En weer terug

17 december 2022 - El Chorro, Spanje

Vanmorgen mijn riante appartement in Ronda weer verlaten. Terug naar El Chorro, wat mijn thuisbasis gedurende deze vakantieweek geworden is. Ik fiets met een omweg, want ik ga eerst naar Setenil de las Bodegas. Dit is een dorp waar een deel van de huizen in grotten gebouwd is. De zon schijnt en dat blijft de hele dag zo! Als het zo’n beetje koffietijd is vind ik een mooi plekje op een stenen muurtje met een prachtig uitzicht. Ik wil net mijn thermoskan tevoorschijn halen als ik zie dat aan de overkant een café is, dus zal ik daar de koffie gaan halen. Misschien omdat het zaterdag is, maar de mannen aan de bar zitten zonder uitzondering allemaal met een borrel voor hun neus. Wodka, als ik het zo in moet schatten. Ik gebaar en zeg tegen de barman in het Engels dat ik de koffie mee naar buiten neem, naar dat muurtje. En bedenk dat het eigenlijk raar is dat ik dat in het Engels zeg. Het is duidelijk dat hij geen woord over de grens spreekt, dus kan ik net zo goed Nederlands tegen hem spreken. Hij vindt het in elk geval allemaal best: het is mijn koffie tenslotte!

In Setenil aangekomen ervaar ik de beperkingen van reizen per fiets. Je kunt een wandeling maken door het dorp, maar om nou met al mijn bagage rond te gaan sjouwen? Ik houd het maar bij wat foto’s van het straatje met de in rotsen gebouwde huizen die allemaal intussen zijn ingericht als restaurant. Zoals zoveel toeristische trekpleisters lijkt ook hier de belangrijkste attractie eten en drinken te zijn.

Nog een kilometer of 10 klimwerk, maar dan begint het grote afdalen; dat heb ik dus gisteren allemaal moeten klimmen. Geen wonder dat ik ’s avonds moeite had met de trappen naar mijn appartementje. Ik kom ook weer terecht op Ferrari-road. Bij terugkomst heb ik een uitgebreid gesprek met Julie en Glyn en hoor ik dat er iets met een bijeenkomst van Ferrari bezitters in de buurt is. Vandaar dat ik er vandaag zomaar 8 achter elkaar zag rijden. Er zijn dagen dat ik er geen één tegenkom.

Ik heb in het dorp wat inkopen kunnen doen bij de lokale supermarkt. Die was open en daar had ik geluk aan. Openingstijden hangen namelijk sterk af van de stemming van de eigenaresse. Ik heb geen zin om vanavond weer de donkere rit naar het dorp heen en weer te maken, dus mijn menu bestaat uit toast, Griekse yoghurt, een appel en mariakaakjes.

1. Ria van Stoltz:
    17 december 2022
    Wat heerlijk zo’n zonnige fietsdag, ja daar smaakt yoghurt en appel goed bij. Wij eten boerenkool met worst want hier vriest het flink. Groetjes 👋
  2. Ellen Schotanus:
    17 december 2022
    Wat een heerlijke fietsdag weer. Tja, je fiets met je hele hebben en houden. Soms verwens je hem. Voor heel even dan. Ik vind het geweldig wat je doet. Veel plezier morgen weer.
  3. Monique Lans:
    17 december 2022
    Hi Elma, ik reageer niet altijd maar ik volg je weer op de voet (huh fiets natuurlijk). Leuk om te lezen waar je je weer bevind en wat je meemaakt. Je verwoord het ook allemaal zo leuk. Maak er weer een mooie fietsreis van en geniet ervan. Groetjes Monique
  4. Jolanda Paardekooper:
    18 december 2022
    Wow gaaf dorp zeg op die rotsen. Geniet nog lekker
  5. Joke:
    Prachtige foto’s!
  6. Agnes:
    Goedemorgen Elma
    Mooi verhaal en super leuke foto’s
    Mooi fiets avontuur heb je weer
    Leuk om weer mee te mogen lezen 👍
    Die overhangende rotsen……. Jeetje 😱
    En die koffie pauze, prachtig uitzicht‼️
  7. Anja:
    18 december 2022
    Heerlijk een zonnige fietsdag en mooi dat dorpje met die rotsen. Voor vandaag lekker genieten van de Camanito!
  8. Pauline van Diest:
    Mooi Elma
  9. Angeline:
    18 december 2022
    Prachtig Elma, je avonturen, verhalen en foto’s! Dank je wel en nog fijne dagen🤗🍀
  10. Margreet T:
    18 december 2022
    Wat een prachtige vergezichten en foto's!
  11. Ottoliene:
    18 december 2022
    Met gevoelstemperatuur -7 C door de Waterleiding Duinen lopen is een belevenis. Maar nu fietsen in Spanje is ook de moeite waard als ik zo je foto’s zie en verhalen lees. Ik hoop dat de Caminito gaat lukken. Have fun 🤗🤗