Extremadura

3 juni 2022 - Logrosán, Spanje

Dat ik, zeg maar sinds vertrek uit Madrid, een behoorlijke dip had, heb ik niet helemaal weten te verbloemen. Dank voor de appjes en bemoedigingen. Ik ben d'r weer! Heel leuk om je even live gesproken te hebben Anja. Op dat moment zat ik met een kop koffie voor mijn neus, op het punt de Extremadura in te gaan.

Het natuurgebied begint voor mij met een waarschuwingsbord waarop een hellingsgraad van 10% staat aangegeven. Naar beneden dus!!!

Yes, kamikaze!
Dit wordt óf een snelheidsrecord, óf een praktijktest of mijn remblokjes niet al vervangen hadden moeten worden. Het hangt af van wegdek en bochten. Het werd 55 km/h; gedurende deze reis, met bepakking, een record. Ja, Garmin connecties, Henk in het bijzonder ;-) , kijk het maar even na in mijn statistieken. Hier wordt niets aangedikt. Mijn bagage is al thuis bij vertrek zorgvuldig verdeeld over 5 tassen. Aan wat, in welke tas wordt opgeborgen mag niets veranderen! In deze afdaling test ik en passant ook even of die verdeling nog klopt.

Op een prachtige plek, waar we in de diepte, volgens René, een Koningsarend zien 'zweven' ontmoet ik Anita en René. Zij rijden een deel van de Iberië route in tegengestelde richting. Oh help, die 10%! Hebben we misschien wel een uur staan kletsen? Het was in elk geval even heel gezellig en die 10% hebben jullie ook vast overleefd. Chapeau!

Ik dacht dat in zo'n natuurgebied mijn lunch zou bestaan uit Magdalena's. In het derde dorp sinds vertrek kan ik nog steeds hooguit in het café iets te eten kopen. En daar kan ik kiezen uit dat familiepak Magdalena's of een stokbrood. Kom ik daar precies op lunchtijd (lees: 12 uur Nederlandse tijd) aan in Aría. Met supermarkt en restaurant! In het restaurant word ik naar een andere tafel gedirigeerd dan waar ik ben gaan zitten. Ik probeer duidelijk te maken dat vanwaar ik zit ik een oogje op mijn fiets kan houden, maar de restauranthouder is onverbiddelijk. Ik ga even naar het toilet en bij terugkomst is mijn fiets verplaatst en staat bij het raam, midden op het terrasje, waar ik er weer zicht op heb.

Het is half 4 en ik ben op de helft! Ik neem mezelf plechtig voor dat er vanaf nu gefietst gaat worden. Al kom ik Julio Iglesias (of liever één van zijn zoons) hier in hoogst eigen persoon tegen, ik stap niet meer af en zal alleen even groeten.
Is goed gelukt en ben zelfs half uurtje eerder in hotel dan verwacht.

Daardoor even tijd voor de meest voorkomende vraag. Hoewel in het 7-jarig dienstverband van mijn fiets slechts één keer een lekke band is voorgekomen is er in mijn persoonlijke handboek 'solo fietsen voor dummies' toch een artikel aan gewijd.

1. De lekke band
Wat te doen ingeval van een lekke band.
optie 1: bel Gerleen. Die komt je met de Berlingo halen.
optie 2: kijk of er op loofafstand (max. 2 kilometer) een fietsenmaker is.
optie 3: zoek zelf een oplossing.

Het spreekt voor zich dat ik hier in Spanje dan dus al gauw op optie 3 ga uitkomen.
Statistisch gezien is het dus niet erg waarschijnlijk, maar stel dus voor dat ik een lekke band krijg onderweg. Natuurlijk ga ik dan eerst eens even een tijd op mijn bagagedrager zitten en hulpeloos om mij heen kijken. Grote kans dat er een auto stopt, er iemand uitstapt (waarschijnlijk een man) en dat die dan mijn binnenbandje gaat vervangen. De spullen heb ik wel! En als dat nou niet gebeurd? Kom op zeg. Ik kan, en daar ben ik best trots op, midden in Parijs mijn fiets, in onderdelen in een tas vervoerd, weer in elkaar zetten. Het gaat wel even duren, want veel ervaring heb ik dus niet, maar die band wordt echt wel vervangen.

Voor waar ik geweest ben en wat ik in het prachtige Extremadura gezien heb verwijs ik graag naar het kaartje en de foto's

Foto’s

9 Reacties

  1. Pauline van Diest:
    3 juni 2022
    Het volste vertrouwen dat jij dat natuurlijk kan een binnenbandje verwisselen. Hopelijk is het niet nodig. Succes en veel leuke ontmoetingen gewenst.
  2. Henk:
    4 juni 2022
    gecheckt hoor😜, lekkere snelheid👌 , maar ook weer op deze rit bijna 1000 hoogte meters gemaakt. Suc6 verder en veel plezier
  3. Ria van Stoltz:
    4 juni 2022
    Dat jij uit dat dipje bent gekomen is heel fijn maar ik voel zelf een dip aankomen. Wat moet ik straks als jij in Lissabon aankomt en vervolgens niet meer van die leuke stukjes schrijft. Iedere morgen bij het ontbijt lees ik jou verhaal, heerlijk vind ik dat om zo de dag te starten. Ik kan er vandaag weer tegen aan met een glimlach en wens jou ook een glimlach toe 😆
  4. An Sneeuw -van Keulen:
    4 juni 2022
    4 juni2022. Gelukkig dat je het weer ziet zitten om de eindstreep te halen. Tien% is trouwens wel iets om van te schrikken.. Maar goed, je bent weer boven gekomen, zelfs met een gevulde maag en doorlopend zicht op je fiets. De foto's waren weer indrukwekkend. Doe je best weer vandaag! Hier schijnt de zon. Sterkte gewenst van, An.
  5. Jantine Stuive:
    4 juni 2022
    Doorzetter!
  6. Agnes:
    4 juni 2022
    Hoi Elma
    Wat een prachtig natuurgebied zit je nu.
    De Extremadura
    Er wonen zoveel mooie vogels 🦅
    Kijk goed om je heen dan zie je de gieren op thermiek vliegen.
    Enne…… een lekke band plakken kan jij echt wel hoor 💪
    Hopelijk geen dipjes meer richting Lissabon
    Alleen maar mooie dagen, met veel genieten.
    De eindstreep komt in zicht.
    Nog even en dan fiets je de volgende grens over 🇪🇸 🇵🇹
    Zet um op vandaag, tijdens je prachtige rit 🚴🏻‍♂️ door het prachtige NP.
    Maak maar veel mooie foto’s
    Wij (de thuisblijvers) kijken weer uit naar je volgende avontuur/verhaal
    Groetjes van Agnes 🖐
  7. Ellen:
    4 juni 2022
    Elma, ik sluit mij bij Agnes aan. Ook ik ga je leuke verhalen missen. Die band komt inderdaad goed. Je hebt voor hetere vuren gestaan. Zo ken ik je niet. Ik bewonder altijd je Vaalburgse nuchterheid waarmee je alles rondom je fiets maar regelt. Remblokjes vervangen. Fiets vliegklaar maken en zien dat hij op de luchthaven komt... Bijzonder dat Henk de details ziet van wat je doet.
    Strava/Garmin?
    Heel veel plezier vandaag!!!
    Op naar schitterend Portugal.
  8. Conny:
    4 juni 2022
    Wauw wat ben je toch een kanjer. Hele leuke en mooie verhalen iedere dag. En niet te vergeten hele mooie foto's. Hierdoor beleef ik de hele reis met je mee. Fantastisch!!😃
  9. Dulce:
    5 juni 2022
    Hai Elma,
    Weer een stapje dichterbij Lisboa!! Je kan het kanjer!!👏🏽👏🏽👏🏽 Ik heb weer genoten van je verhaal en kijk weer naar uit naar de volgende.
    Groetjes, 🌺