Tegenwind

11 mei 2022 - Saint-Georges-lès-Baillargeaux, Frankrijk

Buurman en enige medebewoner van een veld van de camping vertelt mij gisteravond dat hij eens op de fiets van Zeeland naar Zuid-Spanje was gefietst. Ik heb nog geen camping bezocht waar niet tenminste één (gewezen) lange afstandsfietser mijn pad kruiste. Buurman liet weten best een beetje jaloers te zijn, maar met zijn 78 jaar moest hij het bij dagtochtjes op de racefiets houden en, vanwege combi hond en hoogteverschillen, een e-bike met hondenkar. BTW, geen camper maar een bungalowtent!
Vanmorgen joeg hij me de stuipen op het lijf door te vertellen dat na het weekend slecht weer met regen voorspeld werd, ook in de omgeving van Bordeaux en ik ben op weg naar de omgeving van Bordeaux!
Bij de koffie zowel de optimistische, als de pessimistische weer app geraadpleegd. Beide geven aan: niets aan het handje. Zou het dan toch de kift zijn geweest?

Hoe was mijn dag verder?
Neem in gedachten de tekst van Boudewijn de Groot: "hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur tegen de wind, zichzelf een weg baant". Plaats er het decor van de Hoofdweg bij en laat af en toe een dorp als Abbenes voorbij komen. Dat was mijn dag!

De wijngaarden zijn weer vervangen door weidse akkers met granen, suikerbieten en mais en het vogel afweergeschut klinkt weer. De gele hesjes zijn terug uit Parijs en doen hier nu dienst als vogelverschrikkers. In Châtellerault eet ik een appeltje bij openbare sportveldjes waar jongeren wat rondhangen. De stad is deprimerend en ik ben een beetje klaar met de dag.

Maar, zoals vaker neemt de situatie een verrassende wending. Ik heb nog 15 kilometer te gaan. De omgeving wordt wat leuker en er komt een leeftijdgenote naast mij fietsen. Ze is op weg van werk naar huis. We fietsen 5 kilometer gelijk op en ze vertelt in antwoord op mijn verhaal dat ze komende zomer een deel van de oceaan route gaat fietsen en aan triatlons (sprint) doet.

Ik ben op een camping beland die leuk is qua omgeving en veel te bieden heeft. Ik blijf hier morgen om de huishouding weer een beetje op orde te krijgen. Ik ben iets boven Portiers, dus als ik zin heb kan ik de stad bezoeken. Ik denk niet dat ik zin heb. Nog voor mijn tentje staat word ik door een Fransman uitgenodigd voor een beker (we kamperen hè) wijn. En als blijkt dat ik zo op zoek ga naar een restaurant dan ook maar gelijk voor de maaltijd. Als ik mij ervan verzekerd heb dat de rest van zijn gezin dat ook een goed idee vindt, neem ik na de douche in kleermakerszit plaats rond de gaspit. Het gezin met 2 jongens uit Lyon is sinds 3 weken en nog tot 1 september (!) op de fiets door Frankrijk aan het toeren. Hoe het zit met school wordt me niet helemaal duidelijk.

Morgen dus rustdag, daarna eerst door Portiers, richting Bordeaux.

1. Elly Rechtuijt:
    11 mei 2022
    Leuk verhaal weer Elma, je bent lekker op dreef. Fijne rustdag morgen.
  2. Marieke:
    11 mei 2022
    Hoi Elma, ik zie het allemaal voor me, zo grappig. Hier regent het op het moment, maar dat is wel even goed voor de bomen en planten. Morgen als het goed is weer droog. En ik hoop dat dat voor jou ook zo blijft. Dat Franse gezin is ook heel stoer hoor met het toeren op de fiets. De zomervakantie duurt in Frankrijk meestal tot begin september, maar dat deze in april al begint is voor mij ook een raadsel, haha. Bonne nuit en morgen lekker uitslapen. Salut!
  3. Ria van Stoltz:
    12 mei 2022
    Heerlijk je verhaal en leuk om je zo te volgen. Mooi de verhalen over de mensen die je pad kruizen of jou even vergezellen. Ik hoop dat je nog veel gezellige mensen ontmoet ….
  4. Anja:
    12 mei 2022
    Goedemorgen Elma, bij het ontbijt je verhaal gelezen. Daarna op de fiets door de polder, langs de Hoofdvaart en Ijweg :)
    Met zon en weinig wind. Prima wakker worden. Voor jou een relaxte dag, misschien nog bij je Franse buren aanschuivenvoor een ontbijtje😜
  5. Jacqueline:
    Goedemorgen Elma
    Wat ben je lekker op dreef, met alles.
    Je verhalen zijn om te smullen en je ziet ook zo alles voor je gebeuren, zeg maar.
    Je beleeft een hoop en nogmaals, een klein beetje jaloers ben ik wel hoor, maar mij niet bellen 😏.

Geniet van je rustdag
  6. Mirjam:
    12 mei 2022
    Mooi je beschrijving van hoe je je voelt.
    Soms is het hard werken om te weten dat het pad zo weer kan veranderen.Geniet van je vrije dag vol huishoudelijke taken😛
  7. Henk:
    12 mei 2022
    Hi Elma.Ik heb ook even weer onderzoek gedaan.....zowel Poitiers als Chatellerault zie ik voorspelling met een wind waarin minimaal een N in zit een geen druppel vocht. Dus dat moet goedkomen lijkt mij. Veel plezier op de rustdag en succes met vervolg. Ben erg benieuwd hoe je de Pyreneen gaat ervaren (jijzelf ook zws....)
  8. WillekeB:
    Hoi elma

Ik word altijd vrolijk als ik jouw verhalen lees. Kijk alweer uit naar de volgende.
    Geniet van je mooie fietstocht en ik geniet hier mee van je leuke anekdotes !
  9. An Sneeuw -van Keulen:
    Dag Elma,
    Met plezier lees ik je mooie verhalen Als je hier gefietst had, zou het ook niet best geweest zijn. Hier in Haarlem stormde het vandaag en moest ik aan je denken. Geniet van je vrije dag, om later weer gesterkt te gaan fietsen. Een groet van, An sneeuw- van Keulen.
  10. Agnes:
    Hoi Elma,
    Nou, dan ben ik toch ook wel benieuwd hoe het met dat Franse gezin zit. Tot 1 september op de fiets???????? Klinkt leuk, maar idd de diverse vragen borrelen bij me op????
    Maar goed, jij had weer een verrassende dag en morgen heerlijk even huishoudelijke taken uitvoeren.
    Hoeveel fietskm’s heb je inmiddels op de teller van deze reis?
    Hopelijk blijft het komende tijd toch gewoon droog weer.
    Fijne rustdag morgen

Groet Agnes
  11. Marjon:
    14 mei 2022
    Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over zijn stuur langs de Hoofdweg Abbenes inrijdt. Ik snap volkomen hoe je je gevoeld hebt. Foeterde altijd op die weg. Maar het beeld bij de kerk maakte me ritje iets beter. Dat fascineerde me op de een of andere manier altijd.
    Mooi he zoals alles ineens een andere wending kan krijgen. Het is wel een feit dat als je alleen dingen onderneemt er gauw contact is. Ik kijk weer uit naar je andere verhalen. En.... ik blijf het zeggen... JE BOEK