Strava

27 juni 2025 - Ston, Kroatië

Onze fietstochten worden geregistreerd omdat we een GPS horloge dragen. Die houdt consequent bij waar wij ons op de aardbol begeven, hoe hoog de hartslag is en hoever we ons boven zeeniveau begeven. Is zeeniveau voor iedere zee en oceaan eigenlijk gelijk? Het is mijn taak om Paul eraan te herinneren dat hij “Garmin” aan moet zetten.

Na de rit sla je alle gegevens op en deel je deze op Strava. Voor wie geen idee heeft waar ik het over heb: Strava is een app die aan familie, vrienden en andere bekenden laat weten dat jij sportief bezig bent geweest. Waar, wanneer, waarom, hoe jij je erbij voelt, eventueel vergezeld van een foto of video als bewijsstuk. Zij kunnen op hun beurt daar hun waardering voor laten blijken door je een kudo te geven. Geen idee waarom dat zo heet en je hebt er ook niets aan. Het is geen spaarprogramma waarbij je je verzamelde kudo’s kunt inleveren voor iets waar je wel wat aan hebt.

Tot zover de basis faciliteiten van Strava, waarvan je gratis gebruik kunt maken. Als je lid wordt van de Strava community krijg je als extraatje een volledige analyse van je prestaties. Ik heb sinds kort vrijblijvend en geheel gratis 30 dagen lang toegang tot de functies die bij het lidmaatschap horen. Dat betekent dat ik die analyse kan bekijken, maar ik krijg daarbij ook de mening van Strava en die is nogal ontmoedigend.

Ik breng even de fietstocht van eergisteren in herinnering, die met die omleiding waarbij regelmatig de fiets naar boven duwen de enige optie was. We fietsten/duwden ruim 60 kilometer waarbij de temperatuur overwegend boven de 30 graden was; ik klom daarbij 774 meter de lucht in, Paul 1.132 volgens Garmin, waarvan akte! Uitgeput en gutsend van het zweet kwamen we op de camping aan. Laat ik nou net die dag ontdekken dat ik gratis een voorproefje krijg van wat ik allemaal nog meer uit mijn Strava account kan halen. Wat vindt Strava van mijn prestaties die dag. Ik citeer samenvattend: “rustige fietstocht in Koratië met lage intensiteit. Je hartslag wijst op een ontspannen inspanning. Je hoogtemeters waren wat hoger dan je gemiddelde, dat verklaart waarschijnlijk je lage snelheid.” Met deze actie om nieuwe leden te werven slaat Strava de plank even helemaal mis. Ik houd het bij gratis en het verzamelen van kudo’s. Die waardering krijg ik namelijk ook als ik 165 meter in zee gezwommen heb.

Vannacht hebben we zonder buitentent geslapen om geen zuchtje wind te hoeven missen. Vanmorgen “als een dief in de nacht”, om 6 uur opgestaan en om 7 uur vertrokken. Vandaag een paar meevallers. We beginnen met de zwaarste kilometers van de dag, hebben we dat maar vast gehad. Gezien de temperatuur zijn onze spieren al warm. Ieder nadeel heeft toch maar weer zijn voordeel. De route van vandaag gaat grotendeels langs de kust met steile rotswanden, diepe kloven en wijnvelden op plekken waar je niet verwacht dat er iets kan groeien. Het is zo’n dag waarbij we vaak stil staan omdat er toch echt weer even een foto gemaakt moet worden. Dat wordt zo weer lastig selecteren.

Strava probeert het goed te maken door me een punt te geven voor conditie verbetering.

Foto’s

11 Reacties

  1. Elze:
    27 juni 2025
    Hilarisch verhaal weer. Love it
  2. Anja:
    27 juni 2025
    Genieten :) met en zonder commentaar van strava
  3. Jan Bos:
    27 juni 2025
    Prachtige plaatjes Elma! Wat gaan jullie als de brandweer zeg😊☀️👋👋
  4. Agnus:
    27 juni 2025
    Leuke verhaal al heb ik Strava nooit echt begrepen met z’n kudos.🤔. Zonder gaat de activiteit ook gewoon goed en hoef ik me nergens druk om te maken, hihi
    Heerlijk dat jullie vroeg op pad gaan.
    Super handig die warmte. Scheelt weer een warming-up 🤗
    Prachtige foto’s 👍
  5. Elles:
    27 juni 2025
    Haha als het niet op strava staat is het niet gebeurd. Beetje doorfietsen volgende keer Elma!
  6. Willy Steevels:
    27 juni 2025
    Haha ik dacht dat ik de enige was die niet op 1 lijn zit met Strava. Prachtig daar hoor.
  7. Karin Bakker:
    28 juni 2025
    Prachtige foto’s.
    Lekker fietsen en trek je niks van Strava aan.
    Wat hebben jullie het fantastisch.
  8. Mia:
    28 juni 2025
    Ik geef 1000 kudos alleen al voor de prachtige foto's!
  9. Mirjam:
    28 juni 2025
    Hilarisch je uitleg over strava. Gelukkig voel,beleef en geniet je zelf van wat je doet.Heerlijk dat ik met je verhalen en foto’s mee mag genieten.
  10. John van der Aart:
    28 juni 2025
    Weer een schitterend en hilarisch mooi verhaal :-). Ik geniet elke keer weer van jullie belevenissen en mooie foto's. Ook van mij veel kudos, al weet ik niet wat je hier mee kan/moet doen.
  11. Jantine Stuive:
    29 juni 2025
    Van mij krijg je een heleboel kudo’s 😊