Mérida

4 juni 2022 - Mérida, Spanje

Arnold heb ik ontmoet aan de voet van de Pyreneeën. We zijn samen de grens van Frankrijk naar Spanje overgestoken en daarna scheidden onze wegen zich weer. Hij heeft meer kilometers gefietst  door een iets andere route rond Madrid te nemen. Ik heb meer gerust en Madrid bezocht. We houden elkaar iedere avond even via de WhatsApp op de hoogte. Na Madrid loop ik consequent 1 dag achter op Arnold. Ik besluit gisteravond hem eens te bellen. Met je schaduw uit Spanje kondig ik mijzelf aan. Hij is in Mérida en blijft daar vandaag. Mérida is ruim 100 kilometer bij mij vandaan, maar we spreken af dat als ik het vandaag bereik, we samen zullen eten.

Iedereen die ik ontmoet en in tegengestelde richting rijdt vertelt dat ze eerder een man gesproken hebben.....
Dat is dan altijd Arnold. Hij vertelt mij nu dat hij Hans uit Amsterdam heeft gesproken in Mérida, die ga ik dus vandaag tegenkomen.

Ik begin vandaag opnieuw over een kilometerslang pad, voorheen de spoorbaan. Het duurt niet lang of er komt mij een fietser tegemoet. Hij: "Nederlandse?"  Ik: "niets zeggen; Hans uit Amsterdam!". Hij begint hard te lachen: "Jij hebt Arnold gesproken!"

Een kilometer of 40 volg ik alleen maar die oude spoorbaan. Passeer een kleine waterplas, waar een aantal stieren recreëren. Geniet er maar van adviseer ik ze. Afgezien van eindigen als een steak in een menú del día kan hen hier immers ook een ander lot wachten.
Er is niets en er komt ook niets, dus opnieuw wordt een oud, voormalig stationnetje, door mij omgedoopt tot cafetaria. Er staat een picknicktafel én een fietsenrek (??!!). Er is nog plek, in dat fietsenrek. Koffie, magdelenas, WhatsApp, reislog.

Na de oude spoorbaan volgen lange rechte wegen door akkers en langs uitgestorven dorpjes. Als ik eindelijk in een wat groter dorp kom, geef ik het bij het tweede restaurant al op. Ik ben te laat voor lunch. Dus op een pleintje: water, magdelenas, WhatsApp, reislog.

En door, want ik wil vanavond persé in Mérida aankomen. Ik wil even niet meer opvallen als ik ergens aankom met mijn bepakte, stoffige fiets, plakkerig en rood gekleurd van zon en inspanning. Ik ken het Spaanse woord voor malloot niet, maar het is vast al vaak gezegd, in elk geval gedacht.
Vanavond ga ik in mijn lichtgewicht, sneldrogende en kreukvrije broek en idem, iets minder kreukvrije poloshirt, op schoenen die niet klikken volkomen anoniem op in de stroom toeristen. Ik eet met Arnold in een restaurant, we bestellen per abuis een fles i.p.v. een glas witte wijn en hebben een gesprek in het Nederlands, met elkaar en niet met onze telefoon. We waren daar allebei aan toe.

Morgen steekt Arnold de Spaans-Portugese grens over. Ik volg, op gepaste afstand, maandag. We houden de hiërarchische volgorde in stand. Zondag een planning maken voor de laatste 350 kilometers die mij nog scheiden van Lissabon. En me vast een beetje inlezen, zodat ik mij kan verheugen op wat me in Portugal te wachten staat.
Maandag dus even geen verslagje bij het Pinksterontbijt.

1. Elly Rechtuijt:
    5 juni 2022
    Prachtig verslag weer, is Anton dezelfde als Arnold? Wat schiet je al lekker op zeg, 350km is nog wel een aardig stukkie, maar klinkt wel als goed te doen. Groetjes vanuit een regenachtige polder.
  2. Elma:
    Dank je Elly, gecorrigeerd. 🤗
  3. Pauline van Diest:
    5 juni 2022
    Hé stoere vrouw. Je gaat goed. Einde in zicht. Lekker je eigen tempo. Snap dat het heerlijk is om weer even Nederlands te praten. Succes met de voorbereidingen voor het laatste stuk en met die 350 km natuurlijk. Groeten
  4. Ellen Schotanus:
    5 juni 2022
    Veel plezier vandaag in Merida. Al gaan ze de andere kant op. Toch is het leuk al die ontmoetingen. Succes met de laatste 350 km en veel plezier in mooi Portugal. Kom je door Evora. Dat is een prachtig wit plaatsje.
  5. Dulce Xavier:
    5 juni 2022
    Ohhhh maar 350 km 😜🤣 bikkel!
    Jij bent er “ bijna “!🙃.
    Rust lekker uit …..en hup naar “ mijn prachtig Lisboa “!
  6. Marieke:
    5 juni 2022
    Ha Elma, jeetje, zo te zien kom je wel langs plekken "in the middle of nowhere"... want naast jou en je fiets (en voorbijkomende fietsers) zie ik geen auto's of andere mensen op de foto's voorbij komen en ziet het er "verlaten" uit. Wel prachtige plaatjes hoor, don't get me wrong :)
    Wow, nog "maar" 350 kilometer te gaan...het komt nu echt heel dichtbij hoor. Spannend! Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal/avontuur. Go go go, zet 'm op.
    Groetjes, Marieke
  7. An Sneeuw -van Keulen:
    5 juni 2022
    5-6 2022. Wat kom je toch een prachtige natuur tegen Het laat volgens mij ook droogte zien en daar gedijt die mooie paarsbloemige boom heel mooi in. Bij het zien van die rode koeien moest ik denken aan de Pinkstergedachte: ,,Vuur en vlam!" In de kerk vanmorgen waren ook enkele mensen met iets rood van kleding er uiting van gaven.
    Ga zo door Elma, Goede moed gewenst en kracht om de volgende rit te voltooien.
  8. Pieter Hordijk:
    5 juni 2022
    Hoi Elma, ik lees je verhalen soms per 4 tegelijk, erg leuk nog steeds om te lezen; je schiet op zeg! Stukken van Spanje lijken behoorlijk leeg en verlaten! Kun je aan voldoende water komen? Succes met het laatste traject!
  9. Margreet T:
    Respect hoor Elma!
    Elke dag een stukje dichter bij Lissabon.
    Pluk de dag en zelf de slingers ophangen, het lijkt aardig te lukken.. Geniet!!!
  10. Laura de Jong:
    5 juni 2022
    eerste Pinksterdag, de weervorspellers kregen helemaal gelijk, de eerste druppels vielen rond het middaguur en bijna 12 uur later regent het nog! Goed voor de natuur, mijn boerenhart tikt instemmend maar toch! Ik zie jouw prachtige plaatjes, de uitbundig bloeiende paarse boom, lijkt geen last van de droogte te hebben. Je beleeft veel, echt geweldig om het lezen, nog "maar"350 km, geniet ervan!
  11. Anja:
    6 juni 2022
    Ha goedemorgen op je vast Spaanse zonnige dag. Hier in de Ardennen is het nu droog en zelfs wat zon. Gisteren tussen de buien door gewandeld en verder gezellig spelletjes met elkaar gedaan. Nu genoten van je verhaal. Ook ik ben er van overtuigd dat je een band kan verwisselen maar het zal toch leuk zijn als het met al die km niet nodig is. Op naar Potugal, fijne fietsdag maar weer
  12. Ria van Stoltz:
    6 juni 2022
    Ik lees gewoon het zelfde reisverhalen op eerste en tweede pinksterdag…. Wat een goed vooruitzicht dat je bijna de Portugese grens kunt zien. Je moet er nog wel even naar toe fietsen maar dat kun je , goed uitgerust na een relaxte zondag. Succes vandaag.
  13. Marjon:
    6 juni 2022
    Laatste lootjes van een enerverende reis. Ik was even achter gebleven met lezen... maar ben weer bij!
  14. Agnes:
    Hi Elma
    Wat een prachtige foto’s
    Hoe was je rustdag?
    Als het goed is ben je nu in Portugal
    Het 4de buitenland 🇧🇪 🇫🇷 🇪🇸 🇵🇹
    Lissabon komt in zicht
    Misschien kom je Arnold toch nog ergens tegen. Zou gezellig zijn.
    Groetjes Agnes
  15. Anneke Witt:
    6 juni 2022
    Zo hee, Elma, zo ben je net in Spanje en zo ben je er al bijna weer door! Wat een prachtige omgeving doorkruis je gezien de foto’s! En wat een kanjer ben je, zoals je vol goede moed doorzet en steeds je beoogde doelen haalt. Echt top!
    Fantastisch dat je op deze manier een bijzondere reisgenoot meestal op afstand en zo en nu en dan life aan Arnold hebt. De mensen voegen de sjeu toe aan je avontuur! Zo voeg jij die ook toe aan hen:-)
    Op naar mooi en gastvrij Portugal!
    Groetjes, Anneke