Asperges

12 mei 2023 - Caputh, Duitsland

Geen Polen als huisgenoten afgelopen nacht, maar een groep toeristen die een boottocht op de Havel  maken. De Oost-Duitse variant op de Rijnreis zal maar zeggen. Zij zijn een stuk rustiger, dus ik heb een betere nacht achter de rug.

Vandaag een prachtige zomerse dag. Was de dubbele jas al ingeruild voor een enkele jas en had ik het er zelfs al op gewaagd om de handschoenen, termoshirt, been- en armwarmers onder in de tas te stoppen, vandaag was het weer voor een korte broek en t-shirt. De wind is weer wat toegenomen en is, evenmin als ik van richting veranderd. Waarvan hier op deze plek toch even akte. Ik ga er niet weer over klagen.

De geplande rit voor vandaag is qua kilometers boven het gemiddelde en ik moet bij aankomst ook nog een tentje opzetten. Ik fiets niet meer langs de Elbe, maar langs de Havel, een aaneenschakeling van rivier en meren. Een aanrader voor wie een alternatief zoekt voor het overgecultiveerde en beetje overgewaardeerde Donau radweg. Maar daar heb je dan wel iedere 10 kilometer een e-fiets laadpaal en je bagage wordt voor je van hotelletje naar hotelletje gebracht. Scheelt een hoop gesjouw weet ik nu wel uit ervaring. In deze prachtige omgeving is veel fietstoerisme en dat is te merken aan de kwaliteit van de wegen. Overal prima fietspaden, mooi geasfalteerd; lekker doorfietsen dus. Dat is de afgelopen dagen ook wel anders geweest. Met keien geplaveide straten, fietspaden die niet meer zijn dan karresporen met diepe kuilen en soms ineens overgaan in zandbakken; ik ben blij met mijn brede banden en goede vering, maar het kost soms zomaar een kwartier om een kilometer verder te komen.

Ik had mij verheugd op het eten van asperges. Daar zijn ze in Duitsland heel goed in. Het was er nog niet van gekomen, maar vanavond eet ik ze voor de tweede  dag op rij. Vandaag langs vele velden met asperges gefietst. Het restaurant op de camping is vrij groot met veel personeel én een serveerrobot! Geweldig! Ik zit vlakbij de keuken en kan er geen genoeg van krijgen om ‘m voorbij te zien komen.

Vandaag ben ik door Brandenburg gereden en sta op een camping vlak voor Potsdam. Deze namen wijzen al op de nadering van Berlijn. Morgen de laatste etappe van zo’n 50 kilometer en dan kom ik in Berlijn aan en heb ik mijn eerste doel bereikt!

1. Elles:
    12 mei 2023
    Topper, je hebt er nog lang geen genoeg van volgens mij. Ik ook niet van je verhalen, dus ga zo door enne vergeet de challenge niet hé?
  2. Nel Bonnema:
    12 mei 2023
    Nou Elma, 1e doel in zicht! Voor mijn gevoel heb je het razendsnel gedaan. Ik vond Berlijn met de auto al ver! Veel plezier in Berlijn en wij genieten lekker mee door je verhalen.
  3. Mieke de Korte:
    12 mei 2023
    Wauw , geweldig. Eerste doel al weer bijna bereikt. Fijn dat het zo lekker fietsweer is. Geniet ervan
  4. Mia:
    12 mei 2023
    Oh lekker asperges ik verheug mij er ook altijd op!
    Klinkt als een leuk camping hopelijk ook redelijk rustig.
    Ik kan niet geloven dat je al.bijna in Berlijn bent! Wat ga je snel!
    Geniet van de volgende etappe Elma.
    Groetjes, Mia
  5. Jan Bos:
    12 mei 2023
    Ha Elma, wat ga je snel. Berlijn al bijna in zicht dus. Zet em op en genietse. Nog lang niet naar huis.😎🙂
  6. Agnes:
    12 mei 2023
    Die robot, het moet toch niet gekker worden. Dan sta je toch raar te kijken. Kan je ook een gezellig praatje maken met die robot, of doet ie alleen maar de zakelijke dingen?
    De foto’s zijn erg leuk om te zien.
    Mooie omgeving en ziet er schoon uit.
    Leuk dat je bijna in Berlijn bent. Mooie stad!!!!
    Veel plezier op de camping en slaap heerlijk in je tentje ⛺️
  7. Willy Steevels:
    12 mei 2023
    Leuk hè zo'n robot. Zag ik laatst ook in een restaurant. Daar blijf je naar kijken.
    En dan morgen al Berlijn! Super goed je eerste doel!
  8. Jeroen:
    13 mei 2023
    Gaat die robot ook zo snel als jij Elma?
    Je gaat als ‘n 🚀.

Zag dat die robot € 12.900,- kost 😟 dus thuis moet je het weer zelf doen.

Hoe is je Duits trouwens?
  9. Jolanda Paardekooper:
    13 mei 2023
    Dit ziet eruit als vakantie 😎.
    En wat ga je snel, Berlijn al bijna in zicht.
    Succes🍀🍀🍀
  10. Judith:
    13 mei 2023
    Het landschap ziet er mooi en vlak uit. Toch een heel verschil met je vorige trip.
    Maar ik denk dat de hoogte verschillen nog gaan komen. Volop genieten van de natuur dat is het fijne van fietsen. Heerlijk in de buitenlucht, vooral als het weer meezit.
  11. Ben Ettema:
    Hoi Elma,
    Wat een prachtige reis, mooie verhalen en foto’s. Ben er jaloers op. Kijk er naar uit als Karin de mail weer doorstuurt.
    Wat je verhalen betreft zou je een prima columniste zijn, zo leuk geschreven. Nou, als het goed is vandaag in Berlijn. Geniet er van.
    Groet Ben
  12. Pauline:
    13 mei 2023
    Leuk Elma. Zo super leuk dat je dit doet. Mooie foto van de robot want ik kon er geen voorstelling van maken. Alvast veel plezier in Berlijn.
  13. Marieke:
    13 mei 2023
    Wow, Elma, je bent er al bijna...wat een prestatie zeg! Succes en viel spass in Berlin! Kijk uit naar je eerste "finish" verhaal :)
  14. Ottoliene:
    13 mei 2023
    Geweldig die mooie foto’s van de natuur. En die serveer robot… ik zou er ook geen genoeg van krijgen. Mmmmmm asperges kan ik ook geen genoeg van krijgen.
  15. Marjoke:
    14 mei 2023
    Klasse Elma, je doet t toch maar weer. Topper. Blijf genieten.