Verkeerde kant op

8 mei 2022 - Santilly, Frankrijk

Gisteren was eigenlijk best een drukke dag. Het begon om 7 uur met een klap op mijn tentje, alsof er iemand tegenaan viel. Bleek dat er een enorme vogel, of een gewone vogel met een enorme behoefte mijn tentje had uitgekozen. En er stonden nog minstens 8 andere tentjes, die er allemaal nog netjes bijstonden. Zonder in detail uit te wijden kan ik wel zeggen dat er werk aan de winkel was. Eerst maar even socializen met de buren. Mijn directe buren: 2 mannen met een Harley, allebei een eigen tentje (!) Ze waren vanuit het zuiden op weg naar huis, maar waren ook al eens naar de Noordkaap gereden. Achterburen: een gezin met 2 tieners op de fiets vanuit Hengelo (2 tentjes, verdeling onbekend). Verder nog een alleenreizende fietser. Voordat alle reisplannen, fietsen bekeken en vergeleken en alle voor- en nadelen van riem- of kettingaandrijving, derailleur- of naafversnelling, fietstassen en verschillende tentjes besproken zijn, ben je al weer hard toe aan koffie. Van de buren kreeg ik hun vogelpoep sponsje (niet te verwarren met het afwassponsje) en een restje afwasmiddel want zij gingen toch die avond met de FlixBus naar huis. Buitentent minutieus schoongemaakt, wasje gedaan, Harleymannen uitgezwaaid, tentje verhuisd en de buren helpen zoeken naar het sleuteltje van het hangslot waarmee de 4 fietsen aan elkaar stonden. Ik had de buurman eerder zien opruimen en zijn slaapzak in de hoes zien proppen en dacht: dat is een chaoot, zo'n man moet je niet een klein sleuteltje in bewaring geven. De middag was alweer een heel eindje op weg. Op naar de eiffeltoren voor een foto, toch ook weer een half uur heen en een half uur terugfietsen, en de rustdag was om.

Vanmorgen eerst weer terug op de route zien te komen, zo zuidelijk mogelijk. Dat ging dankzij een prima reisapp speciaal voor Parijs heel goed. Ik zal mezelf niet sparen, want toen ik het Pantheon voorbij kwam bedacht ik pas dat er iets niet helemaal goed ging. Ik was de route de verkeerde kant op aan het rijden! Een domme beginnersfout van een GPX gebruiker. Er moest vandaag daarom 10 kilometer bijgeplust worden. Na de moeizame start verliep de rest van de dag goed. Een redelijk windje, vooral de goede kant op en in de loop van de middag kwam de zon er ook bij. Enige kink in de kabel was een kleine valpartij op een weggetje met zoveel gaten in het wegdek dat ik door de ene kuil te ontwijken bij een andere kuil de controle over de bepakte fiets verloor. Niets aan de hand, alleen maar weer een blauwe plek toegevoegd aan de collectie.

Ik ben hier in een landbouwgebied met enorme percelen, voornamelijk granen. Daar wordt volop op beregend, waardoor ik af en toe goed moet opletten dat ik op het juiste moment passeer, zodat ik geen bak slootwater over me heen krijg. Morgen kom ik door Orléans.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pieter Hordijk:
    9 mei 2022
    Ha mooi verhaal weer. Wellicht scheen de zon niet, anders had je vast doorgehad dat je de verkeerde kant op reed. Veel plezier verder door de uitgestrekte graanvelden.
  2. Gerrit:
    9 mei 2022
    Mooi verhaal weer 👍gelukkig was jij je sleutel niet kwijt😀
    Goede reis weer verder👊
  3. Jolanda Paardekooper:
    9 mei 2022
    La tour eiffel! Mooie foto.
    Succes op weg naar Orleans. Prachtige stad!
  4. Hanneke Snel:
    9 mei 2022
    Ik vind je echt heel stoer 💪
  5. Agnes:
    9 mei 2022
    Zo,… Elma,….. is het gelukt om tussen de watersproei installatie door te fietsen?😂
    Wat een leuke foto zeg, bij de Eiffeltoren.
    En dat die vogel nou net jou tent heeft uitgekozen
    Hopelijk heb je alles er af kunnen krijgen.
    Wat een mooie brander hebbje teouwens!!!
    Lekker compact en kan je toch een lekker bakje koffie zetten. Top
    Dank je wel voor het leuke verhaal
    Was weer leuk om te lezen 👍

Groetjes Agnes
  6. Jantine Stuive:
    10 mei 2022
    Als je nu onthoudt dat je met windje mee moet fietsen ga je de goede kant op hihi