Berlijn

13 mei 2023 - Berlin, Duitsland

Zet maar een prikker bij Berlijn Marco! Hij past samen met Juul op mijn appartement, houdt de buren een beetje in de gaten en geeft de planten water, althans dat hoop ik. Hij beheert nu dus ook de overzichtskaart van Europa waarop met prikkers is aangegeven welke hoofdsteden ik bezocht heb per fiets.

Ik ben vannacht te gast bij Kathi en dochter Marla. Het is nog geen 40 kilometer en ik doe het rustig aan. Neem uitgebreid de tijd voor een tweede koffiestop en heb daar een leuk gesprek met een Berliner, een gepensioneerde wiskundeleraar. Hij stapt al gauw over op Engels, wat mogelijk iets zegt over de kwaliteit van mijn uitspraak van het Duits. Om niet te vroeg aan te kloppen bij mijn gastgezin ga ik eerst naar de Brandenburger Tor voor de “Berlijn-foto”. Kleine kink in de kabel: de omgeving is zo’n kilometer daarvoor hermetisch afgesloten. Ik mag niet door op de Straβe des 17. Juni, tenzij ik mee wil doen aan een hardloopwedstrijd, de “Frauenlauf”. Maar helaas, verkeerde outfit, verkeerde schoenen, dus ik fiets een stukkie om. Overigens is één van de leukste loopjes die ik heb gedaan juist daar. Vanwege mijn werk een paar dagen in Berlijn, liep ik op een avond met een lokale collega over die Straβe des 17. Juni (voormalig West-Berlijn) onder de Brandenburger Tor door naar voormalig Oost-Berlijn en verder over Unter den Linden. Veel highlights zijn langs die route en ik had een prima gids bij me. Ook nu vind ik het bijzonder om van West naar Oost te gaan. Er zijn verschillende gedenktekens voor mensen die dat in de jaren dat dat niet zomaar kon in omgekeerde richting geprobeerd hebben en het niet overleefden.

Van een andere collega kreeg ik eens de tip om in buslijn 100 te gaan zitten i.p.v. de hop-on-hop-off bus, om zo op een goedkope manier langs vrijwel alle bezienswaardigheden te komen. Check-point Charlie, het Mauermuseum en Trabi-Museum heb ik ook al in een eerder jaar bezocht. Bij elkaar opgeteld al meer cultuur dan eigenlijk aan mij besteed is. Daarbij is het nog enkele dagen mooi weer, dus ik besteed de zondag liever aan het fietsen om nog een stukje verder te komen dan opgaan in de stroom van toeristen. Voor foto’s: http://www.tripadvisor.nl/berlin.

Volgende focus: Warschau, of dichterbij, als ik er genoeg van heb.

1. Willy Steevels:
    13 mei 2023
    Goed gedaan Elma! Eerste doel bereikt. Geniet van de mooie stad Berlijn.
  2. Pauline:
    Weer een prikker erbij. Respect. Groeten
  3. Ottoliene:
    13 mei 2023
    Ja, Berlijn, indrukwekkende stad. Vooral door zijn geschiedenis. Wel jammer dat ik er toen geen run heb gedaan. Wie weet doe ik het nog eens… Succes Elma op naar…
  4. Jan Bos:
    Bam Berlijn! Mooi dit doel Elma. Op naar Polen dus nu. Enjoy! 😉. Groeten, Jan
  5. Karin Neumann:
    14 mei 2023
    Erstes Etappenziel erreicht: Herzlichen Glückwunsch! Ich bin gespannt auf weitere Berichte und wünsche dir eine gute Fahrt Richtung Polen.
    Liebe Grüße Karin
  6. Anja:
    14 mei 2023
    Ha Elma, mooi Berlijn ook weer aangetikt als fiets hoofdstad. Geniet de komende dagen van het mooie weer en de volgende kilometers
  7. Marion:
    14 mei 2023
    Jaaa! Berlijn! En zo te lezen heb je een heerlijke fietsflow gevonden. Geniet van deze gave stad en het heerlijke weer. Ben benieuwd naar het vervolg van je avontuur!
  8. Jolanda Paardekooper:
    14 mei 2023
    Joehoe, de eerste prikker!! Geniet van Berlijn, prachtige indrukwekkende stad met historie.
  9. Paulien:
    14 mei 2023
    Afgelopen zomer was ik ook op de fiets naar Berlijn. Maar daar stopte mijn reis! Jij gaat lekker door!