Altmühl en de ideale picknickplaats

30 augustus 2017 - Kipfenberg, Duitsland

Gisteravond afscheid genomen van het Utrechtse stel, want ik ga ze niet meer tegenkomen.

Vanaf de camping aan de Altmühlsee gaat de tocht vandaag, na de mooie stad Weissenburg door het Altmühltal. De Altmühl is een smal riviertje waarop veel gekanood wordt. Een leuke en gezellige dagetappe door dorpjes, langs weilanden en maisvelden en langs het riviertje.

Onderweg de gebruikelijke groeten van herkenning tussen "wij, bepakten en bezakten". Nog even opgereden met een Canadees, all the way from Montréal, maar zijn Europese fietsavontuur begon in Ulm. Ik had niet het idee dat hij een vastomlijnd plan had. En een oudere man, die wel mee wilde naar Boedapest. Tuurlijk, sluit maar aan in de karavaan.

Pauze nemen tijdens het fietsen is weer een uitdaging van een andere orde. Ik ben geheel zelfvoorzienend: thermosfles voor koffie mee en 's morgens koop ik in de supermarkt en bij de bakker ontbijt en lunch in. Er komt dus geen horecagelegenheid aan te pas. Het is dus zaak om precies de goede plek te vinden voor de pauze. Bankje in de zon, of juist niet, met prullenbak en een plek waar je ongezien naar het toilet kan. Gevonden? Hoe weet je dan dat niet binnen een paar honderd meter een veel betere plek is.

Vandaag had ik de ideale lunchplek. Het duurde even, want veel toeristen, dus de ideale bankjes in de schaduw waren bezet. Grrr, maar net op het moment dat ik van de honger bijna van mijn fiets viel: geen bankje, maar wel een geweldige plek. Tentje kon drogen in de zon, en ik zat in de schaduw op een rotsenpartij bij een piepklein beekje met helder stromend water. Schoenen uit en voeten in het water. Verder kon ik na het eten mijn bestek schoonmaken en mijn handen wassen. Graag even je speciale aandacht voor de foto's. Bij de derde poging was ik snel genoeg om binnen de tijd van de zelfontspanner met "m'n bord op schoot" te poseren.

Het was bij jullie vandaag geen mooi weer. Hier nog prachtig vandaag, maar dat gaat de komende dagen geloof ik veranderen.

1. Pauline van Diest:
    30 augustus 2017
    Wil de foto met bord op schoot wel even zien! Waar is tie? Klinkt nog steeds alsof je het goed naar je zin hebt. Mooi!
  2. Marjon:
    30 augustus 2017
    Jaaa waar is de foto met het bord op schoot? Hihi
  3. John en caroline:
    30 augustus 2017
    Wat een superleuke verhalen. Het is een beetje als het volgen van een leuke serie maar dan via de e-mail: Iedere dag wil je weer weten hoe het verder gaat dus fiets maar lekker verder ! Het moet een prachtige belevenis zijn . Je fietst trouwens wel flinkdoor zeg ....pfffff! Groetjes John & Caroline
  4. Gerleen:
    Hoi Elm,
    Hebben net met elkaar de slimste mens gekeken, finale vrijdag.
    Hier alles goed met hond en kinderen, heel veel regen, hoop dat dit aan jouw voorbij gaat!
    Rust dag in het vizier moet fijn zijn, heb je absoluut verdient.
    Goede fietsdag morgen, dag, welterusten.
  5. Joke:
    :D
  6. Marica Ouwerkerk:
    30 augustus 2017
    Wat een avonturen, en het klinkt helemaal leuk om zoveel gelijkgestemde op de fiets tegen te komen. Hopelijk krijg je niks mee van het weer wat wij vandaag hebben gehad. Anders is dat misschien wel een goede rustdag.
  7. Marja Gemser:
    30 augustus 2017
    Hopelijk blijft de regenbuien die wij hebben gehad vandaag bij je uit de buurt, anders wordt het waterfietsen. Goede reis en blijf berichten sturen. Het is echt leuk om zo een beetje mee te reizen.
  8. Judith:
    30 augustus 2017
    Je voetjes zijn nog wel wit vergeleken je benen.Voortaan met teenslippers fietsen.Haha. Veel fietsplezier morgen.
  9. JanR:
    Hoi Elma,

Je bent lekker bezig.
    Leuk om je te volgen.
  10. Agnes:
    31 augustus 2017
    Wat een mooi geschreven verhaal.
    Bord op schoot foto zie ik niet, wel twee witte voetjes, die heerlijk genieten, dat de schoentjes uit zijn. Hoe lang zijn je lunchpauzes ongeveer? Een uurtje of zo? Een beetje de tijd nemen voor je rust lijkt me heerlijk. Je zat op een mooie plek, zo aan het stroompje. Tent droog?
    Succes met fietsen dan maar weer
    Op naar een volgend avontuur
  11. Mama Vaalburg:
    31 augustus 2017
    Hallo Elma,even een krabbeltje van je mama.wat fijn dat je gisteren zo'n goede dag had.
    Wens is vandaag weer zo'n dag,maar het weer ?,gisteren hier bar slecht,maar bij jouw
    mag het niet komen!!Hoop ik krijg gelijk.Tante Klasien gaan we vanmiddag ophalen uit
    Zuid-Scharwoude.Tot Woensdag blijft ze hier.Fijne dag en tot de volgende keer.Mam.
  12. Jantine Stuive:
    31 augustus 2017
    Even alle foto's bekeken...nou daar zitten hele mooie tussen. Wat een prachtige kathedraal. En zo afwisselend met een fraai plaatje van gelakte tenen, het jurkje, een stukje Ruhrgebied en mooie fietspaden. Ik hoop dat het de hele tocht mooi weer blijft voor je. Eenzaam ben je volgens mij niet. Het gaat je zo te horen prima af. Kijk alweer uit naar je volgende verslag.
  13. Sujata:
    1 september 2017
    Wat jammer dat jullie wegen scheiden maar je komt vast weer andere leuke mensen tegen tijdens je reis. En wie weet kom je wel echt iemand tegen die met je meefietst naar Boedapest. Tot nu toe gaat het volgens mij heel goed. Laten we hopen dat het weer niet compleet omslaat. Enneh, waar is nou die befaamde foto met het bord?