Lekke band

18 juli 2024 - Warburg, Duitsland

Nog geen week onderweg en nu al verslagen door mijn fietsmaatje. Eén van de meest gestelde vragen als het over deze manier van vakantie houden gaat is: wat als je nu een lekke band krijgt. Nog nooit gebeurd in 6 fietsreizen! Maar vandaag zijn we nog geen half uur onderweg of Paul heeft een lekke band. Ik stel onmiddellijk voor om een fietsenmaker te zoeken nu we toevallig in Lippstadt zijn. Alleen reizend zou het voor mij uren van oponthoud betekenen. You-tube filmpje bekijken, waarom ziet mijn ‘gereedschap’ er anders uit?, binnenband erin, buitenband past nu niet meer, oh ja, eerst nog kijken wat de oorzaak is, anders zo weer een lekke band, hoe werkt zo’n fietspompje?, toch maar weer you-tube filmpje bekijken, remblokjes zijn ineens te groot; band past er niet meer tussen. Met de huidige kunstmatige intelligentie zal op mijn telefoon bij you-tube op dit punt wel een pop-up verschijnen met de vraag of ik het nu nog niet weet. Vandaag is mijn kans om het you-tube filmpje live te bekijken. En zoals altijd als een ander het doet: het is kinderlijk eenvoudig. Nog even een punt van discussie: volgens mij is banden plakken niet meer van deze tijd. Maar touché: was juist ik niet van het hergebruik? Die oude binnenband gaat dus weer mee om op een later moment geplakt te worden.

Na een kilometer of 40 bereiken we Paderborn. Het is eigenlijk lunchtijd en besloten moet worden wat ons einddoel van de dag gaat worden. Eerst maar eens op een terras bij een drankje de opties doornemen. Er is een camping die heel leuk lijkt en met goede recensies, maar 65 kilometer verderop. Onze vurige wens om zelf te gaan koken is dan niet praktisch, want het is nu al 14.00 uur. En direct na Paderborn is het gedaan met het vlakke land. Ondanks het late tijdstip wordt het toch de 65 kilometer bergie-op, bergie-af, dus op datzelfde terras eten we alvast de avond maaltijd. Doen we morgen een rustdag op die camping bij Warburg. We worden regelmatig aangesproken onderweg met de vraag wat het doel van de dag is en waar we vandaan komen. Warburg is een leuk stadje wordt ons verzekerd.

Maar de camping is helemaal niet zo leuk, veel te duur en veel herrie van trein- en vrachtverkeer. Toch maar weer op een terras in Warburg, voor de lunch om 20.30 uur; het is er niet van gekomen om brood te kopen onderweg. Het plan voor morgen verandert weer. We fietsen voorlopig langs de Diemel; met heel veel campings. Geen rustdag, maar een relaxt dagje van zo’n 60 kilometer naar opnieuw een camping die op het schermpje van de telefoon er leuk uitziet.

Foto’s

9 Reacties

  1. Saskia:
    19 juli 2024
    Wat schrijf jij toch gigantisch leuk! Elke dag lees ik met veel plezier jullie avonturen. Goede reis verder.
  2. Marja:
    19 juli 2024
    Vrijdagmiddag nog even aan het werk en dan tussendoor even wat "Elmaatjes" lezen.
    Zo lekker weer:-)
  3. Ria van Stoltz:
    19 juli 2024
    Relaxed 60 km vandaag langs kabbelend water….. geniet ervan.
  4. Eric:
    19 juli 2024
    Gisteren bij het lezen dacht ik nog dat ik me niet kon herinneren dat jij ooit iets over een lekke band had geschreven. Na het lezen van je verhaaltje over het plakken van banden vind het wel vreemd dat jij , als zeer ervaren fietser, geen tubeless banden hebt en je ervaring met lekke banden niet paraat hebt.
    Ik hoop dat je nu weer 5 fietsreizen zonder gedoe kunt makeen.
  5. Margreet T:
    19 juli 2024
    Heerlijk toch dat je flexibel kunt zijn in je planning?! Een rustdag is leuk,maar wel met de juiste voorwaarden!
  6. Mariska Meijer:
    19 juli 2024
    Ha Elma, ik denk effe met je mee.....was het niet gewoon de voorband die lek was? Ik ben er namelijk van overtuigd dat jij dat ook kunt. Pas als het een achterband betreft, met zo'n ketting erbij die dan los hangt, er weer op gelegd moet worden, vieze handen.... Je hebt gelijk, gewoon een knappe fietsenmaker zoeken :) Veel plezier en geniet van het mooie weer ( wat een bofkonten zijn jullie)!!
  7. Jantine Stuive:
    19 juli 2024
    Alles is te maken…alleen een fietsenmaker is veel sneller
  8. Corrie:
    19 juli 2024
    Het is eigenlijk ongelofelijk dat je nog nooit een lekke band hebt gehad op één van je fietsreizen. Ik mis alleen wel een foto van Paul de fietsenmaker
  9. Ellen:
    25 juli 2024
    Het verbaast mij toch echt dat jij als echte Vaalburg voor een lekke band naar de fietsenmaker zou gaan. Volgens mij kun jij dat best. Voorband is inderdaad makkelijker, maar ook een achterband had jij kunnen vervangen.
    Maar eerlijk is eerlijk. Toen ik op de tip van de Reschenpas een lekke achterband en iemand van achter het hotel naar mij toe kwam en gelijk zei. Ik maak dat voor je. Daar is een bankje. Daar kun je eten. Vond ik dat erg leuk, maar ook fijn.