Voorbereiding

18 mei 2022 - Laruns, Frankrijk

Exact op het punt waarop ik afscheid neem van de Jacobsroute en verder zal gaan met de Ibericaroute is een restaurant. Nee, ik zal niet weer beginnen over wat ik gegeten heb. Maar op het terras zit Liesbeth, die ik de afgelopen dagen al meer op afstand gezien meen te hebben. Na introductie rondje zegt ze: "dan heb jij gisteren ook Tinie (geen Toine dus, wat ik hem wel gegund zou hebben) en Tom ontmoet. Ze hebben over je verteld". Jaja, ons fietswereldje is maar klein en we hebben zo onze eigen sociale netwerk. De lunch loopt wat uit, want het is erg gezellig. Zij gaat letterlijk na afloop dus een andere kant op. We gaan elkaar dus niet meer tegenkomen, maar gelukkig hebben we de foto's nog; en elkaars link naar de respectievelijke reisverslagen.

Het is vandaag de 6e fietsdag op rij, het is boven de 30 graden en mijn eindbestemming vandaag ligt ruim 400m hoger dan de camping waar ik gestart ben. Zo tegen het eind van de middag ben ik zelf wel op grotere hoogte gekomen, maar mijn stemming is navenant gedaald. In Laruns kan ik mij gelukkig afreageren op de bakkersvrouw waar ik één pain au chocolat wil kopen, maar die mij alleen maar een boterhamzakje met 4 stuks (voor de prijs van 2) wil verkopen. Ik spreek ineens best een aardig woordje Frans. Achter mij wordt de bakkerij onmiddellijk afgesloten voor vandaag. Nu ik geïnstalleerd ben en een douche heb gehad zit ik weer heel tevreden van het uitzicht op de (deels besneeuwde) Pyreneeën te genieten, onder begeleiding van de constante muziek van koeienbellen.

Morgen rustdag, vrijdag de klim en de remblokjestest. Als het bij ons allemaal goed gaat tref ik Gerleen en Okker dan vrijdagavond in Sabañánigo, waar we zaterdag met elkaar doorbrengen.

Die col dus. Ik heb met Henk al de theoretische voorbeschouwing gedaan. In 28 kilometer moet ik 1279 hoogtemeters overbruggen. Voor de fietsers onder jullie daar iets van gaan vinden: bedenk wel dat ik geen carbonnetje heb zoals jullie, maar dat ik totaal 40 kilo aan fiets, bepakking en overgewicht naar boven ga sjouwen.
Ik heb inmiddels al ervaren dat de juiste muziek erg behulpzaam kan zijn in moeilijke momenten. Van mijn eigen lijstje op Spotify is niet alles even geschikt. Ik maak denk morgen maar een Col du Pourtalet playlist. Suggesties zijn zeer welkom. Guilty pleasures kunnen eventueel via de privé kanalen. Ik hoorde een paar dagen geleden 'take me to the matador' voorbijkomen. Dat vond ik in mijn omstandigheden wel heel toepasselijk. Matador van Garland Jeffreys (opgezocht want ver voor mijn tijd) staat al vast op de list.

Ik ben op de helft, mooie tijd voor een tussenbalans. Vooraf kon ik mij geen enkele voorstelling maken van de fysieke belasting van dit onzalige plan. De ervaring die dit nog het meest benaderd is de fietstocht naar Rome. Maar dat is ook alweer 7 jaar geleden en deed ik niet alleen. Eerlijk gezegd heb ik ook rekening gehouden met een scenario waarin ik halverwege zou zeggen: "het was een mooie ervaring om van noord naar zuid door Frankrijk te fietsen, maar ik kan mijzelf niet motiveren om verder te gaan". Niets is minder waar! Laat ik me eerst en vooral gelukkig prijzen met een lijf dat blijkbaar best wat aankan. Ik heb nergens last van. Nou ja, niet van iets waar ik thuis niet ook al last van had. Zelfs dat onnozele spiertje in mijn knie, dat zo geïrriteerd raakte, dat ik de laatste dagen naar Rome alleen op paracetamol verder kon, laat zich niet meer gelden dan het sindsdien altijd een beetje doet. Blijft over of ik nog zin heb om verder te gaan. Jazeker! Ik ben me een beetje aan het inlezen in het routeboekje van het Spaanse deel van mijn tocht en wordt daar helemaal enthousiast van. Tel daarbij op de opmerking van één van de twee T's gisteren over de gastvrijheid van Spanjaarden en hoe zij hun uiterste best doen om jou te begrijpen en het naar de zin te maken. Dit had ik al eerder van iemand gehoord die specifiek ervaring had met de route die ik ga doen. Samengevat: Ik heb d'r zin an!

Ik ben wel erg lang van stof dit keer, maar voor de komende 3 dagen zal ik natuurlijk wel een keer verslag uitbrengen van het Pyrenee-avontuur, maar zal ik verder weinig te melden hebben.

Tot Spanje!

1. Jolanda Paardekooper:
    18 mei 2022
    Hi Elma, de foto’s mogen we er zelf bij bedenken😎. Wat ontzettend leuk om zoveel contacten op te doen. Ik ga even denken over een nummer voor je playlist. Ramses Shaffy met “ We zullen doorgaan..”??
    Geniet morgen van je rustdag en de Pyreneeën kun jij hebben👊👊.
  2. Petra:
    18 mei 2022
    Wat een heerlijk avontuur beleef je toch! En wat bijzonder dat je onderweg mensen ontmoet die ook zo’n avontuur aangaan.
    Geniet van je rustdag! En heel veel succes met je beklimming! Niet nadenken en gaan👊👊
  3. Marica Ouwerkerk:
    19 mei 2022
    Geniet van je rustdag en heel veel succes met de beklimming. Eentje voor de playlist Eye of the Tiger van Survivor
  4. Corrie:
    19 mei 2022
    Wat fijn om te lezen dat je zoveel plezier hebt en je lijf en het materieel ook meewerkt. Vandaag een beste klim maar wel met het uitzicht dat je je date vanavond ontmoet. Goede reis
  5. Agnes:
    Goedemorgen Elma
    Heb je heerlijk geslapen?
    Vandaag een zalige rustdag voor je en de voorbereiding op je pittige “klim” 🚴🏻‍♂️ door de Pyreneeën. Je bent een doorzetter en bikkel, dus dat ga jij zeker fiksen en vooral van genieten 👍😉
    Over die playlist ga ik zometeen eens over nadenken 🤔 Heerlijk om even ondersteund te worden door een heerlijk muziekje 🎵 tijdens het afzien naar boven. Die fietsbenen van je, zijn sterk genoeg om jou boven te brengen hoor💪
    Leuk al je sociale contacten onderweg en fijne gesprekken met mensen die je voorheen niet kende. Toch veel gezelliger om samen te eten dan alleen.
    Ga vandaag maar heerlijk genieten van het uitzicht op de prachtige bergen 🏔 en voor morgen…….. toi, toi, toi 💪👍👌🚴🏻‍♂️
    Groetjes van Agnes
  6. Corrie:
    19 mei 2022
    Sorry, het is nog vroeg, ik ben met de dagen in de war. Vandaag mag je een dagje rust houden :)
  7. Agnes:
    19 mei 2022
    Oh ja,….. en wat zijn je foto’s trouwens mooi zeg. Geeft een leuke impressie van de omgeving waar je bent 👍
  8. Jeroen:
    19 mei 2022
    Hoi Elma, ik ben fan van een artiest die inmiddels al ‘n tijdje in zijn ⚰️ ligt. Dan is het makkelijker om ‘n liedje te zoeken, er is géén nieuw werk. Ik heb maar liefst 3 liedjes, dan moet je toch naar boven kunnen snellen. Ik begin met:
    1) You Are Not Alone
    gevolgd door:
    Don’t Stop ‘till You Get Enough
    als toetje:
    Heaven Can Wait

Ik heb nu geen tijd meer om je te vertellen wie de artiest is. We gaan vandaag namelijk 🚲🚲 met de “Pendaalridders”. Allemaal oude mannetjes die op een of andere manier aan AVH verbonden. Sommige hebben zelfs een e-bike 😂. Groet van Jeroen
  9. Elly Rechtuijt:
    19 mei 2022
    Hi Elma, mijn ervaring met een pas over fietsen en die ligt alweer heel wat jaren achter me😉 is niet te snel willen, dan kom je er wel. En dan de euforie als je boven bent. Geniet van je rustdag🎶
  10. Betty van Maris:
    Hoi Elma,
    Ik lees nog steeds je verslagjes elke dag....lijkt wel een verslaving !
    Vandaag een rustdag, verstandig en morgen knallen die berg op ! (en af).
    Wat betreft de muziek : ik zou zeggen "Ride like the wind " van Christopher Cross, mooi tempo lijkt mij.
    Buena suerte !!
  11. Karin H:
    19 mei 2022
    Ha Elma, straks wellicht geen pelgrims en andere fietsliefhebbers meer, maar als medeweggebruiker motormannen/vrouwen die ook de Iberica route rijden 😉. Voor hen lang niet zo zwaar en sportief als jij op de fiets voor elkaar gaat boksen. Hoewel het best inspannend is om met je motor al die bochten te rijden, met ook 4-voeters en andere weggebruikers; hoorde ik motormannen wel eens zeggen.
    Ik bewonder je energie en moed! Je ziet er stralend uit op de foto’s, het gaat je goed af al zal je jezelf ook wel eens tegenkomen, je zet door en gaat op je doel af met gauw een weerzien met je lief, hoe heerlijk kan dat vooruitzicht zijn!
    Ik zag op de foto een luxe waterpomp, met heerlijk gekoeld water 💦. Zo luxe hebben wij het nog niet getroffen in Frankrijk tijdens onze fietstochtjes, maar ja, wij fietsten geen pelgrimsroute dat maakt natuurlijk verschil.
    Ook hier is het warm daarop volgde vannacht fikse regenbuien met onweer. Ik moest aan jou denken, het is behoorlijk warm zoals je schrijft. In Frankrijk hebben we - meerdere keren- na een heel warme dag onstuimige avonden/nachten gehad. Prachtige balvormige luchten (zg mammatus) die ik gelijk digitaal vastlegde, die mij evenzogoed teleurstelde door de zware onweersbuien die volgde, het gedonder was zoveel heftiger dan ik gewend was, er leek geen einde aan te komen, gelukkig is je dat bespaard gebleven!
    Tav muziek, luister eens naar Spinvis “kom terug”.
    Fijne rustdag nog.
  12. Paulien:
    19 mei 2022
    River deep, mountain high..

Follow the Sun van Xavier Rudd geloof ik.. is mijn fietslied!

Succes!
  13. Anja:
    19 mei 2022
    Ha Elma, heb je kunnen genieten van je rustdag en je mentaal kunnen voorbereiden voor de dag van morgen ?Natuurlijk wordt het afzien met al die bergen op en af of er geen eind aan komt. Maar iedere berg is er een en een overwinning. Met natuurlijk prachtige uitzichten. Daar kan ik over mee praten in de vorm van ervaringen met bergwandelen, en weer een berg op en af. Maar aan het eind vd dag heb je het wel gefikst. Het gaat je lukken en wat heerlijk dat je er zo van kan genieten.
    Op naar Portugal
  14. Marieke:
    19 mei 2022
    Ha Elma, jeetje, heb weer een aantal dagen moeten inhalen met lezen..het ene verhaal is net zo leuk als het andere. En ook fijn dat je het zo naar je zin hebt en er zin in hebt...dus wat mij betreft kun je "it's a beautiful day" van Queen in ieder geval aan je lijstje toevoegen.. (ik weet niet of dat ook echt de titel is, maar daar begint het liedje mee....:) De foto's versterken de verhalen en geven ook een een mooie indruk van alles wat je onderweg meemaakt, echt heel leuk! Geniet van je rustdag en die gebruik je vast deels om de reacties te lezen en je voor te bereiden op wat gaat komen. Zet 'm op Elma, you can do it! Arribaaaaaa!!!!
  15. Pauline van Diest:
    19 mei 2022
    Wat ben je toch super stoer! En wat heerlijk dat je er nog zin in hebt en je het fysiek aan kan. Heel veel succes en veel plezier met de familie want het komt vast goed dat jullie elkaar vrijdag gaan zien.