Schiphol, toch???

14 december 2022 - Málaga, Spanje

Laruns, mei 2022. Aan de Franse kant van de Pyreneeën stond ik op een camping, wat bij nader inzien uit alleen woonwagens bleek te bestaan. Die werden bewoond door mensen die allemaal familie van elkaar leken te zijn. Eén grote zigeunerfamilie; en ik; en Jan (hoewel ik niet meer helemaal zeker ben van zijn naam). Terug van een boodschap in het dorp was Jan gearriveerd en zat voor zijn tentje te midden van allemaal wegenkaarten van Spanje, waarop veel geel gearceerde wegen. Routes die hij inmiddels met de fiets had afgelegd. Zo’n anderhalf uur later was ik bijgepraat over Jan en zijn fietsavonturen. Jan, ik ben niet zeker van zijn naam, maar er wel zeker van dat hij een grote bron van inspiratie voor mij is geworden. Jan was 3 maanden in het jaar, in de zomer, in Nederland om te werken. De andere 9 maanden zat hij op de fiets in Spanje. En wat ik toen nog niet kon weten, maar nu wel weet: er is iets met fietsen in Spanje. Er gaat een enorme aantrekkingskracht vanuit en als je het eenmaal hebt beleefd wil je weer terug en als je er niet bent heb je er heimwee naar. ’s Avonds bij de koffie heeft Jan (waarvan de naam…) mij nog proberen over te halen om te ruilen. Hij zou dan de Pyreneeën weer oversteken naar Spanje, want daar zag ik immers tegenop, en mijn dochter ophalen in Lissabon. Ik zou zijn weg vervolgen, terug door Frankrijk naar Nederland. Maakte niets uit, de afstand bleef voor beiden hetzelfde als gepland.

Nieuw-Vennep, december 2022, grijs en nat weer. Ik wil op vakantie. Eigenlijk kan ik geen andere manier van vakantie meer bedenken dan op de fiets. En dat dan, slechts voor een week, in Spanje? Ja, waarom niet? En moet dit fietsavontuur dan wel gedeeld worden in mijn reisblog? Het is maar een week en slechts een rondje in een deel van Andalusië. Maar ach, het is een besloten gezelschap wat ik stalk met mijn verslagen in hun mailbox en als zoals met alle rommel die je daarin krijgt: afmelden kan hè!

Een fietsdag kan nog zo zwaar zijn, een dag reizen per openbaar vervoer levert zoveel meer stress op!

Ruim op tijd, vind ik, loop ik naar het station om per trein naar Schiphol te gaan. Bij alle treinen naar Schiphol die op het bord vermeld staan, staat de vermelding “cancelled”. Ja hoor! Ik weet weer waarom ik ook al weer nooit met de trein reis. Het systeem, dat iets met de storingen op het spoor moet doen, heeft….  een storing. En ik nu dus ook. Gelukkig heeft Jaco zijn bedrijf niet alleen heel dicht bij het station, maar ook nog tijd om mij op te pikken en naar Schiphol te brengen. Onderweg vertel ik dat ik met Ryanair vlieg. Huh, Ryanair? Vanaf Schiphol? Moet ik je dan niet een stukje verder weg brengen naar Eindhoven? Heb ik alles zorgvuldig gepland en een klein dingetje over het hoofd gezien? Een check op mijn telefoon en ik overleef een hartverzakking. Er staat echt op de vluchtgegevens: Amsterdam – Malaga.

Nu dus aangekomen in een regenachtig Malaga, mooi op tijd voor het diner, 22.00 uur, waarna ik mijn hotel ga zoeken. Een wel heel bijzonder hotel. Futurotel, en het doet de naam eer aan. Alles hier is futuristisch en, oh help, alles met pasjes en codes. En ik slaap in een capsule?!! Een soort jeugdherberg, next level! Ik ben ook niet bepaald de jongste van mijn zaal met capsules.

Morgen naar Torremolinos, waar de fietstocht begint.

1. Elsa Brouwer:
    Top!!!
  2. Nel Bonnema:
    14 december 2022
    Elma ? Veel plezier, ik last me graag steken met je reisverhalen!
  3. Petra:
    14 december 2022
    Veel plezier Elma!!!! Heerlijk hoor weer een nieuw avontuur!
  4. Karin Bakker:
    14 december 2022
    Doen we goed hè, Elma! Jij in Malaga, ik in Valencia. Geen zon maar wel 20 graden. Heerlijk hier fietsen zonder jas en op een terrasje zitten. 👍
  5. Judith:
    14 december 2022
    Wel eens overwogen om een boek te schrijven? Ik begin met lezen en het is net of ik aan een nieuw boek begin. Heerlijk en nu al zin in het volgende verslag. Veel fietsplezier☀️
  6. Elly:
    14 december 2022
    Heel veel fietsplezier Elma, en ook ik ervaar het niet als lastigvallen.maar lees met genoegen jouw verhalen.
  7. Angeline:
    14 december 2022
    Hihaaa Elma, helemaal weer genoten van je goed geschreven verslag!
    Nog hele fijne fietsavonturen toegewenst!
  8. Marjoke:
    14 december 2022
    Ja, het leest echt als een boek, heerlijk. Blijf genieten, blijf fietsen én blijf schrijven. 😃
  9. Ellen Schotanus:
    14 december 2022
    Hai Elma, wat ontzettend leuk! Ik lees weer graag mee.
  10. Margreet T:
    14 december 2022
    Veel plezier Elma en geniet er vooral heel erg van, al is het maar een week!!
  11. Betty van Maris:
    14 december 2022
    Hi Alma, mag ik je een 'vrouw met ballen' noemen ?! Heel positief bedoeld hoor !!
    Zeer verrast een reisblogmail van je te ontvangen, maar ik lees ze graag !!
    Terwijl vanavond het ijsbaanterrein in Nieuw-Vennep waarschijnlijk opengaat voor de 1e rondjes op het ijs, ga jij op je fiets in het zonnige zuiden je eigen 'rondjes' rijden......have FUN !!
  12. Jolanda Paardekooper:
    14 december 2022
    Hi Elma, Jan ( of Piet, Klaas…) heeft jou geïnspireerd en jij inspireert mij weer. Eerst 53 min over 10 km cross en nu weer in Malaga. Geniet van het heerlijke Spaanse land.
  13. Jeroen:
    14 december 2022
    Doe je goed hoor Elma, lekker op stap naar de warmte.

Op de foto van je slaapruimte lijkt het net of je in een ruimtevaartuig zit op weg naar Mars.
    Hallo Elma, Elma?
    Houston we have a problem!

Stay save as always Elma.
  14. Winny:
    14 december 2022
    Nou Elma, wat leuk, weer op fietsavontuur!!! Veel plezier en geniet van Spanje ☀️😎
  15. Joke:
    14 december 2022
    Ja, anderen en ook ik zijn geïnteresseerd èn ook nog eens geboeid door wat je denkt, meemaakt en schrijft! Raar hè? Maar niet heus! Dus … blijf maar doen, dit alles delen! En hopelijk zijn de onwelkome verrassingen nu geweest en is wat volgt vooral leuk en welkom! En die temperatuur … heel lekker! Enjoy the ride! X
  16. Anja 't H:
    14 december 2022
    Veel plezier Elma, hoop voor je dat het weer meezit.
  17. Astrid Teeuwen:
    14 december 2022
    Hai Elma, leuk om je verhalen weer mee te mogen "beleven". Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal
  18. Ottoliene:
    14 december 2022
    There you go! Veel plezier en ik hoop dat je lekker tot rust komt.
  19. Anja:
    14 december 2022
    Elma, geniet van het mooie andalusie. En wij kunnen zo we heerlijk mee genieten van je reisverslagen.
  20. Manoes:
    14 december 2022
    Wat heerlijk om in Spanje te fietsen, nu het hier zo koud is! Zou graag met je willen ruilen.
    Lekker genieten daar, ook al is het maar 1 week.
    Ik ga genieten van je verslagen 😊.
  21. Bahar:
    Hoi Elma, heel veel plezier en geniet ervan 🤗
    Wat een aparte slaapruimte (gaaf) 😅
    Wij gaan zeker genieten van je verslagen ❣️ groetjes
  22. Denise:
    15 december 2022
    Leuk! Een nieuw avontuur waar mooie verhalen uit zullen komen. Heel veel plezier!
  23. Marja Gemser:
    16 december 2022
    Hi Elma, vandaag (16/12) pas jouw berichten gevonden. Eigenlijk een bof want dan kan ik gewoon 3 verhalen achter elkaar lezen. Jammer dat het zo nat is in Spanje maar niks zal jou weerhouden met jouw stalen ros. Veel plezier!