Mongoolse yurt

30 juli 2024 - Zbiroh, Tsjechië

De route van Pilzen naar Praag is nét iets te lang om in één dag te fietsen. Dat betekent twee redelijk rustige dagen. Vandaag 52 kilometer met nog flink wat klimwerk en morgen zo’n 70 kilometer, maar wel veel afdalingen.

De koffie blijft een bron van zorg. De nescafé koffiesticks zijn alweer bijna op en net als gisteren, komen we ook voor het ontbijt vandaag terecht bij de Lidl. Die heeft alleen een grote glazen pot met oploskoffie; niet handig en een beetje te groot voor onze keuken (FiPa LA). Onderweg komen we gelukkig vóór koffietijd nog een Penny tegen. Het is even zoeken omdat alle verpakkingen uitsluitend de inhoud in het Tsjechisch aangeven. Overigens is oploskoffie géén koffie, volgens één van onze reisgenoten. Maar die uitspraak was van vóór vertrek. Zou mij niets verbazen als bij terugkomst dat nespresso apparaat de deur uitgaat.

Afgezien van weer een dag in een mooi en afwisselend landschap, hebben we heel wat afleiding van het fietsen vandaag. We zijn vanavond te gast bij Dorothy en Tyson, contact gelegd via de WarmShowers community. Vanwege hun werk kunnen we daar pas om een uur of 6 terecht. We hebben dus alle tijd voor die 52 kilometer.

Voor de koffiepauze nemen we met onze hele bepakking even een stuk mountainbike route om bij de rand van een meer te komen. Daar belanden we bij de start van een wakeboard kabel, waar een Tsjechisch gezin de beginselen uitgelegd krijgt en om beurten in praktijk mag brengen. Leuk voor ons als toeschouwers. Halverwege de dag komen we langs het Huťský rybnik meer. Het is warm weer, we hebben tijd zat en we hebben de broodjes van de Penny nog niet gegeten. Mooie gelegenheid om te zwemmen, te lunchen en een beetje te chillen.

Vannacht slapen we in een Mongoolse yurt die in de tuin van Dorothy en Tyson staat. Zij hebben daar 3 jaar in gewoond terwijl hun huis werd gebouwd. Nu dient deze als gastenverblijf. Omdat we ergens onderweg nog 2 vriesdroogmaaltijden “voor nood” hadden gekocht staan die op het menu voor vanavond. Maar er wordt voor ons gekookt en bij de gezamenlijke maaltijd is het leuk (fiets)avonturen delen. Ik doe weer genoeg inspiratie op voor de komende jaren.

Morgen de laatste fietsdag!

Foto’s

10 Reacties

  1. Elly Rechtuijt:
    30 juli 2024
    Leuke overnachtingsplek.
  2. Ellen:
    30 juli 2024
    Toch wel erg mooi die warmshowers.
    Veel plezier morgen bij de laatste dag fietsen. Ik heb altijd erg gemengde gevoelens als ik het doel bereikt heb.
  3. Ottoliene Taal:
    31 juli 2024
    Oké even uitleg FiPa LA. Fi staat voor fiets. Maar dat gok ik en de rest kan ik echt niet verklaren. Maar misschien zit ik er totaal naast. En… waarom heet het hutje ‘Mongoolse Yurt’ . Ik ben niet nieuwsgierig maar wil graag alles weten. De laatste loodjes! Veel plezier.
  4. Ria van Stoltz:
    31 juli 2024
    Ik heb alleen maar leuke en mooie foto’s gezien! Fijn dat jullie genieten en dit zo delen. Succes vandaag en veel plezier bij de afdaling en hopelijk ook wat stijgen en afzien.
  5. Agnus:
    31 juli 2024
    Wat is het daar overal mooi zeg.
    Lijkt me heerlijk om daar te fietsen.
    Prachtig weer hebben jullie.
    Veel fiets plezier en op naar Praag
  6. Marica:
    31 juli 2024
    Wat is dat warm showers toch een mooi iets. Hopelijk genieten jullie volop deze laatse fietsdag van het mooie Tsjechië.
  7. Willy Steevels:
    31 juli 2024
    Vlot gedaan hoor! Het klinkt heel leuk dat jullie dit zo samen hebben gedaan. Jullie bijna klaar en voor ons begint morgen het fiets avontuur op Mallorca. Geniet van de laatste dag en van Praag.
  8. Astrid Teeuwen:
    31 juli 2024
    Heel leuk om al jullie belevenissen zo te kunnen volgen, ik heb ook hele mooie foto's voorbij zien komen. Fantastisch om ook een keertje in een yurt te slapen. Veel plezier nog de laatste dag!
  9. Ottoliene Taal:
    4 augustus 2024
    Ps ik weet nu wat een Mongoolse Yurt is. Google weet alles 😉🙂
  10. Marjoke Verhoek:
    4 augustus 2024
    Wat is het daar prachtig, zeg. En wat een grote yurt! Grappig, dat voor jullie 52 km fietsen een rustige dag is 🤭. Nog lekker blijven genieten, hoor.