De voorbereiding

29 april 2025 - Nieuw-vennep, Nederland

Paul gaat fietsen en ik mag mee! De stip op de horizon is uiteraard een Europese hoofdstad: Podgorica. Het is niet erg als je dat even op moest zoeken. De meeste van ons zaten op school toen de Europese kaart nog overzichtelijk was: de USSR met Moskou als hoofdstad en Joegoslavië met Belgrado. De reis gaat dus richting de Balkan. Je zou zeggen: volg wat grote rivieren richting Wenen, stel bij Linz in Oostenrijk de koers bij richting Zuiden en na Klagenfurt bereik je de Balkan met een minimum aan hoogtemeters. Dat ligt voor de hand. Maar wie mijn reisverslagen in voorgaande jaren ook las weet dat Paul vorig jaar als debutant is toegetreden tot het bikepackers gilde met een fietstocht naar Praag. Tijdens deze toer was er één noemenswaardige berg te beklimmen: het Fichtelgebergte. En dat was leuk!

Hoewel de route min of meer in goed overleg is vastgesteld, lijken onbevangen bravoure en enthousiasme meer leidend te zijn geweest dan ervaring en inzicht. Het plan is daarom via de heuvels van het Limburgse, door de Belgische Ardennen naar Luxemburg, met een heen en weertje naar de stad Luxemburg om af te vinken van mijn lijst. Vandaar via Zwitserland, waar volgens mij geen 100 meter achtereen vlak is, naar Vaduz (Liechtenstein).  Dit is een hoofdstedelijk B-keuze omdat Bern zelfs voor mijn reisgenoot iets te gek lijkt te worden in termen van hoogtemeters. Daarna de Alpen over en dan is het nog een stukkie naar Slovenië.

Tot zover de theorie.

Maandag 5 mei gaat overal in Nieuw-Vennep de vlag uit, want dan vertrekken we. De weersvoorspellingen lijken gunstig voor ons. Het zou weer frisser worden, maar dat komt omdat de wind naar het Noorden gaat draaien en dat is dan weer fijn voor de fietser op weg naar het Zuiden. Meteorologen vertrouw ik eigenlijk alleen als het om het weer van gisteren gaat, maar hoop doet leven.

We hebben in ons enthousiasme beide onze woning voor 3 maanden uitgeleend. Het is wenselijk dat wij ons niet melden voor die tijd om is. Misschien niet dagelijks, maar met zekere regelmaat zal ik via dit gedateerde medium verslag doen van onze vorderingen. Hiervan kun je in je mailbox een bericht ontvangen na plaatsing. Laat daarvoor je e-mail adres elders op deze website achter en houd vooral je spam map  goed in de gaten. We worden graag van commentaar voorzien via reacties.

57 Reacties

  1. Ellen:
    29 april 2025
    Elma, ik volg jullie graag weer!
    Zojuist las ik:
    'Voor de reis wens ik dat de weg je tegemoet komt, de wind steeds in je rug is, de zon je gezicht verwarmt en milde regen je lichaam verfrist. En tot we elkaar weerzien moge God je bewaren in de palm van Zijn hand.'
    Ik las het terwijl jij mailde in het tijdschrift van de Pelgrimswegen naar Rome. Ik wens het jullie beide toe.
    Heel fijne reis. Ook in Balk zal de vlag uithangen. 😀
  2. Arnold Boot:
    29 april 2025
    Hi Elma, nu al weer leuk om je verhaal te lezen. Wie weet ontmoeten we elkaar onderweg. Ik fiets stukje meer naar het zuidoosten. Succes met de laatste voorbereidingen en een goede start maandag. Wij zullen ook de vlag uitsteken.
  3. Betty:
    29 april 2025
    Wow, wat een vooruitzicht !! Ik wens jullie veel voorspoed en fietsplezier toe en kijk weer uit naar de verhalen en foto's !!!
  4. Madelon:
    29 april 2025
    Zeker, Elma,
    Ik ben benieuwd naar het nieuwe avontuur! Ik kijk uit naar je verslag
  5. Marjon:
    29 april 2025
    Hoi Elma leuk weer, tuurlijk lees ik graag mee. Heb nu al lol "Meteorologen vertrouw ik eigenlijk alleen als het om het weer van gisteren gaat" heerlijke Elma uitspraak en helemaal waar.
    Wij zitten 5 mei in het Zeegse duingebied. Dus uitzwaaien op afstand.
  6. Caroline en john Bos:
    29 april 2025
    Veel succes elma en paul!
    We volgen graag jullie fietsavontuur😃
    Gr caroline en john
  7. Marian Verschuren:
    29 april 2025
    Hoi Elma, succes en plezier met de laatste voorbereidingen. Heel veel fiets plezier en heel veel genieten onderweg samen. Ik volg je graag weer! Groet en liefs, Marian.
  8. Elsa Brouwer:
    29 april 2025
    Graag leesreis ik mee met jou en Paul. Een mooie reis!
  9. Els:
    29 april 2025
    Heel veel fietsplezier en succes in de bergen. Erg leuk om weer mee te lezen
  10. Klasien:
    29 april 2025
    Goede reis Elma.
  11. Hans:
    30 april 2025
    Elma en Paul, heel veel fiets plezier. Het gaat zeker weer een mooi avontuur worden.
    Geniet ervan
  12. Laura Enriquez:
    30 april 2025
    I always enjoy your trips! Watching from California!
  13. Sandra:
    30 april 2025
    Wat een uitdaging weer. Zat laatst te denken, goh gaat ze nog fietsen, en ja hoor, daar gaan ze weer. Succes!!
  14. Mariska:
    30 april 2025
    Heel veel plezier Elma en Paul, ik "volg" jullie graag op afstand.
  15. Conny:
    30 april 2025
    Heel veel plezier en veilige kilometers.
  16. Nel:
    30 april 2025
    Elma en Paul, natuurlijk ben ik er weer bij om jullie te volgen! heel veel plezier samen en sterkte met al die bergen! Stoer hoor dat jullie niet de makkelijkste weg kiezen.
  17. Pauline Lap:
    30 april 2025
    Succes Elma en Paul tijdens deze reis. Een mooie reis.
  18. Judith:
    30 april 2025
    Mooi vooruitzicht, ik kijk weer uit naar je verhalen. Veel fietsplezier :)
  19. Elly Rechtuijt:
    30 april 2025
    Heel veel plezier Elma en Paul, en ook ik lees en beleef jullie reis graag mee door jouw verhalen Elma.
  20. Karin Bakker:
    30 april 2025
    Elma en Paul, ik wens jullie heel veel fietsplezier en veilige kilometers.
    Ontzettend leuk om jullie weer op deze manier te volgen.
  21. Gerrit en Ria v Stam:
    30 april 2025
    Voor nu alvast hele mooie veilige en droge kilometers gewenst. Wij hangen 5 mei de vlag uit .
  22. Hanneke Snel:
    30 april 2025
    Wat heerlijk dat je met Paul mee mag 😉 jullie gaan weer een nieuw avontuur tegemoet. Heel veel plezier. Ik lees graag weer mee. Grts en veel veilige kms.
  23. Cora Cramer:
    30 april 2025
    Heel veel succes! Ik ga jullie volgen!
  24. Marjoke Verhoek:
    30 april 2025
    Hoi Elma, wat een ontzettend mooie uitdaging gaan jullie weer aan. Ik wens jullie veel plezier, veel goed weer, een goed humeur, goede benen en een veilige reis.
  25. Pauline:
    30 april 2025
    Jazeker ga ik jullie volgen. Veel plezier met de voorbereidingen en succes
  26. Mabel Buikema:
    30 april 2025
    Ik ga jullie zeker weer volgen, ik geniet altijd van je verhalen. Heel veel succes beiden!!
  27. Angeline:
    30 april 2025
    Heerlijk, jouw unieke schrijfstijl! Graag lees/beleef ik ook mee.
    Ik wens je een hele fijne reis, samen met Paul🎉🍀😘
  28. Humphrey:
    30 april 2025
    Heel veel fietsplezier! Dat wordt echt genieten. Ik eens jullie een zeer goede reis en veel zon 😊
  29. Petra:
    30 april 2025
    Wat een mooi avontuur weer Elma en Paul. Heel veel plezier!
  30. Edith:
    30 april 2025
    Wat leuk dat je opnieuw een fietsavontuur gaat beleven, Elma! Heel veel succes en vooral plezier samen met Paul!
  31. Anneke:
    30 april 2025
    Wat heerlijk Elma en Paul dat jullie weer op avontuur gaan. Natuurlijk moeten er genoeg uitdaging, lees bergen, op de route liggen:-)
    Heel leuk om jullie te volgen. Veel plezier samen!
  32. Jeanne van den Boom:
    30 april 2025
    Veel plezier,stoere Elma en onbekende Paul. Ik wens jullie een mooie tijd en kom gezond weer terug
  33. Marianne Wijfjes:
    30 april 2025
    Ik wens jullie heel veel veilige kilometers, met mooi (fiets) weer, goed gezelschap, en mooie uitzichten.
  34. Paul:
    30 april 2025
    Hoi Paul en Elma, heel veel plezier onderweg en ik vind het leuk om jullie ervaringen onderweg mee te beleven.
    Wens jullie een mooie en goede reis toe.
  35. Anja:
    30 april 2025
    Ha Elma en Paul, dit wordt wederom weer een mooie fietstocht met de nodige belevenissen. Waarvan wij allen weer mogen meegenieten. Voor nu goede start en geniet weer van deze bijzondere reis
  36. Anja:
    30 april 2025
    Heel leuk om jullie te gaan volgen Elma!
  37. Gerrit Van Stam:
    30 april 2025
    Heel veel plezier en ga uitkijken naar de verhalen en vooral naar de natuur foto's
  38. Mirjam:
    30 april 2025
    Wat een heerlijk en uitdagend doel weer.
    Ik doe het niet na vandaar dat ik graag de reisbliog volg om het mee te maken🙃Genietze
  39. Jeroen:
    30 april 2025
    Heel veel 🚲 plezier!
  40. MargreetT:
    30 april 2025
    Wat een mooie uitdaging gaan jullie weer aan! We kijken weer uit naar de verhalen en de foto's. We wensen jullie een niet al te 'bumpy road', maar genoeg heuvels en bergen 🤭. Geniet van de tocht en het kamperen 😉. Geniet van elkaar en wie je ook maar tegenkomt. Maak er een onvergetelijke reis van en kom samen veilig weer thuis!
  41. Pieter Hordijk:
    30 april 2025
    Hoi Elma en Paul, wat een nieuwe uitdaging! Ik volg het graag en veel plezier! Gr Pieter
  42. Agnus:
    30 april 2025
    Oh heerlijk om je weer te volgen.
    Enne…. 3 maanden…… nou ik ga mijn abonnement bij de bieb maar even opschorten, want “dit boek” is toch weer veel leuker om te lezen.
    Ik wens jullie een hele fijne fietstocht met mooi weer ☀️, weinig wind en heel veel plezier samen.
  43. Brenda Serna Prins:
    30 april 2025
    Ik ga jullie zeker volgen en kijk iedere keer weer naar uit, naar je verhalen. Geniet van jullie rit. Pas goed op elkaar en geniet ervan. Heel veel plezier.
  44. Carolien:
    1 mei 2025
    Mooie reis gaat het worden, en je weet: na een beklimming word je altijd beloond met een heerlijke afdaling. Veel plezier samen.
  45. Ilse:
    1 mei 2025
    Drie maanden onderweg zijn. Heerlijk vooruitzicht voor jullie. Lekker genieten!
  46. John van der Aart:
    1 mei 2025
    Hallo Elma en Paul, wat een mooie reis gaan jullie maken. Drie maanden mooie landen doorkruisen en veel zien en beleven. Super ervaring. Ik volg graag jullie reisverslag.
  47. Marja:
    1 mei 2025
    Heel veel plezier en ik volg je verhalen en avonturen weer met veel genoegen.
  48. Jantine Stuive:
    2 mei 2025
    Ja Elma ik ben er weer bij en volg je graag. Bovendien leest het zo makkelijk weg en valt er altijd wat te lachen. Heel veel fiets plezier Paul en Elma.
  49. Mia:
    2 mei 2025
    Sucess Elma en vooral veel plezier!
  50. Mariča:
    4 mei 2025
    Paul En Elma heel veel succes en vooral heel veel plezier op dit nieuwe avontuur. Dit beloofd vast weer veel lees plezier. Ik kijk er naar uit om met jullie op reis te gaan. Liefs Mariča
  51. Brenda Serna Prins:
    5 mei 2025
    Vandaag is de dag, dat jullie vertrekken. Heel veel plezier en geniet ervan. Let goed op elkaar.
  52. Michel Tode:
    5 mei 2025
    Veel plezier, geniet van wat komen gaat, geniet van het nieuwe asfalt, geniet van elkaar en geniet van alle nieuwe plaats welke jullie tegemoet fietsen. Met een beetje geluk, geniet ook van het weer
  53. Peter Noij:
    5 mei 2025
    Mooi avontuur. Ga jullie volgen in mei vanuit Baltimore USA. Daarna vanuit Nederland en in jullie vanuit Frankrijk. Heel veel plezier.
  54. Yt:
    5 mei 2025
    Leuk dat ik jou en Paul vandaag nog zag, bij de koffie in De Kwakel, terug uit Wageningen.
    Alle goeds en plezier met elkaar.
    Succes, veilige, gezellige fietstochten.
    Groet van Ytje.🙋🏼‍♀️🙏🏼
  55. Marie:
    6 mei 2025
    Wat een uitdaging weer 🥰 Ik kijk er naar uit om je verhalen te lezen tijdens mijn eerste kop cappuccino van de dag. Veel plezier en succes aan jullie allebei 🌺
  56. Ottoliene Taal:
    9 mei 2025
    Ik haak nu pas aan maar wens jullie niet minder gemeend een heerlijke fietsreis. Lekker genieten met ups en downs maar dat hoort erbij. 🚲😘
  57. Denise:
    13 mei 2025
    Ik lees graag weer met Elma! Altijd leuk om de dag te beginnen met een verhaal van jou. Ik wens jullie een mooie reis en goed weer toe 🙌