Bijna thuis

22 juli 2023 - Nieuw-vennep, Nederland

Toch nog op een verrassend moment, ook voor mij, ben ik dan bijna thuis en is dit het laatste verslag.

Vóór 30 april, de datum waarop ik vertrok, kwam het fietsplan in mijn hoofd niet verder dan Stockholm. Mijn bovenkamer kent een beperking in capaciteit. Hoewel het hele plan, voor de vorm, openstond voor aanpassingen heb ik het uitgevoerd zoals van te voren bedacht. Omstandigheden onderweg hebben wel een behoorlijke mate van flexibiliteit gevergd, maar zolang het masterplan niet opgegeven hoeft te worden, ben ik heel buigzaam. Dat is toch heel netjes uitgedrukt als ik maar wil zeggen dat wat in mijn kop zit mijn kont gewoon uitvoert.

In Stockholm was er dus een moment van intern overleg, waarbij één van de opties was om met fiets en al op het vliegtuig naar huis te stappen. Aangezien ik de heenweg op eigen kracht gekomen was vond ik dat dat klimaatneutraaltechnisch wel moest kunnen. Alles na Stockholm per fiets voelt dan ook als bonus. Ik was heel blij dat ik enthousiast werd van het idee om de fietstocht in Duitsland met de Hanzenstedenroute voor te zetten. Het was een suggestie die me al in Finland aan de hand werd gedaan door Hollandse fietsers.

De afgelopen dagen heb ik met fysieke probleempjes te kampen, die de motivatie om door te gaan geen goed doen. De gedachte dat het doel bereikt is heeft zich bovendien ook nogal hardnekkig gemanifesteerd. Redenen om te besluiten om in een paar grote sprongen naar huis te gaan. Morgen nog een hele korte, laatste etappe.

Het zal de nodige tijd vergen om alles wat ik de afgelopen maanden gezien, ervaren en beleefd heb te verwerken. Alle gewone én bijzondere ontmoetingen zal ik niet snel vergeten. Maar boven alles: alle leuke reacties op dit blog, ontvangen berichtjes en telefoontjes en videogesprekjes die ik onderweg gevoerd heb met bekende en vertrouwde mensen. Moeilijk om te duiden hoe groot het belang van dat lijntje met thuis voor mij is! Dank voor het meereizen en meebeleven, of je daarin nu wel of niet van je hebt laten horen.

Dan nog iets wat de nodige tijd zal vergen voor ik het verwerkt heb. Ik heb een enorme pot honing, die sinds Letland onderin mijn tas zit.

In 7 vreemde talen heb ik “tot ziens” leren zeggen. Dat zijn er minstens 6 meer dan ik kan onthouden. Leve mijn telefoon, die alles onthoudt wat ik niet kan onthouden!

Auf Wiedersehen - Do Widzenia - Ate - Čau - Hüvasti - Hyvästi - Farväl

“Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike.” — John F. Kennedy

1. Margreet T:
    22 juli 2023
    Wat een prestatie Elma! Respect!!!
    Dankjewel voor al je leuke verhalen waardoor we met je mee konden reizen en beleven.
    Succes het laatste stukje en thuis alles rustig laten landen!
  2. Mabel Buikema:
    22 juli 2023
    Hi Elma, ik heb nog niet gereageerd op je eerdere verslagen, maar ik heb wel genoten van het lezen ervan, je kan zo leuk en goed schrijven, dat ik de hele reis een beetje mee beleefd heb. Ik heb heel veel respect voor je om wat je gedaan heb. Succes het laatste stukje en een fijne thuiskomst.
  3. Hans de Vetten:
    alvast welkom thuis
    Ik heb elk bericht gelezen, je verhalen zijn mooi geschreven met alle ervaringen die je hebt meegemaakt.
    vind het een hele mooie prestatie van je om meer dan 3000 km te fietsen.
    ... Honing schijnt gezond te zijn ;)
  4. Marianne Wijfjes:
    Hoi Elma,
    Ik heb weer vol plezier je fietstocht en verhalen gevolgt. Ook toen wijzelf in Denemarken zaten. En dan dacht ik oh dit is een leuke stek voor Elma. Hier zijn van die leuke trekkershutten. En als we weer een stel fietsers tegen kwamen zei ik tegen mijn man: zo rijdt Elma ook rond. Petje af en ik hoop dat we volgende keer weer digitaal mee mogen fietsen.
  5. Mia:
    22 juli 2023
    Wat een reis! Respect Elma, ik had het afstand wel willen doen met de auto of OV maar fietsen, no way!
    Ik ga je bijna dagelijkse Elma emails missen ik heb genoten van je mooie verhalen en fotos.
    Sucess met de laatse etappe en het weer wennen om thuis te zijn, tot gauw!
    Groetjes, Mia
  6. Saskia:
    Wat een prestatie Elma.
    Chapaou voor jou.
    Maar nu fijn naar huis, en daar de draad weer oppakken. Ook weer leuk. Bedankt vh delen van je verhalen, ik vond ze echt leuk.
    Groetjes Saskia
  7. Mieke de Korte:
    22 juli 2023
    Wauw wat een prestatie. Bedankt voor je mooie verhalen. Super om op deze manier met je mee te reizen. Alvast welkom thuis.
  8. Elly:
    22 juli 2023
    Dank je wel dat we weer mee mochten reizen Elma. Petje af voor je prestatie en het verwoorden ervan. Sterkte morgen met het laatste stukje en veel plezier van het nagenieten.
  9. Mirjam:
    Ongelofelijk Elma
    Wat heb jij een topprestatie geleverd.Bedankt voor meebeleven van je avonturen.
    Welkom thuis en tot snel op de club.
  10. Pauline:
    22 juli 2023
    Lieve Elma, respect voor je reis en het steeds weer een nooi verhaal schrijven. Bedankt voor het mogen meebeleven. Heel veel succes met alle verwerkingen. Geniet van het terugkijken op al deze ervaringen en sterkte met de fysieke problemen. Oant sjen
  11. Karin Bakker:
    22 juli 2023
    Bedankt voor je mooie reisverslagen Elma. Ik heb ervan genoten. Ook fijn om straks weer thuis te zijn maar ik kan me voorstellen dat ook dat weer wennen is na zoveel vrijheid op de fiets.
  12. Nel Bonnema:
    22 juli 2023
    Elma, bedankt voor het meeleven van je reis! Ik zal het zelf nooit doen, daardoor extra leuk.
  13. Angeline:
    22 juli 2023
    Elmaaa bijna thuis, maar nog niet helemaal! Strava verklapt me ook niet waar je nu bent😳

Maar… bijna thuis dus…
    Succes met alles verwerken Elma, en met het weer ‘aarden’….
    Zie ik je zondag tijdens een loopje in de Haarlemmermeer?
  14. Robert:
    22 juli 2023
    Elma, waren weer hele leuke reisverslagen en heb ervan genoten
  15. Elsa Brouwer:
    22 juli 2023
    Genoten en uitgekeken naar je avonturen. Dank je wel.
  16. Willy Steevels:
    22 juli 2023
    Wat een prestatie! Heel mooi om digitaal mee te reizen. Alvast welkom thuis. Neem de tijd om alles te verwerken inclusief de pot met honing!
  17. Conny:
    22 juli 2023
    Bedankt dat ik door je verhalen met je mee kon reizen.
    Super prestatie dat je het volbracht.
  18. Agnes:
    Hoi Elma
    Je bent bijna thuis.
    Wat heb ik genoten van je fietsreis, de foto’s, verhalen……… zo mooi.
    Voor mij vaak een “me-time” moment in de pauze op mijn werk of gewoon in de ochtend aan de keukentafel thuis, met een kopje koffie ☕️
    Wat een reis en wat veel indrukken voor jou.
    En als je dan weer thuis bent, alles verwerken, al die dagen, al die km’s, alles wat je hebt mee gemaakt passeert dan weer de revue
    Dank je wel voor de leuke leesmomenten
    Top👍
  19. Astrid Teeuwen:
    22 juli 2023
    Bedankt Elma voor je heerlijke reisverslagen, ik zal ze gaan missen. Geniet van je laatste kilometers en van je terugblik op deze gweldige prestatie!!!
  20. Elles:
    22 juli 2023
    En wat moeten we nu zonder die geweldige dagelijkse verhalen van jou Elma we moeten ons nu zelf weer gaan vermaken.. wat een zwart gat. Maar blij je weer live te zien straks ! Welkom thuis alvast
  21. Gerdien:
    22 juli 2023
    Welkom thuis, Elma . Je hebt heel wat meegemaakt . Genoten van al je verhalen . Knap geschreven. Succes met het oppakken van het “ gewone “ dagelijkse leven.. hoop dat je daar ook gewoon weer van kan genieten ;-)
  22. Marion:
    22 juli 2023
    Wat heb ik genoten van jouw gezelschap als een van jouw eerste overnachtingsadresjes (of was het de eerste?). Maar vooral heb ik genoten van al je verhalen! Ongelooflijk dat je alweer bijna thuis bent. Wat schrijf je fijn, het is heerlijk (herkenbaar) om te lezen in welke situaties je terecht komt. Bedankt voor je openheid over je twijfels, je kopzorgen, de leuke anekdotes….
    Bedankt dat we een beetje met je mee waren op reis.
    Wel thuis en sterkte met de verwerking
  23. Ria van Stoltz:
    22 juli 2023
    Bedankt voor het delen en dat we zo mee mochten reizen met je. Succes de laatste kilometers en het loslaten van de fiets …..
  24. Joke:
    22 juli 2023
    Niet alles is in woorden te vatten en te delen en dus zal het nog wel even duren voor je alles hebt kunnen behappen! Herkenbaar!
    Goeie laatste finale rit van deze reis! ☺️😘
  25. Anja Drenth:
    22 juli 2023
    Ik heb weer genoten van al je verhalen over je reisavonturen. Heel knap om zo'n reis op de fiets te maken. Ik hoop dat je straks ook weer kunt genieten van het thuis zijn.
  26. Betty van Maris:
    22 juli 2023
    Van mij dan ook nog een slot woordje.....elke avond je verslag gelezen, een enkele keer ook gereageerd, maar vooral genoten van je schrijfstijl en je belevenissen. Dank hiervoor !!
    "Home is where the heart is".....ik wens je een hartelijk ontvangst thuis, en neem de tijd om de afgelopen 3 maanden te verwerken.
  27. Willeke:
    23 juli 2023
    Chapeau Elma!!! Wat heb ik genoten van je mooie reisverhalen. Wat een geweldige ervaring. Geniet van het thuis zijn.
  28. Jan Bos:
    23 juli 2023
    Knap gedaan Elma. Heel veel respect en bewondering voor deze prestatie 👏👏 heel veel succes nog even met de laatste kilometers in slecht weer. Tot snel weer bij de bootcamp. Hartelijke groet, Jan Bos
  29. Jeroen:
    23 juli 2023
    Ha, ha, wat is je volgende reisdoel Elma?
  30. Hanneke Snel:
    De finish van deze ontdekkingsreis ook weer inzicht. Diep respect! Welkom 🏠
  31. Edith:
    23 juli 2023
    Wat een enorme prestatie, Elma! Dank dat je me liet meegenieten van je mooie tocht. Ik heb ervan genoten je verhalen te lezen. Goeie thuiskomst en geniet nog een poosje lekker na van al je ervaringen!
  32. Mieke Hermans:
    23 juli 2023
    Hoi Elma, respect voor je topprestatie! 💪 En wat heb ik genoten van je verhalen! Geniet van je thuiskomst en hopelijk blijf je nog even lekker in de roes van je trip :)
  33. Sandra:
    23 juli 2023
    Eyy Elma. Wat was dit leuk om te volgen. Heb genoten van je verhalen. Wat een stoere vrouw ben jij. Om dit in je uppie te doen, het thuisfront achter je laten,echt knap. Het getuigd van een sterke basis. Ik hoop nog meer reisverhalen van je te mogen volgen. Hierdoor is mijn plan sterker om het Pietepad te gaan fietsen. Bij jou vergeleken niks maar je moet ergens beginnen 😃Goeie reis nog en veilige thuiskomst!!
  34. Axel Mayer:
    23 juli 2023
    Hi Elma, congrats for the gorgeus trip you made. I always enjoyed to read your blog during the last month. Thx for the postcard from Berlin.
  35. Tanja en Kees Ootes:
    23 juli 2023
    Ik ken je masr van 1x zien en spreken en we hebben deels dezelfde landen aangedaan en toch zo n andere reis als je in je eentje gaat. Ik vind het bijzonder wat je gedaan en gepresteerd hebt. Petje af. En ik weet als geen ander hoe fijn het is om weer thuis te komen en na te kunnen genieten van zo n indrukwekkende reis. Ik heb ook al je verslagen metvplezier gelezen. Zal ze missen. Liefs Tanja
  36. Ottoliene:
    23 juli 2023
    Tsja dan kan ik alleen maar zeggen: ‘Respect, je kunt hier heel trots op zijn’. Ik zal je verslagjes missen. Ook voor mij voelt het als een beetje afscheid nemen van. Bedankt voor je leuke verhalen en het delen van je belevenissen. Welkom thuis 🤗❤️
  37. Melanie:
    23 juli 2023
    Wat een mooi avontuur heb jij weer beleefd en echt heel knap wat je hebt gedaan! Fijn dat je weer terug bent in Nederland! Tot snel.
  38. Carina:
    23 juli 2023
    Hoi Elma, je hebt van mij geen reacties gezien op je reisverslagen, maar heb je hele reis op de voet gevolgd en heb er enorm van genoten. Je mag enorm trots zijn op jezelf, je ben een topper. Ik heb enorm veel respect voor deze prestatie. Bedankt voor je vele verhalen en wel thuis 😎
  39. Corrie:
    23 juli 2023
    Dat kan je weer afstrepen van je lijst. Knap gedaan hoor. Jammer dat ik je niet kan verwelkomen. Hoewel Nieuw Vennep ook prachtig is, zal het echt wel weer even wennen voor je zijn. Succes
  40. Marie:
    24 juli 2023
    Lieve Elma, welkom thuis. Ik zal je verhalen zeker missen de komende dagen. Bedankt voor het delen van je avontuur! Dikke knuffel, Marie
  41. Cor:
    24 juli 2023
    Genoten van je verslagen!!
  42. Marica Ouwerkerk:
    24 juli 2023
    Welkom thuis, wat een belevenissen en prestatie. Nu lekker thuis nagenieten van je avontuur. Bedankt voor her leesplezier. Liefs Marica
  43. Monique Lans:
    25 juli 2023
    Wauw, wat een mooie reis heb jij gemaakt. Respect dat je dit zo in je eentje hebt gedaan. Heb weer genoten van al je verhalen. Liep een beetje achter met lezen maar de laatste in een keer uitgelezen. Nu uitrusten en nagenieten. Groetjes Monique
  44. Jantine Stuive:
    25 juli 2023
    We gaan je verhalen vol droge humor missen😊
  45. Ralf:
    26 juli 2023
    Wat een prachtige reis en heerlijke verhalen. Het was leuk om op je “bagagedrager” mee te reizen 😉. Geniet van het nagenieten 👌
  46. Liesbeth Dekker-Falkmann:
    2 augustus 2023
    Hoi Elma,
    Dankjewel voor de heerlijke verhalen en het kunnen meegenieten van jouw megareis!
    Inspirerend om zelf weer op de fiets te gaan stappen 🚴‍♀️.
    Geniet lekker na en….. misschien schrijf je ooit zelfs nog een boek!!??? Ik zie dus meer talenten in jou!
  47. Mareks Osins:
    8 augustus 2023
    Hi Elma!
    Greetings from Marek's and Baiba, Latvia. It is the wonderful trip you have done and it is impressive endurance was required from you.
    Congratulations, to your success!
    If you remember our new hiking boots, then they were excellent during five mountains in Italy :).
    Goodbye - uz redzēšanos!