Laatste loodjes

8 juni 2022 - Alcácer do Sal, Portugal

Het is half 8 en tijd om luilekkerland te verlaten. Alle strandstoelen bij het zwembad zijn nog leeg. Zal ik...? Nee, het is een kinderachtige gedachte en ik zou mijn moeizaam verworven  handdoek in Lissabon nog wel eens nodig kunnen hebben.

Voor vandaag staan minder kilometers gepland. Het landschap verandert wat. Naast alle weilanden met koeien en verspreid staande bomen nu ook af en toe een stukje bos. Ik tref het. Na een paar uur fietsen is er een dorp. En in dat dorp is een cafetaria. En die is open. Koffie en, laat ik net als de locals doen, een soort magdalena erbij. Waarschijnlijk is het hun ontbijt. Mijn tweede. Het kiwi-banaan-muesli-yoghurt ontbijt is al wel weer verwerkt.

Ik zie dat ik van Liesbeth weer een mail ontvangen heb. Zij komt, net als Ton en Tinie uit de buurt van Eindhoven. Ze stuurt een foto van de overlijdensadvertentie van Ton, die ze in het Eindhovens dagblad heeft aangetroffen. Ik plaats een bericht op het online condoleance register en weet de foto die ik gemaakt heb ook via de uitvaart ondernemer te versturen. Ben nog steeds verbijsterd. Twee weken na de ontmoeting is hij overleden. Ik heb hem waarschijnlijk minder lang geleden in levende lijve gezien dan zijn eigen gezin.

En door! Er staat een stevige wind die me regelmatig goed gezind is en de route is grotendeels vlak. Aan de kant van de weg sinaasappel bomen, waar de sinaasappels uitgevallen zijn, zoals bij ons de kastanjes. Bij ons kan soms op iedere lantaarnpaal een reiger zitten, ik zie onderweg een aantal elektriciteits palen, met op iedere paal een ooievaarsnest, met jongen! Ik krijg het niet goed in beeld op mijn camera. Maar meer nog ontbreekt het signaal naar mijn opmerkingsvermogen. Er treedt een soort verzadiging op. De harddisk is geloof ik vol. Het is goed dat de finish nu echt snel in beeld komt.

Op mijn GPS is, naast de route, vermeld hoeveel kilometer ik verwijderd ben van de eindbestemming. Onderweg komt 100 in beeld. Er wordt nu afgeteld in eenheden van 100 meter. Morgen de laatste etappe!

1. Pauline van Diest:
    8 juni 2022
    Elma heel veel plezier bij de laatste etappe. Topper! Geniet er van.
  2. Ellen Schotanus:
    8 juni 2022
    Elma, heel veel plezier morgen. Het laatste stukje.Je bent ongetwijfeld blij dat je er bent, maar je gaat het waarschijnlijk ook missen. Er wordt weleens gezegd en eigenlijk onderschrijf ik dat ook: Het doel is de weg.
  3. Mirjam:
    8 juni 2022
    Sterkte met het verlies van Ton.Lijkt mij heel bizar,wat je zegt dat je hem nog hebt gezien en zijn gezin waarschijnlijk niet meer.
    Heel veel succes met de laatste loodjes,die wegen het zwaarst maar kee wat een prestatie heb je geleverd Elma.
    Knap.... chapeau,diepe diepe buiging
  4. Pieter Hordijk:
    8 juni 2022
    Geniet van je laatste etappe, het was een hele tour! Bedankt dat we achterop mee mochten fietsen!
  5. An Sneeuw -van Keulen:
    8 juni 2022
    Wat apart om die ooievaars te zien op die masten. Het lijkt mij dat je wel een beetje gaat uitzien naar het eind van de reis. dat is niet zo verwonderlijk na zoveel dagen van inspanning. Bovendien is het goed om weer je geliefde naaste familie te zien. Een normaal leven na je vakantie zal je ook weer goed doen. Rust en regelmaat, je kent het gezegde wel. Geniet eerst nog van de mooie dagen die nog komen gaan is te hopen.
  6. Margreet T:
    8 juni 2022
    Top hoor Elma! Geniet van je laatste fietsdag!
  7. Elly Rechtuijt:
    8 juni 2022
    Zag via de TijdschriftenBieb een blad over Lissabon met prachtige foto’s. Je hebt nog wat moois tegoed. Sterkte met de laatste loodjes.
  8. Anja:
    8 juni 2022
    Elma morgen alweer de laatste dag van je fietstocht. Geniet van je laatste fietsetappe van deze reis. En veel plezier met Marit in Lissabon
    Fijn dat wij weer mochten meegenieten
  9. Marica Ouwerkerk:
    8 juni 2022
    Wat een geweldige prestatie met zoveel moois onderweg. Geniet van je rit morgen en vooral van je eindbestemming het mooie Lissabon. Eer je het weet zit je weer un Nederland en kan he je volgende doel gaan bedenken, ben benieuwd naar je volgende avontuur. Bedankt voor de mooie levendige verhalen. Liefs Mariča
  10. Willy Steevels:
    8 juni 2022
    Succes met de laatste etappe! Wat een prestatie weer!
  11. Ottoliene:
    8 juni 2022
    Hoi Elma, Ton wat een triest verhaal , dat maakt indruk.
    Je bikini , ik vind hem geweldig ;). Je mooie foto’s van het landschap, genieten. Je verhaal, heerlijk om te lezen. Geniet van je laatste etappe. Rechter hand op je schouder en geef jezelf een paar schouderklopjes. Super goed gedaan. Diepe buiging :)
  12. Hanneke Snel:
    8 juni 2022
    Elma, ik vind het ontzettend stoer deze onderneming. Diep respect! Ik heb genoten van al jouw reisverslagen. Wat ben jij een krachtig en sterk mens! Geniet van de laatste loodjes 🥰
  13. Willeke:
    8 juni 2022
    Succes met de laatste loodjes!!
  14. Edith:
    9 juni 2022
    Elma, heel veel succes met de laatste loodjes en geniet er ook van. Wat zal jij je trots voelen als je op je bestemming aankomt! Petje af, hoor!
  15. Caroline Burger:
    9 juni 2022
    Hoi Elma, ik heb je verhalen met veel plezier en groot respect gevolgd! Ontzettend leuk om te lezen! Geniet van je laatste km's en we zien je graag terug met alle verhalen! Liefs, Caroline
  16. Henk:
    9 juni 2022
    Succes met laatste stuk en veel plezier en ontspanning in Lissabon.
  17. Jeroen:
    9 juni 2022
    Hoi Elma, nog veel 🚲 plezier vandaag!
    Voor je het weet rij je weer op de 🥚 weg 😉.
  18. Els:
    9 juni 2022
    Succes met de laatste km. Wat een geweldig gevoel zal dat geven als je daarna van je fiets stapt! Veel plezier in Lissabon.
  19. Marry de Kok:
    9 juni 2022
    Goedemorgen Elma, wat zal dat een heerlijk gevoel zijn om de laatste kilometer af te tellen, maar misschien ook wel met een beetje (veel?) weemoed! Je bent er al zolang mee bezig geweest en dan is het opeens gedaan, maar ook weer tijd voor nieuwe plannen. Petje af voor deze prestatie en we zullen je heerlijke verhalen missen! Geniet van de laatste rit en dagen met Marit in Lissabon.
  20. Jolanda Paardekooper:
    9 juni 2022
    Jippie, nog minder dan 100 km. Geniet er vooral van! Dan zit het er al weer op.
    Ik vind het nog steeds super stoer van je.
    Enjoyyyyy
  21. Karin Bakker:
    9 juni 2022
    Hoi Elma, wat een prestatie zeg.
    Ik heb genoten van je heerlijke reisverslagen en prachtige foto’s.
    Geniet in het mooie Lissabon.
  22. Debbie:
    9 juni 2022
    Zo Elma respect hoor. Je hebt het maar gedaan die laatste kilometers gaat goed komen. Nog even genieten want het is zo weer voorbij. 💪🚴‍♀️
  23. Agnes:
    Jeetje zeg, je bent er. Lissabon 👍
    De 4 Europese hoofdstad van deze fietstocht.
    Dat zijn weer 4 vlaggetjes er bij op je landkaart in je kantoor 🤣
    Nu is het heerlijk genieten van het prachtige Lissabon. Dulce weet vast nog wel hele leuke “must seen”.
    Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel👍
    Heel veel plezier in Lissabon
  24. Marieke:
    9 juni 2022
    Hi Elma, weer zo'n heerlijk verhaal en wauw, nog maar 100 km te gaan....je bent er bijna! Nou ja, waarschijnlijk dichterbij wanneer ik dit schrijf, want ik zie dat ik alweer een dag achterloop...hoe dan? Pff...de tijd vliegt....en jij? Jij vliegt over een paar dagen naar huis (toch?). Topper!