To wine or not to wine

10 mei 2022 - Veigné, Frankrijk

Op de camping gisteren mocht ik gaan staan waar ik wilde. Te veel mogelijkheden is lastig, te veel keuze stress. Niet te ver weg van het sanitair, maar zeker ook niet te dichtbij. Graag de schaduw van, maar niet onder een boom!!!! Ik koos een plek naast een Duits echtpaar. Hoewel historisch gezien niet gerechtvaardigd, voelt dat om de een of andere reden vertrouwd. Naast enkele tentjes allemaal campers. Een caravan is echt zó pre-corona! Na een praatje in het Duits op links en in het Nederlands achter kon ik mijn blikje tonijnsalade opentrekken. Het was een wat summiere maaltijd en ik hou niet eens van tonijn, maar het assortiment bij de receptie, annex kampwinkel was erg beperkt. Het alternatief was weer terug naar het stadje Blois, 4 km heen en 4km weer terug. Daar ben ik dus te lui voor.

Het lukt om op tijd te vertrekken en juist als ik aankom opent de Lidl de deuren. Daar houd ik van; geen verspilling van tijd. Wat ik gisteren nog had aan koek en noten is opgegaan als aanvulling op de tonijnsalade. Tijdens de koffiepauze m'n tentje tevoorschijn gehaald om te drogen.

Ik verwacht rond de middag in Tours aan te komen en wil daar wat gaan eten. Onderweg besluit ik anders, ik heb inmiddels al wat meer ervaring. Het leukste, goedkoopste en lekkerste eet ik in  restaurantjes waar de letters van de gevel grotendeels afgebladderd zijn en je pas ontdekt dat er nog steeds een restaurant gevestigd is als je de klemmende deur open hebt gekregen. Het menu is de 'plat du jour', dus onbekend. Ik krijg een 3-gangen menu, met o.a. een zwarte saucijs (zie foto, wie het weet mag het zeggen) en reken 13 euro af.

Ik rijd vandaag nog wel door het Loiredal, maar zie maar heel weinig van de Loire. Wel al gauw de eerste wijngaarden en daarna één en al Chateau (....voornaam en achternaam). Heb ik ook eens een beeld bij die etiketten van de Lidl wijnen, want meer is aan mij niet besteed. Toevallig ben ik ook een boek van Ilja Gort aan het lezen, dus ik zit helemaal in de scene. Ik heb intussen wel heel veel zin in een glas koude witte wijn gekregen. Bij de lunch zag ik anderen wel met wijn, maar ik kreeg alleen een karaf water. De waard dacht waarschijnlijk: "jij moet nog fietsen, dus we gaan jou maar geen wijn geven". Op de camping is wel een bar, maar die is tot 7 uur open. Dat ga ik natuurlijk niet redden met tentje opzetten, douchen en wasje.

Volgens de weerapp was het vandaag de warmste dag van deze week, 28 graden. Van warmte had ik geen last, wel van een stevige wind uit het zuidwesten.

1. An Sneeuw -van Keulen:
    Dag Elma,
    Misschien slaap je al.
    Wat een mooi langs de Loire, hé? Een prestatie lever je hoor! wij deden het met de auto, en bezochten enkele kastelen. doe je best Elma je zult nog hele mooie gedeelten tegen komen. Een groet van An Sneeuw.
  2. Elles:
    10 mei 2022
    Wat schrijf je toch heerlijk Elma. Leuk om zo een beetje met je mee te fietsen! Veel plezier!
  3. Susan:
    Ha Elma,
    Geweldig dat je nu al langs de Loire fietst, ik herinner me ook kampeervakanties aan de Loire. Leuke plaatsjes, meestal kleine weggetjes en indrukwekkende kastelen. Vaak besloten we dan om gewoon maar niet meer verder te reizen, maar ja …daar wil jij natuurlijk niets van weten.
    Morgen weer een mooie fiets dag met minder wind toegewenst
  4. Angeline:
    10 mei 2022
    Ha Elma, blijf vooral schrijven, heerlijk om je verhalen te lezen!
    Geniet nog lekker van alles,
    Groetjes van Angeline
  5. Jolanda Paardekooper:
    10 mei 2022
    Hi Elma, die zwarte worst staat niet symbool voor de gemiddelde franse keuken hoor😎. Maar die menu de jour zijn altijd een verrassing.
    Mocht je toch nog een bocht naar links maken dan staat hier de wijn koud!
    Truste en goeie dag morgen!
  6. Jan Bos:
    10 mei 2022
    Gaat goed hè Elma! Tof en leuk verslag weer. De saucijs ziet er niet heel wild uit nee.. ha ha.. goede reis verder!! Groeten Jan
  7. Agnes:
    Heerlijk verhaal
    De foto van het worstje vind ik er iets minder aantrekkelijk uitzien. Hihi. Ik zou denk niet zoveel honger meer hebben🤣
    En wat die wijn betreft:
    “Wat in het vat zit………”!!!😂
    Dus morgenavond 2 glaasjes
    Ach, en of het nou van de Lidl is of van de plaatselijke Chateau??? Wat maakt het uit. Het zal vast smaken. Hihi
    Hopelijk gaat het niet te heet worden met fietsen 🚴🏻‍♀️
    Ga je trouwens nog steeds lekker voor de wind?
    Slaap 💤 lekker en morgen weer een prachtige fietsdag. Zet um op.

Liefs Agnes
  8. Jeroen:
    11 mei 2022
    Hi Elma, als ik diep in mijn geheugen graaf weet ik wel wat het zwarte worstje is. Ernaast ligt namelijk een stukje gebakken appel. Wij kregen dat vroeger wel eens: een dikke plak bloedworst met gebakken stukjes appel óp de boterham. Het ligt nu nog in de supermarkt. Bloedworst is héél goedkoop en dus ideaal om kinder-en restaurant bezoekersmondjes te vullen (deze zin loopt niet). O, ja, vergeet ik bijna: zag gisteren een auto 🚗 rijden met de volgende tekst: “Don’t dream your life, Live your dream”. Moest toch wel als eerste aan jou denken…
  9. Marieke:
    11 mei 2022
    Hoi Elma, wat een heerlijk verhaal weer...ik ga er echt even voor zitten....niet met een glas wijn, maar een glas water...haha. Die worst is een "boudin noir", oftewel bloedworst zoals Jeroen aangeeft. Dat is wel erg stoer hoor om een plat du jour te bestellen niet wetende wat je krijgt. Maar zoals je zelf zegt, in dergelijke lokale restaurants eet je volgens mij goed en voordelig. Enneh...de volgende keer neem je gewoon een wijntje bij de Lidl mee...dan heb je nog wat achter de hand om in je tentje te drinken na het opzetten als je nog eens te maken krijgt met zo'n meedenkende waard. Op naar de volgende etappe....ik kijk weer uit naar je volgende verhaal (en ik moest er nog een inhalen, dus ik kan er twee lezen vandaag :)