Aftellen tot 30 april

26 april 2023 - Nieuw-vennep, Nederland

Zo’n jaar geleden bracht ik een avond door met Hans. Eigenlijk weet ik niet of hij Hans heet, misschien hebben we zelfs geen namen uitgewisseld. Maar gezien zijn leeftijd is de kans dat hij Hans heet groter dan Dylan, of Wesley. Hans dus. We stonden op een camping aan de voet van de Pyreneeën, voor Hans aan de goede kant, voor mij aan de verkeerde kant. De volgende dag zou ik via de Puerto de Portalet niet alleen de Pyreneeën oversteken, maar ook de grens van Frankrijk met Spanje. Hans had dat dus net die dag in tegengestelde richting gedaan. Ik zag daar best een beetje tegenop. Oh, de heerlijke onwetendheid van dat moment. Als uit de klei getrokken Haarlemmermeerse had ik geen benul van alle hoogtemeters die me in Spanje nog stonden te wachten. Ruimhartig bood Hans aan om te ruilen: hij terug naar Spanje en door naar Lissabon, ik door Frankrijk weer terug naar huis. Hans had niet zo’n zin om naar huis te gaan. Hij was namelijk op weg naar zijn werk: 3 maanden per jaar werkte hij in Nederland, de andere 9 maanden zat hij op zijn fiets en doorkruiste heel Spanje.

In augustus heb ik 3 nachten een gast via Warmshowers op bezoek gehad: Jeanette. Zij was, net als ik op 1 mei op de fiets gestapt. Het verschil? Zij zat er nog steeds op. En, as we speak, nog steeds op zit, nu in Laos. Wel met een tussenstop in de wintermaanden thuis in Duitsland. Ziedaar de overeenkomst met Hans.

Beiden zijn een bron van inspiratie voor mij geweest en hebben iets losgemaakt. Dat je gewoon op je fiets gaat zitten en gaat! Dat kan dus. En dat ga ik dan ook doen.

Over 4 dagen vertrek ik uit Nieuw-Vennep. Nu ben ik te georganiseerd en denk ik teveel in schema’s om maar gewoon te zien waar de wind mij brengt (als Jeanette) en 9 maanden fietsen (als Hans) kan ik mijn zitvlak en fiets niet aandoen. En, vooruit, er zijn nog wat belemmerende factoren. Er is dus wel een plan. Ik heb 3 maanden in mijn agenda geblokkeerd, met een optie op verlenging. In mijn routeboekje staan de Baltische Staten. Maar ik permitteer mezelf een voorbehoud. Reisdoel is voor nu: Berlijn. Het zou dus kunnen dat ik daarna weer huiswaarts keer, bijvoorbeeld omdat ik fietsen niet zo leuk meer vind, of nou ja…. het hele plan kent toch wel heel wat kilometers. In mijn hoofd is dat heel goed te doen en in het verleden heb ik ervaren dat mijn benen dan wel lijdzaam volgen. Mijn fiets is in elk geval in goede conditie. Dat is vast de helft.

Ik ga mijn ervaringen weer via deze weg delen. Wil je er van op de hoogte gebracht worden wanneer ik iets post dan kun je rechts van of onder deze tekst jouw e-mail adres invullen en je aanmelden. Je krijgt dan een mail, die soms (volkomen terecht) in je spam map belandt. Daarin moet je nog even bevestigen dat je dit echt wilt. Afmelden kan ook via één van de mails die je krijgt. Weet dat als je een reactie post dat door mij altijd gelezen en herlezen en zeer gewaardeerd wordt.

Tot zondag!

1. Edith:
    26 april 2023
    Leuk, Elma! Ik hoor graag je verhalen!
  2. Marjoke:
    26 april 2023
    Wauw Elma, wat geweldig dat je weer zo'n avontuur gaat beleven en toe zeg, vanuit Berlijn terug naar huis... laat me niet lachen. Graag wil ik weer van je reisverslagen genieten, ook al zou het langer duren dan 3 maanden!! Veel plezier en blijf gezond.
  3. Elly:
    26 april 2023
    Ik ga vast weer genieten van je nieuwe avontuur!
  4. Ellen Schotanus:
    26 april 2023
    Mooi dat je dit kunt doen. Stiekun ben ik ook wel jaloers op je. Ik was vsn plan je vanavond nog te appen wanneer je weer op pad gaat. Zie daar... Ook ik lees graag weer met je mee en ben benieuwd naar en verheug mij op jouw verhalen.
    Heel veel plezier!!!
  5. Petra:
    26 april 2023
    Succes Elma, ik kijk weer uit naar je verhalen!
  6. Irene:
    26 april 2023
    Ja hoor Elma, ik ben wel weer klaar voor je nieuwe verhalen! Alvast een hele goede start over 4 dagen!
  7. Hermi:
    26 april 2023
    Hele mooie reis en geniet vooral 👍
  8. Monique:
    26 april 2023
    Wat stoer Elma! Succes met de laatste voorbereidingen. Heel veel plezier onderweg! Ik volg graag jouw belevenissen!
  9. Hanneke Snel:
    26 april 2023
    Hi Elma, ik volg je graag weer. Heel veel plezier, geniet en veel mooie ervaringen gewenst. Ennnn niet te streng zijn voor jezelf🥰
  10. Margreet T:
    26 april 2023
    Geniet weer van je (ontdekkings)reis Elma.
    Natuurlijk gaan we je verhalen weer volgen.
    Een hele mooie tocht gewenst vol reflectie en vele mooie ontmoetingen!
  11. Mia:
    26 april 2023
    Ik kijk uit naar jouw verhalen, heel veel plezier en lekker genieten. 🚴‍♀️
  12. Willeke:
    26 april 2023
    Heel veel succes en geniet ervan. 😘 ik kijk al uit naar de verhalen.
  13. Els:
    26 april 2023
    Een fantastische reis toegewenst. Geniet ervan dan doen wij dat van jouw verhalen!
  14. Marjon:
    26 april 2023
    Tuurlijk wil ik er ook alles van weten. Je schrijfstijl is ook zo heerlijk. Zet hem op.
  15. Joke:
    Enjoy the ride! Leven in het moment … hartstikke mooi! Good luck! 😘
  16. Angeline:
    26 april 2023
    Ha Elma, zondag zwaai ik je uit en vervolgens lees ik graag in jouw vlotte schrijfstijl over jouw avonturen!
    Heel veel plezier en mooie reis toegewenst, groeten van Angeline🤗🍀🍀🍀
  17. Willy Steevels:
    26 april 2023
    Succes Elma en pas goed op jezelf! Leuk om je belevenissen te volgen!
  18. Marieke:
    26 april 2023
    Hi Elma, wat een mooie bestemming staat er op je planning.. althans, dat vermoed ik. Ik ben er zelf (nog) nooit geweest. Ik kijk er naar uit je weer te volgen en je verhalen te lezen.... Succes met de laatste voorbereidingen en een hele goede, voorspoedige reis. Groetjes Marieke
  19. Humphrey:
    26 april 2023
    Wow Elma! Ik wou dat ik mee kon, fiets ze.
  20. Bernard:
    26 april 2023
    Die Elma, wat een beetje mountainbiken al losmaakt 😉. Neehoor dit was je al een tijd van plan. Veel veilige kilometers en ik kijk uit naar je verhalen.
  21. Madelon:
    26 april 2023
    Hey Elma, wat een prachtig vooruitzicht voor je maar ook voor ons , want je schrijft zo goed en leuk dat dat echt iets om naar uit kijken, ik ga je graag volgen ( achter t scherm)🫣
  22. Eveline Mooij:
    Wat een uitdaging zeg!
    Geniet van je mooie avontuur.🚵
  23. Judith:
    27 april 2023
    Wat zal het weer een uitdagende mooie tocht worden. Hopelijk ondanks de inspanning toch een ontspannen reis zonder al te veel obstakels. Wat ontzettend leuk om weer mee te lezen en je zo toch te kunnen volgen. Een hele mooie tour gewenst en pas goed op jezelf😘
  24. Betty van Maris:
    27 april 2023
    Hi Elma, ik wens je bij deze een heel voorspoedige reis toe ! Goed weer, fijne ontmoetingen, en mooie vergezichten......
    Ik lees graag (net als tijdens je vorige reis) je 'avonturen' in je reisblog.
    Toi toi toi !!!
  25. Jeanette Mey:
    27 april 2023
    Dear Elma, what wonderful news to be a source of inspiration to you. Wow, I never imagined I could be. I wish you loads of fun on your upcoming adventure, hope you meet a lot of people, maybe you get to see some wild animal (in a safe distance). Most of all I hope for good weather.
    Don't worry about the time or the road, take it day by day, no worries about tomorrow and certainly not about the next days. It's today that matters.
    I will follow every step and enjoy it to the max (and maybe follow in your footsteps).
    Enjoy and say hello to an elk for me 😉🤗
  26. Elsa Brouwer:
    27 april 2023
    Kom maar door met je mooie fiets ervaringen! Geweldig!
  27. Astrid Teeuwen:
    27 april 2023
    Leuk Elma, ik geniet weer graag mee met al je avonturen en hoe mooi je dit allemaal verwoord. Veel succes en plezier!
  28. Lieve de jager:
    Succes Elma! En vooral heel erg genieten van alle avonturen
  29. Jan Bos:
    27 april 2023
    Leuke en interessante inleiding Elma 😁 Een hele toffe en veilige tijd gewenst op de fiets! Gaaf om op deze manier jouw ervaringen te kunnen lezen. Groeten, Jan
  30. Jacqueline:
    Hoi Elma
    Zeker dat ik jouw reisverhalen wil lezen, jij schrijft zo leuk, je zou zo een schrijfster kunnen zijn😉!
    Heel veel fiets plezier
    Gr jacq
  31. Jose Strengers:
    27 april 2023
    Elma wat ontzettend stoer weer.Heel veel plezier en goede kilometers gewenst.
  32. Jeroen:
    27 april 2023
    ✅ Je flikt het weer Elma, je gaat en niemand houdt je tegen ➡️ Elma time 🤩!

Als ik je moeder zou zijn:
    eet je wel genoeg meisje?
    Dus: 🍰🍡🍨🥠🌰🍫🍪🥧🍵.
    Anders wordt je bij ‘n beetje wind al van je 🚲 geblazen.

As always: stay healthy & strong Elma.
  33. Sandra:
    27 april 2023
    Succes,gaat vast weer een mooie tocht worden
  34. Carina:
    27 april 2023
    Hoi Elma, heel leuk om jouw avontuur weer te volgen. Laat maar komen. Succes met de voorbereidingen en geniet er van en blijf gezond. Heel erg stoer van je.
  35. Marry de Kok:
    27 april 2023
    He Elma, tuurlijk willen we je avonturen weer mee beleven! Vooral heel veel plezier, pas goed op jezelf en maak er wat onvergetelijks van!!
  36. Mirjam:
    27 april 2023
    Heel veel.fijne avonturen gewenst met je stoere hobby, enne het is een hobby dus kijk waar de wind je brengt.
    Heeel veel plezier en ik lees graag je leuk geschreven verhalen weer mee.Geniet en beleef
    Liefs Mirjam
  37. Marry de Kok:
    27 april 2023
    He Elma, tuurlijk willen we je avonturen weer mee beleven! Vooral heel veel plezier, pas goed op jezelf en maak er weer iets onvergetelijke van!!
  38. John en caroline:
    Succes Elma! Fiets maar door tot Estland, is een prachtig land
    Wij volgen je graag weer
    Gr john en caroline
  39. Anja:
    27 april 2023
    Ha Elma, heerlijk om weer je reisverhalen te volgen. Geniet van je vrijheid en al je ontmoetingen. Je hebt de tijd aan jezelf Liefs AnJA
  40. Tanja:
    27 april 2023
    Succes Elma, ik vind het superstoer!
    Leuk om mee te lezen met je verhalen!
    Groetjes,Tanja
  41. Frank Harms:
    27 april 2023
    Stoer Elma! Veel plezier!
    Groetjes, Frank
  42. Mieke de Korte:
    27 april 2023
    Wow, zo gaaf dat je weer op pad gaat. Heel inspirerend! Ik vind je super stoer.
    Groetjes Mieke
  43. Ottoliene:
    27 april 2023
    Hoe stoer en dapper is dit. Heel veel plezier en… ook ik geniet van jouw verhalen. Doeg , liefs Ottoliene
  44. Nel Bonnema:
    27 april 2023
    Dag Elma, ik lees weer graag mee met je verhalen! Het zou niets voor mij zijn om zoiets in mijn eentje te doen, maar jij kunt het en geniet ervan. Dus veel plezier, leuke ontmoetingen en mooi weer!
  45. Karin Bakker:
    27 april 2023
    Hoi Elma, ik wil zeker graag je mooie reisverhalen lezen. Super dat je weer zo’n lange mooie fietsreis gaat maken.
    Heel veel plezier en ik wens je veel veilige kilometers. Liefs Karin
  46. An Sneeuw -van Keulen:
    27 april 2023
    Hallo Elma, Ondanks je goede manier van schrijven, heb ik toch besloten je reisverhalen deze keer niet te volgen. Ik wens jou een fijne fietstocht en ook weer een goede thuiskomst. Als het je lukt de reis te volbrengen, heb je hele andere ervaringen opgedaan dan de vorige keer. Een groet van, An Sneeuw.
  47. Pascale:
    28 april 2023
    You go girl! Op naar nieuwe avonturen die ik weer met veel plezier zal volgen. Succes!
  48. Susan:
    28 april 2023
    Ha Elma, graag wil ik weer mee genieten van je reisverhalen. Wat wordt het weer een onderneming. Berlijn is een bijzondere stad maar daar houd je tocht vast nog niet op. Heb een fijne tocht en doe je voorzichtig?
  49. Agnes:
    Hi Elma
    Ja,…. Super leuk wat je weer gaat doen.
    Prachtig fietsplan en ik be. Heel benieuwd naar je route en verhalen tzt. Dat wat je allemaal mee gaat maken en wat je allemaal gaat zien.
    Zo leuk
    Ik geniet nu al met je mee
    Ik kijk al weer uit naar je verhalen en voor mij het leesmoment daar van. Even “me-time”🤣
    Ik vind je stoer en top dat je dit gaat doen
    Zet um op kanjer en onwijs veel plezier
    Liefs Agnes
    Doeg
  50. Jantine Stuive:
    28 april 2023
    Dapper en stoer…ik volg je weer.
  51. Marian Verschuren:
    29 april 2023
    Laatste dag voor vertrek Elma.
    Stoer van je.
    Ik wens je ongelooflijk veel genieten onderweg van alles wat je ont-moet.
    Ik volg je graag en kijk uit naar je reisverhalen die je zo prachtig kunt verwoorden.
    Zorg goed voor jezelf en fiets met veel plezier.
    Liefs, Marian.
  52. Laura de Jong:
    An Irish Blessing
    May the road rise to meet you, may the wind be always at your back,
    May the sun shine warm upon your face, may the rains fall soft upon you fields,
    And until we meet again may God hold you in the palm of His Hand
  53. Marja Gemser:
    29 april 2023
    Natuurlijk wil ik weer alles van je lezen! Heel veel plezier en pas goed op jezelf!
  54. Karin de C:
    Ik volg je graag weer. You go girl! 💪🏻 🚴🏻‍♀️💨💨
  55. Winny:
    30 april 2023
    Gaan vast en zeker weer mooie kilometers worden Elma. Geniet ervan!!!
  56. Dulce Xavier:
    30 april 2023
    Die Elma fgaat weer vlammen 🔥 op haar fiets door Europa!! Topper, ik lees graag je verhalen weer! Pas goed op jezelf en blijf gezond.
    Dikke knuffel van,
    Dulce