Fantastische start

30 april 2023 - Apeldoorn, Nederland

Eindelijk, eindelijk en toch ook weer ineens is het dan zover. Ik vertrek.

En wat voor vertrek. Het belooft om te beginnen al een stralende dag te worden. Al mijn buren hebben de moeite genomen om op tijd op de stoep te staan. Ter plekke wordt voor een feestelijk vertrek versiering aangebracht door Nel. Van Ton krijg ik een knapzak met (overlevings)proviand overhandigd, vergezeld van een speech. En zo gaan we, uitgezwaaid door buren en familie, met de hardlopers op pad. Agnes zal deze eerste dag een deel met mij meefietsen. Na een kilometer of 4 nemen we ook van de lopers afscheid.

Als het koffietijd is belanden we aan een picknicktafel bij een sluis aan de Vinkeveense plassen. Achteraf vraag ik mij af of het wel een openbare plek was. In elk geval vond Nico, de sluiswachter, het geen probleem dat we er onze koffiepauze hielden. Ik maakte dankbaar gebruik van de  gelegenheid om eens te zien wat een sluiswachter nou zoal doet. Regelmatig, tijdens het in- en uitlopen van het water in de sluis, meldt Nico zich voor een praatje. Hij is van plan om na zijn pensionering een wandeltocht te gaan maken naar Spanje. Naar Santiago de Compostella? gis ik. Nee, God bestaat niet, dus dat heeft voor Nico geen enkele zin. Bij een volgende boot die geduldig het wassende water in de sluis afwacht krijgen we het over racefietsers. Het is mij namelijk opgevallen dat ALLE racefietsen vandaag van zolder zijn gehaald. Tja, zegt Nico, allemaal broers van mekaar. Zijn ze met z’n tienen op pad, allemaal in hetzelfde pakkie. Zou jij dat doen? Nu verwacht ik niet dat iemand er behoefte aan heeft om eruit te zien zoals ik, met mijn praktische beenstukken, die, maar dat hoort zo, te kort zijn. Sokken erover en gympies eronder. Geen fietser die mij nog serieus neemt.

Weer op weg belanden we in 2 teams die in trio’s een estafette wedstrijd lopen van Zandvoort naar Amersfoort. Volgens eigen zeggen zijn zij de koplopers van de 50 à 60 deelnemende teams. Ik trek dat geen moment in twijfel. We gaan een kilometer of 6 gelijk op, waarbij we de lopers maar net aan bij kunnen houden. Het tempo ligt op zo’n 17 à 18 kilometer per uur!! Als we bij Kortenhoef besluiten dat het jasje wel uit kan raken we definitief op hen achter.

In Hilversum stapt Agnes op de trein terug naar huis en vervolg ik mijn weg alleen. Er rest nog één moment met bekenden voor ik het de komende maanden vooral met mijzelf als gezelschap moet doen. Mijn route loopt in Nijkerk zo ongeveer door de straat waar Willy en Peter wonen en bij hen drink ik een kop thee.

Vandaag nog geen camping. Ik ben via WarmShowers te gast bij Marion. Nog even één nachtje een comfortabel bed en er wordt ook nog voor me gekookt. We delen de passie voor het lange afstandsfietsen. Daarbij blijken we ook nog dezelfde sporten te beoefenen, dus gespreksstof genoeg. Het verslag van vandaag moet ook nog geschreven, foto’s geselecteerd en de route voor morgen bestudeerd. Ik heb wel minder drukke dagen.

1. Gerrit en Ria v Stam:
    30 april 2023
    Succes en mooi weer voor de komende rit. Gr
  2. Angeline:
    1 mei 2023
    Dat de rest van je reis ook maar zo fantastisch mag verlopen!
  3. Mia:
    Heerlijk zo'n start!
    Sucess vandaag ik kijk uit naar de volgende verslag😀
  4. Mirjam:
    1 mei 2023
    Heerlijk zo'n start.Goed begin is het hakve werk tenslotte.
  5. Jan Bos:
    1 mei 2023
    Ga zo door Elma! Fijn om zo te mogen beginnen met prachtig weer en niet te heet. Tot het volgende verslag. Groeten, Jan Bos
  6. Marjon:
    1 mei 2023
    Hoi Elma, ik was er niet bij om je uit te zwaaien, maar heb dat wel gedaan. Alleen zag jij dat natuurlijk niet. Je hebt alweer een heel mooi stukje geschreven. Even op de hoogte blijven wat er allemaal om je heen gebeurd, zoals de sluiswachter. Heel mooi. Veel plezier, geniet van elke meter waar mogelijk.
  7. Paulien:
    Ik ga niets lezen! Te jaloers! 😀
  8. Marica Ouwerkerk:
    1 mei 2023
    Veel plezier op dit nieuwe fiets avontuur. Ben benieuwd wat je deze reis weer allemaal op je route tegen komt. Liefs Marica
  9. Willy Steevels:
    1 mei 2023
    Was leuk dat je nog even langs kwam voor een kopje thee! Hele goede reis met mooie ervaringen!
  10. Astrid Teeuwen:
    1 mei 2023
    Fijn dat je zo'n mooie start hebt, ik ben benieuwd naar al je verhalen en avonturen. Veel succes en vooral veel plezier!
  11. Judith:
    1 mei 2023
    Mooi begin van je reis. Wat leuk dat al die mensen je kwamen uitzwaaien. Ik was te lui maar wel aan je gedacht, vandaar de app uit mijn bed😜. Het belooft weer een prachtige dag te worden , mooi fiets weer. Succes 🚴‍♀️
  12. Elles:
    1 mei 2023
    Goede start Elma, succes met onthaasten, maar dat gaat vast lukken op de fiets
  13. Marie:
    1 mei 2023
    And here we go again 😃 Een nieuw avontuur , nieuwe verhalen, nieuwe mensen en nieuwe herinneringen. Wat een rijkdom! Heel veel plezier Elma. Liefs, Marie
  14. Mabel Buikema:
    1 mei 2023
    Veel succes en veel plezier.
  15. Elly:
    1 mei 2023
    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan, wat een warm begin van je avontuur.
  16. Els:
    1 mei 2023
    Yes het is begonnen, succes! Veel plezier en groetjes aan Willy.
  17. Agnes:
    1 mei 2023
    Zo, maandagochtend 09:30 uur, pauzemoment op mijn werk en even “me-time” met koffie en jou reisverslag van je eerste fietsdag. Momenten waar ik altijd heerlijk naar uit kijk, net als zoveel anderen.
    Ik vond het gisteren erg leuk om een stukje met je mee te mogen fietsen.
    Gezellig en we hadden prachtig ☀️ weer👍
    Ik heb een beetje mogen “proeven” van je fiets beleving en alle zaken die er bij komen kijken.
    Hele organisatie om je fiets zo efficiënt en praktisch mogelijk in te richten, zodat je je spulletjes wel terug kunt vinden.
    De keuken, “kledingkast”, kampeergedeelte, douchehok, electro afdeling, ….
    Al met al heel wat tassen en gewicht om mee te nemen op de fiets en flink balanceren. Petje af. Hoe minimalistisch kan je zijn?
    In Hilversum splitsten onze wegen en ging jij verder oostwaarts en ik terug naar huis.
    Nogmaals dank voor de leuke dag en veel plezier onderweg tijdens deze reis en dit mooie avontuur
    Groetjes Agnes
  18. Manoes:
    Fijne reis!
    Kijk uit naar je mooie verslagen.
  19. Carolien:
    1 mei 2023
    Hoi Elma, de kop is eraf! Leuk dat je de eerste kilometers begeleiding kreeg. En de eerst echt mooie lentedag, wat wil je nog meer.
  20. Marja Gemser:
    1 mei 2023
    And there she goes! De komende weken weer heerlijk elke dag jouw verslagen lezen!
  21. Mieke de Korte:
    1 mei 2023
    Mooi verslag en foto's. Lekker weetje, dat is een goed begin van zo'n tocht. Veel succes!
  22. Ottoliene:
    Wat een mooi vertrek. En fijn dat Agnes een stukje mee ging. Succes 🍀 🍀
  23. Marjoke:
    1 mei 2023
    Fijn om zoveel lieve mensen om je heen te hebben die je hebben uitgezwaaid, natuurlijk in de hoop je weer veilig terug te zien. Veel plezier, doe voorzichtig en geniet!!!
  24. Pauline:
    1 mei 2023
    Super leuk dat Agnes een stuk mee ging en zoveel AVHers die je uitzwaaien. Veel succes en sterkte als je je een beetje eenzaam voelt. Dan even deze foto's terugkijken ;)
  25. Marion:
    1 mei 2023
    Heel leuk om jou te mogen ontvangen in Apeldoorn! Heel veel mooie kilometers gewenst. Bedankt voor je gezelschap en dat ik een klein stukje met je mee heb mogen reizen op deze manier. Ik blijf je volgen!
  26. Gerdien:
    1 mei 2023
    Succes, Elma! Een hele mooie en goede reis!
  27. Marieke:
    1 mei 2023
    Hi Elma, een mooie start, heerlijk! Ook weer zo heerlijk zijn je reisverhalen... leuk! Goede reis en veel fiets plezier met mooi en gunstig weer. Groetjes Marieke