27 mei naar regio Lazio

27 mei 2015 - Vetralla, Italië

Gisteren was inderdaad een zware dag. In de loop van de middag ook nog regen. Het onweer heb ik gelukkig alleen op afstand voorbij zien trekken. Aankomst was nat en koud, ook door de hoogte.

Vandaag weer vol goede moed vertrokken. Net als je denkt: ik heb het nu wel even gehad met dat Teletubbie landschap, hoe mooi ook, komt er verandering. Na een kilometerslange afdeling (na een kilometer of 10 moest ik voor het eerst gaan trappen) werd het warmer en dus aangenamer. De wijngaarden en cipressen worden minder en maken plaats voor olijfbomen en pijnbomen. Ook voert deze etappe kilometers langs het Lago di Bolsena. Anders dan de bekende Italiaanse meren is dit meer weinig toeristisch.

Verder zie ik onderweg van alles (vooral als je met een vaart van 6 km. per uur vooruit komt): veel salamanders en een enkele eekhoorn die wegschiet de berm in, vele soorten kleurrijke bloeiende bermplanten en -struiken, een mol die wanhopig op zoek is naar het ondergrondse, maar op het asfalt loopt. Helaas had hij sneller de berm en een hol gevonden dan ik mijn fototoestel. Verder nog Italiaanse automobilisten, die enthousiast toeteren om mij aan te moedigen en gaten in de weg.

Tineke is vandaag nog een dag Florence aan het verkennen en zal morgen met de trein naar Rome gaan. Vanuit de boemeltrein krijgt zij dan ook nog wat van het prachtige Toscaanse landschap mee.

Voor mij morgen nog een etappe van zo'n 90 kilometer tot de finish. Ik en m'n fiets: we zijn wel moe, hier en daar kraakt en piept er wat, maar we zijn nu wel heel dichtbij ons einddoel.

1. Marjon:
    27 mei 2015
    Tjonge Elma het ontroert me. Zo mooi dat je het flikt en daar je droom kunt verwezenlijken.
    Dit vergeet je je leven niet meer!
    Morgen weer samen in Rome! Feestje op een feestdag wat een Cadeau!!!
    Op naar de laatste 90km. Trappen kanjer.
  2. Ytje:
    27 mei 2015
    Wat een mooi stuk geschreven zeg, de natuur en dieren.
    En ook over jezelf, lief!

Op naar ROME!! En de hereniging met TINEKE.

FANTASTISCH, wees TROTS op jezelf!! Hgr.
  3. Elly:
    27 mei 2015
    Succes met de laatste kilometers, geweldig dat je dit kunt. Geniet vooral van de finish, dat is echt kicken.
  4. Elma:
    27 mei 2015
    Waar haal je het vandaan Elma! Ik ben nog steeds aan het bijkomen. Zie je morgen bij de finish op je verjaardag...dat heb je jezelf cadeau gedaan....het moest zo zijn! Zet 'm op die laatste dag en geniet van je triomf. Respect. Tineke
  5. Monique:
    27 mei 2015
    Elma wat moet dat een onvoorstelbaar gaaf gevoel zijn als je morgen de laatste 90 km aan het fietsen bent. Succes met de laatste loodjes.
    En wat geweldig om Tineke dan weer in Rome te zien, kunnen jullie van de mooie stad genieten!
    Geniet ervan, ik vind jullie beiden toppers!
  6. Margreet T:
    27 mei 2015
    De laatste loodjes en dan heb je het toch maar mooi geflikt Elma! Wij hebben ongelofelijk veel respect voor je!!!
    Geniet van je laatste etappe morgen en wij wensen je een hele bijzondere en leuke verjaardag toe!
    Groetjes, Peter & Margreet
  7. Elsa Brouwer:
    27 mei 2015
    Succes Elma met je laatst etappe. Super prestatie!!
  8. Jolanda:
    27 mei 2015
    Succes met de laatste loodjes en genieten van de prestatie en de finish!!
  9. Henk & Monique:
    27 mei 2015
    Oef, 20% is echt heftig...Bijna Rome ! Fantastisch hoor, morgen je eigen verjaardag cadeau. Diepe buiging, heel veel plezier in Rome met Gerleen en kids.
  10. Laura de Jong:
    27 mei 2015
    Terwijl je diep moest gaan heb je toch ook van het landschap genoten en wij konden het meebeleven.
    Ontroerend hoor, morgen op je verjaardag het doel te mogen bereiken!
    Liefs van Laura
  11. Mirjam:
    27 mei 2015
    Wauw wat gaaf!!Respect zo Rome bereiken.Wat een ervaring.De laatste loodjes wegen zwaar.Je verjaardagskado nadert.Geniet ervan.En Tien genietze van de bommeltocht naar Rome.
  12. Joke:
    27 mei 2015
    Geweldig! Jij kan fietsen èn schrijven!
    Ontroerend om morgen Rome te bereiken, ... jarig en met een weerzien voor ogen!
    Nu idd al een diepe, diepe buiging en morgen een daverend applaus mèt hartelijke felicitaties!
  13. Astrid Teeuwen:
    27 mei 2015
    Elma heel veel succes met de laatste 90 kilometers en daarna samen genieten van jullie prestaties (en je verjaardag). Jullie zijn beide kanjers!!!!
  14. Mama Vaalburg:
    Lieverd wat een geweldige prestatie,nog 90 km.en dan Rome
    zien op je 48e verjaardag!Onderweg nog kunnen genieten van
    de natuur en de mooie schoonheid van het land.Liefs Mam.
  15. Agnes:
    27 mei 2015
    Prachtig verhaal. Mooi geschreven. Nou meis, laatste stuk. Zet um op. Op naar Rome. En dan weer het samen zijn met Tineke. Jullie hebben elkaar veel te vertellen. Een prachtige reis en mooi einddoel. Ik ben trots op jullie beiden. Geniet nog van de laatste fietskilometers. Go,go,goooooooo
  16. Judith:
    27 mei 2015
    Toppie Elma,geniet van de laatste kilometers en doe voorzichtig.Veel plezier en een fijne verjaardag in Rome met elkaar.X
  17. Ellen Schotanus:
    27 mei 2015
    Elma wat mooi! Geniet van die laatste 90 kilometer naar je doel. Mooi om dat op je verjaardag te kunnen doen. Heel veel plezier. Fijne verjaardag!
  18. Pa Vaalburg:
    27 mei 2015
    Houd moed, ik ben rots op je prestatie
  19. Anneke Witt:
    27 mei 2015
    Top dames! Jullie schrijven mooie verhalen over mooie uitdagingen en belevenissen. Ik zie het bijna voor me!
    Sterk van jullie beiden hoe jullie de tocht volbrengen. Geniet van de laatste loodjes en jullie Rome-feestje!
  20. Gerry van der putten:
    28 mei 2015
    Elma, alvast een helefijne verjaardag morgen. Finish in zicht. Je krijgt Rome als verjaardagscadeau. Geniet ervan. Liefs. Gerry
  21. JanR:
    28 mei 2015
    Nou Elma, een diepe buiging voor jou.
    Je bent er bijna!
  22. Marieke:
    28 mei 2015
    Elma, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wauw, dubbel...eigenlijk triple feest! Aankomst in Rome, herzien familie én je verjaardag....geniet, geniet, geniet :o)
  23. Sujata:
    28 mei 2015
    Hiep hiep hoera. Van harte met je verjaardag en natuurlijk met je prestatie. Je bereikt je eindbestemming op je verjaardag. Mooier kan haast niet. Heel veel plezier in Rome. Geniet er van met je gezin. Je hebt het verdiend. Ik hoor volgende week wel alle verhalen. Ben zo benieuwd!

@ Tineke: jij ook top gedaan. Geniet van de reis naar Rome en straks in Rome natuurlijk ook.

Groetjes,
    Sujata
  24. John:
    90 km nog oooh eitje, succes met t laatste eitje
  25. Ytje:
    28 mei 2015
    HARTELIJK GEFELICITEERD met je verjaardag!
    Fijne, gezellige dag. Hgr.
  26. Pieter Hordijk:
    28 mei 2015
    Super gefietst allebei! Gefeliciteerd. De benen kunnen wel wat rust gebruiken. Daarna maar weer eens hardlopen ;–)
  27. Winny:
    Dubbel gefeliciteerd!!!
    Een mooier cadeau kan je waarschijnlijk niet wensen.
    Geniet ervan :-)
  28. Susan:
    Lieve allebei,
    Jullie zullen wel even een traantje wegpinken straks in Rome.
    Een idee hebben is één ding maar het dan ook gewoon gaan doen. Geweldig.
    Eigenlijk zou de paus even van zijn balkonnetje af moeten komen om jullie een big hug te geven.
    Geniet van de laatste dagen, vanavond alvast taart voor Elma. Van harte.
  29. Agatha:
    28 mei 2015
    Van harte gefeliciteerd, Elma!
    Groot respect voor jullie prestatie. Geniet ervan.
  30. Elly Masefield:
    28 mei 2015
    Zo, naar een paar dagen Engeland eindelijk weer de gelegenheid gehad om jullie verslagen te lezen. Als eerste: Elma van harte gefeliciteerd! Niet alleen met je verjaardag, maar ook met je super prestatie. En Tineke, ook voor jou grote bewondering.
    Veel plezier in Rome.
  31. Tante Corrie.:
    28 mei 2015
    Geweldig Elma,Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Wel apart om die voor een groot deel op de fiets door te brengen.Ook onze complimenten voor je schrijverstalent.Straks weer herenigd met Tineke.Ook knap gedaan. Fijne dagen nog met elkaar in Rome. H. Groet van ons.
  32. Mama Vaalburg:
    28 mei 2015
    Geweldig Elma,het is gelukt!Had ik 48 jaar geleden niet kunnen denken,dat je deze verjaardag ,na ruim 2000 km.fietsen in Rome zou vieren.Van harte mijn felicitatie met deze bizondere dag,om nooit te vergeten.Mamma.
  33. Tiny van der Meer:
    28 mei 2015
    geweldig Elma wat een prestatie!!!!!!!! dubbel feest ,je verjaardag ,en DE AANKOMST in Rome wat zullen jullie trots zijn geniet van deze overwinning!! van harte gefeliciteerd met je verjaardag (dinsdag gebak?) groetjes Tiny
  34. Mama Vaalburg:
    28 mei 2015
    Groots deze prestatie !! en ook van harte gefeliciteerd met
    je verjaardag !!
    Tot ziens weer in Nederland.