Extra dag El Chorro

15 december 2022 - El Chorro, Spanje

Het leven op de fiets is heel overzichtelijk: je moet van A naar B, eten en slapen en dat in een continue ritme. Gisteravond, na een douche, kleding wassen (Biotex behoort tot mijn basisuitrusting) en het schoonspuiten van mijn schoenen, was het tijd voor eten. Ik had een keus: het noodrantsoen aanspreken, mijn diner zou dan uit een minibusje Pringles bestaan, of op de fiets naar het dorp via een voor mij nog onbekende weg. Dat is maar 2 kilometer, maar ik weet na die middag hoe onoverbrugbaar 2 kilometers kunnen zijn. Easy, zegt mijn Britse gastheer. Jaja, ik fiets wel overal, maar ik weet ook overal de weg kwijt te raken. En het is aardedonker! Toch maar de zeiknatte schoenen aan en op weg, de instructies als een mantra herhalend in mijn hoofd: cross-over, left, right, left én om de plassen heen, want je weet niet hoe diep de gaten in de weg zijn. Gelukkig is de verlichting op de fiets goed en was het diner de moeite waard. Ondanks een glas wijn en de instructies die in omgekeerde volgorde uitgevoerd moesten worden, wist ik ook de terugweg moeiteloos te vinden.

De boeking voor de entree en wandeltocht van de Caminito del Rey voor vandaag is geannuleerd. Ik heb hier nog een nachtje geboekt staan en vind het eigenlijk wel lekker om als alternatief een korte wandeling te maken en na te denken over de verdere plannen. Die zullen afhangen van de mogelijke heropenstelling van de Caminito: mañana, of mañana daarna, of daarna. En of ik dan ook nog toegangstickets kan krijgen als de toeristenstroom van 3 of meer dagen zich ophoopt.

Terug van de wandeling is één van de camperplaatsen die mijn accommodatie beschikbaar heeft ingenomen door een Nederlands stel. Ik zie hoe de camper er aan toe is en henzelf druk in de weer met tuinslang en schoenen. Ik begroet ze en zeg dat ik wel denk te weten vanaf welke kant ze gekomen zijn. Zij hebben hun camper uit de bagger moeten bevrijden. Daarmee vergeleken is een fiets nog een makkie. We maken kennis en al snel is mij duidelijk dat hij afgelopen najaar vanuit Nederland naar Santiago de Compostella is gefietst. In 3 weken!!! En, plannen om in 2023 naar Rome te fietsen. We hadden wat te bespreken.

De weersverwachting is wat bijgesteld zie ik. Morgen minder kans op regen, als je de juiste app maar raadpleegt. Voor daarna zitten ze allemaal op één lijn: vanaf zaterdag is het droog. Morgen naar Ronda, daarna weer terug voor de Caminito of door en weer richting de kust.

1. Anja:
    15 december 2022
    Mooie foto's, wij hebben daar prachtige wandelingen gemaakt. Ben benieuwd wat je volgende dag invulling gaat worden worden. Veel plezier in ieder geval
  2. Joke:
    15 december 2022
    Gun je van harte dat het weer opknapt! En Ronda … is wat mij betreft zeker de moeite waard! 😘
  3. Klasien Vaalburg:
    15 december 2022
    Beautiful terrain. Happy biking.
  4. Ellen Schotanus:
    15 december 2022
    Ziet er prachtig uit daar Elma. En zo groen. Op foto's is Andalusie altijd groen. Succes weer morgen. Geziet er van.
  5. Jan Bos:
    Mooie foto's Elma. Veel fiets en reisplezier! Groeten, Jan
  6. Karin Bakker:
    Leuk reisverslag Elma. Veel plezier nog. Groet Karin
  7. Judith:
    16 december 2022
    Weer leuk om te lezen ,mooie foto’s.
    Fijne fietstocht vandaag en hopelijk met een zonnetje.
  8. Pauline van Diest:
    Mooi! Geniet verder