Dordogne

14 mei 2022 - Saint-Aulaye, Frankrijk

Afgelopen nacht stond ik op een kleine camping, een veldje bij het huis van de Engelse eigenaar. Een paar van de stacaravans werden door de week bewoond door werklui, maar die waren voor het weekend naar huis. Ik was de enige bewoner die nacht, met privé badkamer dus. Het adres was Rue du Camping en werd verder alleen gebruikt door de overige 5 aanwonenden. De hele avond en 's morgens bij het wakker worden was alles wat ik hoorde het geluid van ik weet niet hoeveel soorten vogels, krekels en, omdat er ook wat water in de buurt was, kikkers. Maar wat hebben die allemaal ontzettend veel te bespreken met elkaar.

Fransen, althans die hier op het platteland zijn hondenmensen volgens mij. Als ik een dorpje binnen fiets begint bij het eerste huis een hond te blaffen. Onmiddellijk neemt de buurhond dit over en tegen de tijd dat ik het dorp weer verlaat laat ik een orkest aan hondengeblaf achter me. Het aantal katten dat ik tot nu toe gezien heb zijn op één hand te tellen. Hoewel ik uitgerekend gisteren een zwarte kat weg zag schieten (nou ja, hij was eigenlijk heel donker grijs). Mijn bril blijft tegenwoordig tijdens het fietsen in z'n etui. Bij inspanning zit ie me alleen maar in de weg. Hij is vervangen door een supermarkt zonnebril. Zonder bril zie ik ook wel wat ik wil zien en meer! Zo kwam ik vandaag met grote snelheid een dorp binnengezeild en zie ik een kat op straat liggen. Wat ligt die kat daar nou, op een steen ofzo? Allemaal in een fractie hè en dus zonder bril. Pas bij het passeren zie ik dat ik getuige ben van een onbetamelijke kattenporno scene.

Vandaag heb ik geen 100 meter achter elkaar vlak wegdek gehad. Ik heb 11 versnellingen op mijn fiets. Voor mij is dat prima, want overzichtelijk, maar ik heb ze wel alle elf in constante afwisseling gebruikt. Het voordeel van al dat geklim en gedaal is dat het regelmatig heel mooie vergezichten oplevert. Veel afwisselend landschap en ook stukken door het bos.

Op de valreep heb ik vanmiddag de Dordogne bereikt. Morgen meer Dordogne, meer wijngaarden en 30 graden volgens de voorspellingen.

1. Pauline van Diest:
    14 mei 2022
    Dat klinkt als een heel pittige dag. Veel plezier in de Dordonge en hopelijk iets koeler dan voorspeld...
  2. Agnes:
    Hoi Elma
    Wat heerlijk zeg zo’n privé camping en dan wakker worden met het gezang van vogels, kikkertjes etc.
    Dan wil je toch heerlijk blijven zitten waar je zit en genieten 🤗
    Maar goed, er moet gefietst worden, dus hopla op die fiets.
    Wat leuk zeg, de Dordogne
    Heerlijke uitdaging voor je met die afwisseling in verschillende versnellingen 😅
    Enne,….. nu je in de wijnstreek bent, wel voor ven 🍷 proeven hè. Heerlijk voor bij het avondeten.
    Proost 🥂 op de komende dagen
    Welterusten voor straks 👋🏼
  3. An Sneeuw -van Keulen:
    14 mei 2022
    Hallo Elma, Zo langzamerhand ben je al heel wat dieren op deze fietsreis tegengekomen, of heb je hen gehoord. Meer kwam het aan op het aantal kilometers die je al klimmende en dalende maakte vandaag. Een geweldige prestatie hoor!
    Gelukkig dat het weer zo goed is. Ook hier is er een zomerse temperatuur.
    Geniet van de Dordogne morgen. Een groet van, An Sneeuw.
  4. Ellen Schotanus:
    14 mei 2022
    Prachtig daar Elma! Er zijn ook prachtige wijngaarden. Lekker heuvelachtig. Maar er komt ook nog een heel vlak stuk. Echt vlak!!
    Veel plezier. Je gaat als een speer.
  5. Ytje:
    Hoi Elma,
    zo ik ben weer bij met lezen van je verhalen.
    De foto's zijn ook leuk om te bekijken, mooi hoor!
    Het weer is hier ook heerlijk, we boffen wel!
    Succces met je volgende trip.
    Hartelijke groet van Ytje.
  6. Astrid Teeuwen:
    15 mei 2022
    Leuk om al je verhalen te lezen, hier in Nederland genieten/"reizen" we met je mee. Hopenlijk voor jou wordt het geen 30 graden, ietsjes minder op de fiets is meer dan genoeg. Veel succes nog.
  7. Petra:
    15 mei 2022
    Ik geniet van je avonturen Elma! Wat een dappere onderneming. Petje af. Heel veel succes vandaag. Ik hoop dat het met de hitte een beetje mee valt.
  8. Jantine Stuive:
    15 mei 2022
    Frankrijk blijft een prachtig land en samen met jouw humoristische verhalen zijn wij, Conny en Tineke ook een beetje in Frankrijk.
  9. Robert:
    15 mei 2022
    Elma, leuk om je blog te lezen. Nog veel plezier en goede kilometers toegewenst. Je bent in mooie wijnstreken dus vergeet zeker niet af en toe iets te proeven
  10. Jan Bos:
    15 mei 2022
    Ga zo door Elma! Leuk om zo op de hoogte te blijven. Je gaat als de brandweer zeg.
    Groeten, Jan