacht ook zeer mooi. Geniet ervan en ben benieuwd naar de foto's. (Mooie reden om af en toe te stoppen met klimmen....)
  12. Carina van Leeuwen:
    18 mei 2022
    Hoi Elma, wat een heerlijke verhalen elke keer weer en leuk om je zo te kunnen volgen.
    We krijgen zo een leuk beeld van jouw belevenissen en ervaringen. Het lijkt je makkelijk af te gaan, maar dat zal niet altijd het geval zijn denk ik zo.
    Heel veel succes in de Pyreneeen, groetjes Carina
  13. Pauline van Diest:
    18 mei 2022
    Hoi Elma, heb m'n naam aangepast dan zie je welke Pauline ik ben ;). Bedankt voor je mooie verhalen. Fijn om te lezen. Succes met de warmte en de komende trips
  14. Laura de Jong:
    18 mei 2022
    Oeps, wat ben je al ver, Frankrijk bedwongen op je fiets. Je kunt wel mooi makkelijk vertellen over de "klimmetjes" waar je van houdt maar ik herinner mij onze fietstochtjes in Limburg. Op een eenvoudige fiets zonder veel versnellingen maar mijn toenmalige fietsmaat werd er niet blij van! Ik geniet van je verhalen en van de foto's van het gebied. Alle automobilisten die het land door sjezen op weg naar de zon weten niet wat ze missen.
  15. An Sneeuw -van Keulen:
    18 mei 2022
    Dag Elma, Wat een genot om steeds weer je reisverhalen te lezen. Het is of we achter op je lastdrager zitten en meegenieten. De moeilijke maar vaak mooie Pyreneeen heb je dus gehad en nu ben ik benieuwd waar je allemaal komt.
    Sterkte erbij en een groet van An Sneeuw-van Keulen [nicht van je vader].
  16. Ria van Stoltz:
    18 mei 2022
    Ik ben vandaag maar eens gaan kijken of je einddoel er nog ligt…. En ja hoor Lisboa ligt er nog. We zijn langs Nieuw Vennep gevlogen en ik kon niet of er gewerkt werd. Maar zowel je start als je finish liggen er mooi bij. Ik stuur een foto naar je app. Hoop dat je er van geniet.
  17. Irene:
    18 mei 2022
    Superstoer weer Elma zo’n lange tocht en dan ook nog door de Pyreneeën! Het heeft even geduurd voor ik je verhalen begon te lezen maar ik heb ze wel meteen allemaal gelezen, je schrijft zo leuk dat ik niet kon stoppen. Ik zag t al eerder voorbij komen: misschien moet je overwegen een boek te schrijven over je tochten en belevenissen!
    Heel veel succes de komende dagen!
  18. Agnes:
    18 mei 2022
    Ook ik kijk in de ochtend even snel naar mijn e-mail of er weer een update is vanuit Frankrijk 🇫🇷
    Dan reageer ik met: “Oh leuk, weer een fietsavontuur. Heb ik in mijn pauze op het werk een leuk verhaal te lezen”!!!
    Ik spring op mijn fiets en doe mijn (voor jou korte) fietsroute naar mijn werk.
    Ik zit helaas niet op een leuk Frans 🇫🇷 muurtje of stoepje te lezen, maar gewoon simpel binnen aan een tafel.
    Ik geniet van je humoristische manier van schrijven. Je verhaal vormt bij mij ook meteen een leuk beeld van wat je allemaal mee maakt.
    Zo leuk ook de diverse mensen die je ontmoet en waar je heerlijk mee aan het kletsen bent.
    Met de Pyreneeën in het vizier wens ik je heel veel succes met het “klimwerk”. Gogogoooooo 💪
    Hopelijk niet tè warm en idd heeeeeel veeeeeeel drinken hoor. Zorg dat je genoeg water 💦 bij je hebt !!!
    Heel veel succes komende 🚴🏻‍♂️ dagen. Vergeet niet te genieten, ook als het zwaar is. Af en toe even stoppen, om je heen kijken, fotomoment, hapje/drankje en dan weer door.
    Succes Elma
    Doeg 👋🏼
  19. Marjon:
    20 mei 2022
    Hoi Elmaatje, reken maar dat ik alles lees. Veel te mooi en leuk. Het is ook leuk dat je de mensen die je ontmoet op de foto hebt gezet. En.. jezelf niet te vergeten. Naast alle mooie foto's ook weer een afwisseling. Die foto van die brug.. wow mooi hoor. En wat leuk inderdaad om er een boek van te maken.
    Blijf trappen he... de Pyreneeën zijn voor jou! Hoppaaa