De Eifel
10 mei 2025 - Vianden, Luxemburg
Veelgestelde vraag: is het begin mei niet koud om te kamperen? Ja. Waarom doe je het dan? Goede vraag! Gisterenmorgen was het om 8.00 uur 3 graden; te koud om zelfs maar je neus uit de slaapzak te steken. Vanmorgen was het al een stuk minder koud, hoewel ik vannacht opmerkte dat het vocht van de bidon die buiten de tent lag bevroren was. De rest van de dag hebben we alleen maar prachtig weer gehad. Qua temperatuur een beetje jasje aan, jasje uit, maar dat had ook te maken met de inspanning.
Mijn fiets heeft, voor vertrek, nog een zware operatie ondergaan, die vooral voor mij heel pijnlijk was. Met het oog op mijn plannen waren er geen halve maatregelen genomen. Banden die eigenlijk voor een e-bike zijn maar die dikker zijn, waardoor er minder gauw iets doorheen kan prikken. Binnenbanden zijn ook dikker, waardoor de kans op een lekke band veel minder is. Mijn fiets heeft de respectabele leeftijd van 11 jaar en heeft zo’n 50.000 kilometer op de teller staan. De teller van het aantal lekke banden stond op 3. Stond, want gisteren, op de rust- en werkdag dus, had ik een lekke band.
Vandaag was in alle opzichten een prachtige dag. De eerste 35 kilometer volgden we nog de glooiende Vennbahn. Een populaire route onder racefietsers. Een opmerking binnen een groep kreeg ik nog net mee: dat zijn echte fietsers, toerfietsers! Joepie, we worden serieus genomen! Na het verlaten van de Vennbahn wordt het serieus met het klimmen, maar we worden beloond met prachtige vergezichten. We zijn inmiddels in de Eifel in het grensgebied van Duitsland en Luxemburg. De laatste 25 kilometer zijn we in het rivierdal van de Our. Vandaag 85 kilometer op de teller, waarvan geen enkele kilometer niet mooi was. Het schoot voor geen meter op. We moesten steeds afstappen voor weer een foto. Het uitzoeken van de foto’s van vandaag zal een hele klus zijn.

Voor morgen weer een mooie fietsdag, welterusten
Fijn jullie verhalen weer te kunnen lezen!
En prachtig die houten brug en route langs het water!
Heerlijk om daar te mogen fietsen.
Ja, ook een lekke band hoort erbij. 😉