Pelgrims

16 mei 2022 - Lesperon, Frankrijk

Het lijkt misschien alsof ik voor de voortgang van mijn fietstocht niet gebonden ben aan tijd, maar dat is niet helemaal waar.

Vrijdagavond heb ik namelijk een date in de Pyreneeën. De ontmoetingsplaats ligt nog niet vast. Dat kan Laruns zijn aan Franse zijde of Sabiñanigo aan de Spaans kant. En daar tussen zit dus een pyrenee. En daar moet ik overheen. Ik heb bij voorkeur die klim, waarover later meer, al op vrijdag gehad. Maar daarvoor is het van belang dat ik vandaag een lange afstand afleg. In het deel van Landes waar ik vandaag fiets is het landschap voornamelijk vlak met kaarsrechte wegen. Bij uitstek dus geschikt om een flinke vordering te maken.

Vandaag heb ik, om een beeld te geven, de hele dag kris kras door de Haarlemmermeer gefietst. Voor de belasting van mijn benen prima, maar qua omgeving niet spectaculair. Ik heb voor de hele Haarlemmermeer hier alvast de kerstbomen zien staan en dat was het dan ook wel. Om de motivatie op peil te houden heb ik al gauw vanmorgen mijn meegebrachte oortjes tevoorschijn gehaald. Zit ik daar, ergens in Zuid-Frankrijk, op de fiets ineens lekker naar Radio 10 te luisteren, alsof ik gewoon op weg ben naar mijn werk.

Tegen het eind van de ochtend krijg ik een fietser voor me in beeld. De weg is lang, de weg is recht, en ik zie hem al van verre. Langzaam loop ik op de fietser in en herken een soortgenoot, bepakt en bezakt dus. Ik zie dat hij een bordje als 'kenteken' achter op zijn fiets heeft met in vier talen de tekst "Vrede zij met U" (zie foto). U heeft een mooie boodschap voor me begin ik het gesprek met hem. Het is de Pakistaanse Samson uit België. Hij fietst ook de Jacobsroute en is, anders dan ik, wel op weg naar Santiago. We rijden net een dorp in en ik zeg dat ik een restaurant zoek. Hij heeft al gegeten, dus we rijden even een rustig pleintje op. We maken wat foto's van elkaar en wisselen van telefoon om zo ook een foto van onszelf te hebben. Die zijn er niet veel als je alleen reist en niet veel op hebt met selfies. We hebben het even over de ervaringen met de fietsroute so far en ik zeg dat ik met name het deel direct na Poitiers zwaar vond. U heeft geen batterij, vraagt hij? Het duurt even voor ik het begrijp, ook omdat ik denk dat hij naar mijn GPS wijst ipv mijn fiets. Nee, ik heb geen electrische fiets. Aha, kijk, ik wel en ja er waren veel heuvels en dalen!
Ik vraag hem naar zijn motivatie voor deze tocht, waarvan ik natuurlijk wel een vermoeden heb. Hij overdenkt en is dankbaar voor alles wat hij in zijn leven mee heeft mogen maken, maar ook voor wat hij niet mee heeft hoeven maken. Wat een mooie overpeinzingen zal dat geven. Ook overdenkt hij wat hij in zijn leven niet goed gedaan heeft. Ik stel hem voor om ook even een gedachte te wijden aan wat hij wél goed gedaan heeft, maar ik weet niet of hij dat ter harte neemt. Tien minuten later, het restaurant werd niets (maandag hè, dan wordt er niet gegeten), zit ik met een baguette op een bankje in een parkje in het gezelschap van een pelgrim gangster te voet. Ik heb wel genoeg geestelijke bagage voor vandaag, dus we houden het bij wat informatieve wetenswaardigheden.

Het vlakke land met rechte wegen en dennenbomen trekt blijkbaar niet veel toeristen, dus zijn er weer geen campings. In de Chambre d'Hôte kan ik ook eten en zit als een pseudo Française met een glas rode wijn voor mij aan tafel met 4 Fransen en eet ik canard.

1. Anneke Witt:
    16 mei 2022
    Hoi Elma, je hebt weer goed doorgezet vandaag! Top hoor. Ik ken het gebied met de eindeloos rechte wegen langs naaldbomen, pfffff. Mooi dat je de fietser voor je had om op af te stevenen. Ieder zo zijn/haar motivatie, hihi. Slaap heel lekker voor morgen weer een pittige rit.
  2. Jolanda Paardekooper:
    17 mei 2022
    Lekker bezig Elma. Succes met de Pyreneeën straks!
  3. Debbie:
    17 mei 2022
    Wat een leuke ervaring heb je weer meegemaakt. Wat ontmoet je interessante mensen. Heel veel sterkte morgen met de Pyreneeën 💪
  4. Agnes:
    Hoi Elma,
    En toch, ondanks de langgerekte lange, vlakke wegen, heb je toch weer een gevarieerde dag, met een verhaal. Er is altijd iets te beleven. Voor jou misschien urenlange saaie rechte km’s, die wij niet meemaken, maar het schiet nu wel op naar de Pyreneeën. De bergen bijna in zicht en dan d’r overheen. Een leuk vooruitzicht, omdat je “date” daar ergens bij die berg op je wacht. Cool.
    Leuk dat je zo af en toe dan toch eens een fietser of wandelaar ontmoet en dat jullie verhalen uit kunnen wisselen.
    Hele fijne dag vandaag en zet uw op met de lange, rechte, vlakke wegen.
    De bergen in het vizier krijgen. Top!!!!! Gogogooooooooooo
    Groetjes van Agnes
  5. An Sneeuw -van Keulen:
    17 mei 2022
    Goedemorgen Elma ,Wat zal deze dag weer brengen voor je. De ontmoetingen onderweg gisteren waren weer heel belangrijk. Van elkaar kun je zoveel leren en waardering opbrengen.
    Ik wens je voor deze dag weer veel inspiratie en zie alweer uit naar je volgende reisbrief. Een groet van An Sneeuw.
  6. Anja:
    17 mei 2022
    Ha Elma voor jou misschien een wat saaie rit, voor de lezers weer een leuk verhaal. En je komt leuke reizigers tegen. Dat bed ziet er prachtig uit, hoop dat je er ook lekker in hebt kunnen slapen. En nu op naar de Pyreneeën
  7. Karin H:
    17 mei 2022
    Ha Elma wat ben je al ver, goed te lezen dat het voorspoedig gaat. Ik loop een beetje achter met je reis dagboek, intussen up to date hoor! Het leuke van Frankrijk is de diversiteit van de natuur, de bevolking en het eten (en nog meer….). Én dat gelukkig na de Franse Haarlemmermeer een uitdagend traject voor je ligt. Je kennis hebt gemaakt met de Franse keuken die van een dier bijna niets onbenut laat. Van veel campings naar geen campings en bijzondere ontmoetingen hebt. Veel plezier en succes met de tocht over de Pyreneeën!
  8. Dulce Xavier:
    Hai Elma,
    Weer een prachtig verhaal !! En nu richting Pyreneeën…., ik vlieg donderdag naar Barcelona zal even kijken of ik je in de omgeving spot….hihihihi
    Heel veel succes verder! Tot het volgende verhaal!
  9. Judith:
    17 mei 2022
    Sluit mij volledig bij Iedereen aan, zo leuk om je verhalen te lezen en je ziet het dan ook echt voor je, zo realistisch schrijf je, knap hoor. Heerlijk om andere te ontmoeten en ieder met een missie en eigen verhaal, dat geeft je toch weer stof om over na te denken. Wat een mooie ervaringen. Goede en veilige reis verder.😘
  10. Marica Ouwerkerk:
    17 mei 2022
    Wat heerlijk elke dag houw avonturen te lezen. Je schrijft het zo dat ik het allemaal zo voor me zie en hoor. Wat ven je al ver. Succes alvast met de beklimming van de berg.😘
  11. Tante Corrie.:
    17 mei 2022
    Leuk je te kunnen volgen.Morgen weer lekker fietsen en genieten.