Terug naar Malaga

19 december 2022 - Málaga, Spanje

De fiets heeft het gered! En ik ook. Maar van de fiets is het een grotere prestatie. Hij werd steeds luidruchtiger. Als je uit Torremolinos komt en je hoeft normaal gesproken alleen maar een stukje over de boulevard af te leggen, of in de zomer van kroeg naar kroeg te slingeren, dan ben je nu, niet alleen uit je winterslaap gehaald, maar ook nog eens heel erg op de proef gesteld. Tot 2x toe, zwaar onder de bagger met grof geweld, de brandslang, weer schoongespoeld. Dat ketting en derailleur daar niet van opknappen snap ik wel en begon ik ook steeds meer te horen. Maar we bleven allebei ons best doen om de relatie goed te houden.

Om 9.00 uur vertrek ik en beloof plechtig dat als ik nog eens in de buurt kom, ik zeker weer even langs kom. Al is het alleen maar voor een kop thee, zegt Julie. Zoek je een vakantiebestemming in een prachtig natuurgebied, met overnachting in een eveneens prachtig gelegen rural, ook voor een camperplaats, dan kan ik je Casa La Paz van harte aanbevelen: https://casalapazelchorro.com/

Als afscheidsgroet van El Chorro krijg ik nog even een schitterend zicht op de omgeving bij zonsopgang. Zie de foto.

Ik kom uit de bergen en ga naar de zee. Vandaag dus, voor de verandering, veel laagtemeters. Het is nog maar net middag als ik in Torremolinos aankom. Ik ruil de fiets weer voor borg en koffertje, dat ze voor mij in bewaring hebben gehouden. Torremolinos is leuker nu het niet regent, zoals bij aankomst, maar is duidelijk een plaats waar ik niets te zoeken heb. Ik loop nog wel even naar de overkant van de straat om een foto te maken van strand en zee. Op het strand een handjevol mensen, waaronder 2 jongens in zwembroek én…. ze zijn net hun fiets op slot aan het doen. Duidelijk geen gehuurde Torremolinos fietsen, maar bepakt en bezakt, zoals ik dat zelf ook zo goed ken. Het zijn bikepackers, want zo heten wij, weet ik sinds kort. Natuurlijk spreek ik ze aan. Het zijn Denen, één van de jongens 19 jaar, de andere iets ouder. Het zijn de laatste dagen van hun fietstoer, voor ze weer naar huis vliegen. Ze zijn begonnen op de Noordkaap, door Noorwegen, Zweden, Duitsland, Tsjechie, Slowakije, Oostenrijk, Italië, Spanje, oversteek naar Marokko en weer terug via Gibraltar naar Spanje. Ze zijn 110 dagen onderweg geweest en hebben 10.000 kilometer afgelegd! Je zult op je 19e al zo’n ervaring rijk zijn! Ik krijg nadrukkelijk het advies om ook eens in Marokko te gaan fietsen. Staat nu samen met Cuba (eerder advies van een enthousiast fietsster) genoteerd op mijn lijstje. Maar eerst even de Europese hoofdsteden.

Komend voorjaar en zomer hoop ik er daar weer een aantal vanaf te kunnen strepen. Hoe ouder, hoe gekker! Ik hoop in een aantal maanden naar en door de Baltische staten te fietsen. Het is maar een plan en of het uitgevoerd wordt hangt van vele factoren af. Niet in de laatste plaats mijn gezondheid. Ik ben me er van bewust dat ik mij wel heel erg gelukkig mag prijzen met een goede gezondheid. Ik doe mijn best het zo te houden.

Al was het maar een weekje om het fietsen niet te verleren; het is fijn om ’s avonds hier dan weer even mijn verhaal kwijt te mogen. Dank voor de reacties, die ik zo enorm waardeer!

Tot april of mei!

Voor nu: Feliz Navidad!

1. Ottoliene:
    19 december 2022
    Goede thuisreis en tot ziens in het Vennepse…
  2. Ria van Stoltz:
    19 december 2022
    Bedankt weer voor de leuke stukjes, zo kan ik een beetje mee genieten. BikeTopper!
  3. Jolanda Paardekooper:
    19 december 2022
    Bikepackers, een woord dat je niet zo vaak hoort😎.
    Fijne reis terug en weer de start van nieuwe plannen!
  4. Angeline:
    19 december 2022
    Inderdaad, bedankt maar weer Elma!
    Nu het lijf weer even rust gunnen en lekker bijkomen van dit mooie avontuur!
    Goeie reis terug🤗
  5. Anja:
    19 december 2022
    Het was weer genieten om je verhalen te lezen. Tot snel
  6. Willeke:
    19 december 2022
    Bedankt voor de geweldige verhalen. Geboeid gelezen. Goeie reis back home!
  7. Pauline van Diest:
    19 december 2022
    Bedankt voor je mooie verhalen Elma. Heel leuk om te lezen en mee te leven. Liefs
  8. Elsa Brouwer:
    19 december 2022
    Dankjewel voor je mooie reisverhalen.
  9. Joke:
    19 december 2022
    Ook ik heb weer genoten van je verslagen en foto’s! See youuuuu! 😘
  10. Agnes:
    19 december 2022
    Wat een leuk verhaal weer
    En mooie foto’s
    Je had in ieder geval alle ruimte op dat strand
    Ik kijk al weer uit naar je volgende fietstocht
    Klinkt goed, je volgende fietsplan👌
    Goede reis naar huis
    Tot gauw
  11. Betty van Maris:
    19 december 2022
    Werkte verslavend hoor, dit reisverslag ! Zodra ik m'n mail opende en bericht van Elma zag....hup, druk op de knop en lezen.....Dank voor het delen !
    Goede thuisreis toegewenst
  12. Jan Bos:
    Wat een belevenissen weer Elma! Goede reis terug en tot snel weer! Groeten Jan
  13. Willy Steevels:
    20 december 2022
    Wel thuis, mooi avontuur weer.
  14. Elly:
    20 december 2022
    Ik sluit me aan bij alle reacties, ook weer genoten van je beeldende reisverhalen. Veilige thuisreis.
  15. Marja Gemser:
    20 december 2022
    Dankjewel voor de zonnige momentjes afgelopen week. Ook al was het ook nat in Spanje:-).
  16. Edith:
    20 december 2022
    Dankjewel voor je mooie verhalen, Elma. Goeie reis naar huis!
  17. Marjon:
    21 december 2022
    Hoi Elma, wat bijzonder om een relatie aan te gaan met een huurfiets. Maar je hebt wel goed voor haar gezorgd want ze heeft je toch keurig tot het eind bijgestaan. En wat geinig die toerististische informatie om mensen erop te attenderen ik ga zeker eens kijken op die link.
    Op naar Cuba dus... of de Baltische Staten. Geniet van je dag.
  18. Marieke:
    21 december 2022
    Hi Elma, helaas heb ik je verhalen niet dagelijks kunnen lezen, dus lees er nu een paar achter elkaar. Wat een avonturen weer en een ervaring en vinkjes op je lijstje rijker. Het is een genot met je mee te lezen. Goede reis terug naar Nederland.
    Groetjes, Marieke
  19. Margreet T:
    27 december 2022
    Een paar dagen later.. maar toch móest ik je reisblog uitlezen. Wat een heerlijke week!!
    Benieuwd waar je straks weer heen gaat!
  20. Irene:
    2 januari 2023
    Zo, die kun je ook weer in je zak steken, kan niet wachten op je volgende fiets avonturen en wat die jou (en ons als fans van je verhalen) allemaal weer gaan brengen!