28 mei Rome!!!

28 mei 2015 - Roma, Italië

We zijn d'r! Gisteren om half 5 reed ik mijn fiets het Piazza Saint Pietro op. Even later had ook Tineke haar weg door Rome gevonden en konden we ons opstellen voor de overwinningsfoto. Hier kreeg ik van Tineke mijn verjaardagscadeau: een prachtige medaille die herinnert aan deze tocht. Heel ontroerend.

Helaas heeft het hotel wel WiFi, maar die doet het niet. Heel frustrerend dat we juist nu niets konden laten weten.

Mijn verjaardag begon met een uitgebreid ontbijtbuffet in het hotel in Vetralla, met... heel veel soorten taart (zie foto). Geen brood, dus maar ontbeten met taart. Nog wat cake meegesmokkeld voor onderweg. Opnieuw word ik deze dag verrast bij een afdaling met een prachtig uitzicht op een meer: Lago di Bracciano. De route loopt langs een deel van het meer en na nog een paar klimmetjes in een mooie omgeving gaat het vanaf Sacrofano bergaf en voor de wind (!!) naar Rome. Deze laatste 30 km. leg ik dan ook in vliegende vaart af. Voor het landschap is dat geen probleem. Het uitzicht in dit deel van Italië bestaat voornamelijk uit vuilnis. Een complete huisraad kun je hier langs de kant van de weg vinden. Ik heb moeten zoeken naar een afvalbak om m'n kauwgompje in kwijt te raken. Die was verder leeg.
Vanaf Prima Porta leidt een fietspad (het eerste sinds Florence) me zo'n 15 km. langs de Tiber Rome in en vrijwel door tot de prachtige St. Pieterskerk!

De totale afstand was 2.118 km. Slechts één keer, toen we voor een alternatief kozen die niet in de GPS stond, zijn we verkeerd gereden en hebben zo'n 16 kilometer omgereden. Verder zijn we, dankzij de perfect uitgezette route van Reitsma en de GPS, geen enkele keer fout gereden. Aantal lekke banden: 0! Tineke heeft nog een keer wat lucht in haar banden moeten pompen en was regelmatig met olie in de weer. Mijn fiets is, op het vervangen van remblokjes na, helemaal onderhoudsvrij gebleken.

Zadelpijn: gaat na een paar dagen gewoon over.

Over het weer hebben we ook zeker geen klagen. Juist waar we het niet verwachtten, in midden Italië hebben we het slechtste weer gehad, maar het bleef beperkt tot zo'n 4 dagen met regen en slechts 1 dag was helemaal verregend. Op de laatste dag na heeft tegenwind het ons wel vaak ongemakkelijk gemaakt. Niet alleen het stormachtige begin, maar ook op de Povlakte en later ook in Toscane kon het hard waaien.

Voor ons was deze reis een onvergetelijke ervaring. We hebben er allebei op onze eigen manier een feestje van gemaakt en genieten nu volop van het prachtige Rome.

1. Irene Knelange:
    29 mei 2015
    Enorm gefeliciteerd, zowel met je verjaardag als met deze fantastische prestatie.
  2. Ytje:
    29 mei 2015
    GEWELDIG!! Wat een afstand zeg, fantastisch. GENIET verder van je rust en euforie...we did it!!

ELMA en TINEKE, kanjers, genomineerd voor 2015! Hgr.
  3. Mama Vaalburg:
    29 mei 2015
    Wat een geweldige prestatie,Elma,van jullie beide!!!
    We zijn trots op je,ruim 2100 km.Geniet van Rome en de familie,die nu onderweg zijn.Hele fijne dagen en hoop tot spoedig ziens.Liefs van ons beide.Pap en Mam.
  4. Joke:
    29 mei 2015
    Van <3e gefeliciteerd, Elma!

Er zijn idd meerdere wegen die naar Rome leiden,
    en niet iedereen komt er,
    maar jullie wel!
    En hoe!!!
    Klasse!
  5. Agnes:
    29 mei 2015
    Wauw echt gaaf. Wat een mooi verhaal. Jullie hebben het gedaan meiden. Rome, yes!!!!!! Ieder op eigen wijze. Jullie zijn toppers. Diep respect. Schilderij en medaille zijn een mooie herinnering. Daar kan je nog vaak naar kijken en lekker nagenieten. Wat een geweldige tocht hebben jullie toch afgelegd. De foto's zijn prachtig. Met z'n tweetjes in Rome, hoe mooi is dat!!!!! Geniet nog lekker van de mooie stad. Nogmaals, respect voor jullie!!!!!! Geweldig.
  6. John:
    29 mei 2015
    petje af, super gedaan en nog gefeliciteerd met je verjaardag
  7. Winny:
    Chapeau!!!
    Fijn weekend met elkaar in Rome!
  8. Dirk:
    29 mei 2015
    Goed gedaan hoor! Volgend jaar weer?? Gefeliciteerd, ook met je verjaardag.
  9. Mabel:
    29 mei 2015
    Gefeliciteerd, super gedaan zeg.
  10. JanR:
    En gefeliciteerd!
    Zowel met je verjaardag als met de prestatie.
  11. Elly:
    Gefeliciteerd dames!
  12. Jacqueline:
    29 mei 2015
    Van harte met je verjaardag en met jullie prestatie !!! Echt heel knap van allebei, en wat n kuiten!!
  13. Vanja:
    29 mei 2015
    Je bent er al! Elma, van harte gefeliciteerd met deze finish en je verjaardag. Echt een enorme prestatie van jullie allebei! Ik zou niet eens op de fiets naar kantoor kunnen komen binnen een redelijke tijd :-)
  14. Margreet T:
    29 mei 2015
    Gefeliciteerd met deze supermooie prestatie. Iets om trots op te zijn! Geniet er nog even van daar!!!
  15. Paul W:
    29 mei 2015
    Wat hebben jullie er samen een mooie reis van gemaakt! Nu lekker met familie en vrienden genieten in Rome, dat hebben jullie dik verdiend.
  16. Mirjam:
    29 mei 2015
    Diepe buiging!!Nu nagenieten en de billetjes laten helen ;-)
  17. Judith:
    29 mei 2015
    Dat hebben jullie maar mooi gedaan,geweldig.Elma nog gefeliciteerd met je verjaardag. Tineke en Elma geniet nog van de dagen rust.Ik vond het heel leuk om de reisverhalen te lezen.
    Tot gauw.Veel plezier nog.
  18. John en caroline:
    29 mei 2015
    Wat een super prestatie van jullie !
    we vonden het erg leuk om de reisverslagen te lezen
    Elma nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en de groeten aan buum
  19. Anneke Witt:
    29 mei 2015
    Gefeliciteerd Elma en Tineke, jullie einddoel bereikt! En niet zo maar een einddoel! Wat een prachtprestatie! Geweldig hoor!
  20. Irene:
    29 mei 2015
    Super gedaan, gefeliciteerd met zo'n prestatie!!
  21. Desiree:
    29 mei 2015
    Wat een fantastisch gevoel moet dit jullie geven. Helemaal vanuit Nederland naar Rome fietsten!
    Van harte gefeliciteerd met deze prestatie!
    Elma nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Nog een fijne tijd in Rome gewenst!!
  22. Tiny van der Meer:
    29 mei 2015
    Elma en Tineke van harte gefeliciteerd met deze grote prestatie heeeeeel goed van jullie, dit doen niet veel vrouwen na denk ik, heb bewondering voor jullie. Elma nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag ik hoop dat je die cake wel heb opgegeten en niet trakteert als je terug ben
  23. Marica Ouwerkerk:
    29 mei 2015
    Beide gefeliciteerd met deze prestatie, petje af. Heb ook mee genoten via de blog. Elma natuurlijk ook nog van harte met je verjaardag. Geniet nog maar even van het mooie Rome.
  24. Jo Olijdam:
    30 mei 2015
    Elma en Tineke van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie . Nu lekker genieten in Rome !
  25. Mariska:
    31 mei 2015
    Gefeliciteerd!
    Wat een knappe prestatie!!
  26. Edith:
    31 mei 2015
    Fantastische prestatie dames, gefeliciteerd!