De voorbereiding
29 april 2025 - Nieuw-vennep, Nederland
Paul gaat fietsen en ik mag mee! De stip op de horizon is uiteraard een Europese hoofdstad: Podgorica. Het is niet erg als je dat even op moest zoeken. De meeste van ons zaten op school toen de Europese kaart nog overzichtelijk was: de USSR met Moskou als hoofdstad en Joegoslavië met Belgrado. De reis gaat dus richting de Balkan. Je zou zeggen: volg wat grote rivieren richting Wenen, stel bij Linz in Oostenrijk de koers bij richting Zuiden en na Klagenfurt bereik je de Balkan met een minimum aan hoogtemeters. Dat ligt voor de hand. Maar wie mijn reisverslagen in voorgaande jaren ook las weet dat Paul vorig jaar als debutant is toegetreden tot het bikepackers gilde met een fietstocht naar Praag. Tijdens deze toer was er één noemenswaardige berg te beklimmen: het Fichtelgebergte. En dat was leuk!
Hoewel de route min of meer in goed overleg is vastgesteld, lijken onbevangen bravoure en enthousiasme meer leidend te zijn geweest dan ervaring en inzicht. Het plan is daarom via de heuvels van het Limburgse, door de Belgische Ardennen naar Luxemburg, met een heen en weertje naar de stad Luxemburg om af te vinken van mijn lijst. Vandaar via Zwitserland, waar volgens mij geen 100 meter achtereen vlak is, naar Vaduz (Liechtenstein). Dit is een hoofdstedelijk B-keuze omdat Bern zelfs voor mijn reisgenoot iets te gek lijkt te worden in termen van hoogtemeters. Daarna de Alpen over en dan is het nog een stukkie naar Slovenië.
Tot zover de theorie.
Maandag 5 mei gaat overal in Nieuw-Vennep de vlag uit, want dan vertrekken we. De weersvoorspellingen lijken gunstig voor ons. Het zou weer frisser worden, maar dat komt omdat de wind naar het Noorden gaat draaien en dat is dan weer fijn voor de fietser op weg naar het Zuiden. Meteorologen vertrouw ik eigenlijk alleen als het om het weer van gisteren gaat, maar hoop doet leven.
We hebben in ons enthousiasme beide onze woning voor 3 maanden uitgeleend. Het is wenselijk dat wij ons niet melden voor die tijd om is. Misschien niet dagelijks, maar met zekere regelmaat zal ik via dit gedateerde medium verslag doen van onze vorderingen. Hiervan kun je in je mailbox een bericht ontvangen na plaatsing. Laat daarvoor je e-mail adres elders op deze website achter en houd vooral je spam map goed in de gaten. We worden graag van commentaar voorzien via reacties.

Zojuist las ik:
'Voor de reis wens ik dat de weg je tegemoet komt, de wind steeds in je rug is, de zon je gezicht verwarmt en milde regen je lichaam verfrist. En tot we elkaar weerzien moge God je bewaren in de palm van Zijn hand.'
Ik las het terwijl jij mailde in het tijdschrift van de Pelgrimswegen naar Rome. Ik wens het jullie beide toe.
Heel fijne reis. Ook in Balk zal de vlag uithangen. 😀
Ik ben benieuwd naar het nieuwe avontuur! Ik kijk uit naar je verslag
Wij zitten 5 mei in het Zeegse duingebied. Dus uitzwaaien op afstand.
We volgen graag jullie fietsavontuur😃
Gr caroline en john
Geniet ervan
Ontzettend leuk om jullie weer op deze manier te volgen.
Ik wens je een hele fijne reis, samen met Paul🎉🍀😘
Heel leuk om jullie te volgen. Veel plezier samen!
Wens jullie een mooie en goede reis toe.
Ik doe het niet na vandaar dat ik graag de reisbliog volg om het mee te maken🙃Genietze
Enne…. 3 maanden…… nou ik ga mijn abonnement bij de bieb maar even opschorten, want “dit boek” is toch weer veel leuker om te lezen.
Ik wens jullie een hele fijne fietstocht met mooi weer ☀️, weinig wind en heel veel plezier samen.
Alle goeds en plezier met elkaar.
Succes, veilige, gezellige fietstochten.
Groet van Ytje.🙋🏼♀️🙏🏼