Milow

11 mei 2023 - Milower Land, Duitsland

Twee nachten heb ik in Pension Zum Lindenwald doorgebracht. Omdat ik de hele dag een beetje rondhang bouw ik daar met deze en gene een band op. Allereerst de moeder van de eigenaar, die onbezoldigd meewerkt. Ik vraag haar al bij aankomst of er een wasmachine is of een wasserette in het dorp. De vraag stellen is hem beantwoorden, natuurlijk is er een wasmachine. Maar niet voor gasten, gis ik. Nee inderdaad, maar ik hoor de twijfel in haar stem. Tja, geef me één vinger…  Ik besteed even aandacht aan het schattige hondje wat in een mand in haar kantoortje ligt, zet zelf mijn puppy blik op en het werkt. Morgen, na handdoeken en beddengoed mag mijn wasje wel even in de machine.

Er is een keukentje voor gebruik van de gasten. Ideaal, dus ik kook weer 2 avonden zelf. Volgens mij heb ik tot nu toe meer zelf gekookt dan in een restaurant gegeten. In dat keukentje tref ik ook de Poolse Piotrek; ik zeg hem dat de pizza die hij in de oven heeft zo lekker ruikt. Hij begrijpt me maar net aan. Spreekt een heel klein beetje Duits, ietsje beter Engels. Dat wil zeggen: 4 woorden Engels en 3 woorden Duits. Als zijn pizza op is zoekt hij mij weer op in de eetzaal; in een hoek daarvan, waar de beste WiFi is, heb ik een kantoorplek ingericht om te kunnen werken. Het is grappig hoeveel ik over hem te weten kom ondanks zijn <10 woorden buitenlands. Als ik dan naar Polen ga dan moet ik foto’s gaan nemen bij de plaats Kostrzyn, zijn woonplaats. Dat ligt in een natuurgebied; een vriend van hem heeft in dat gebied pension waar hij in het weekend altijd gaat vissen. Ik zoek het op en plaats en pension blijken zowaar op mijn route te liggen. Piotrek heeft het niet meer van enthousiasme; hij gaat onmiddellijk zijn vriend bellen, die spreekt Duits! Voor ik het weet zit ik met Piotrek zijn telefoon een gesprek te voeren met zijn vriend en het gaat ongeveer als volgt: ik weet ook niet waarom ik je nu aan de telefoon heb, maar mijn fietsroute komt langs jouw pension en mogelijk komt het zo uit dat ik dan een overnachting bij je boek. We ronden het wat ongemakkelijke gesprek af en Piotrek drukt me op het hart om te zeggen dat ik hem ken als ik daar heenga. Krijg ik vast een goede prijs!

Vanmorgen krijg ik 2 gekookte eieren van moeder eigenaar mee voor onderweg. Vandaag is een grijze, maar vrijwel droge dag voorspelt. Het valt mee. Ik zie regelmatig de zon en het is vooral heel lekker dat de temperatuur zoveel beter is. Het fietsen gaat gemakkelijk. De wind komt nog wel uit het oosten, maar is aanzienlijk minder en ik fiets veel door het bos. Hoogtemeters alleen als er een viaduct is. Ik fiets regelmatig langs de Elbe en de omgeving is hier prachtig. Ik kom voor het eerst ook meerdere bikepackers tegen, maar het komt er niet van om één van hen ook te spreken. Eén keer moet ik de Elbe met een veerboot oversteken. Wat is eigenlijk de naam voor iemand die hetzelfde werk doet als een conducteur, maar dan op een veerboot? Nou ja, die dus, heeft als vrachtwagenchauffeur in Nederland champignons gereden. Goed verdiend, de files en alle stress was hij klaar mee. Nu zijn de ritten beperkt tot deze en gene zijde van de Elbe. Hij neemt afscheid met een “goedemiddag” aan de overkant. Ik ben in Milow terechtgekomen en de natuurcamping laat ik even links liggen. Er mogen maximaal 4 tenten staan en, afgezien van een toilet, zijn er geen voorzieningen. Er is altijd wel een goede reden om het tentje in de tas te laten zitten.

1. Angeline:
    Goed verhaal weer!
    Langs de Elbe fietsen staat ook wel op mijn lijstje zelfs, en als jij het mooi vindt, moét het dat ook wel zijn!
    Fijn dat de tegenwind wat is afgenomen en je lekker gefietst hebt🤗🍀
  2. Bernard:
    Elma
    Je slaap adres in Polen is ook weer veilig gesteld 😉 de naam van de functie op een veerboot is conducteur boot.

Het beroep conducteur boot is een variant van het beroep conducteur en is onderdeel van de beroepsfamilie conducteurs en stationchefs.

Je talenknobbel wordt aardig getest zo en vermoed dat het nog wel even aanhoudt 😜.
  3. Mia:
    11 mei 2023
    Ik heb weer genoten van je verhalen Elma, wat maak jij veel mee!
    Ja de was moet ook natuurlijk gebeuren, goed opgelost ha ha,
    Hier in NV is het weer niet zo best, veel regen vandaag maar het belooft beter te worden.
    Ik kijk uit naar je volgende blog.
    Groetjes, Mia
  4. Agnes:
    Hoi Elma.
    Hier is er veel regen, daar bij jou wind,….. tja zo is het overal wat.🤣
    Gelukkig heb je weer heerlijk gefietst, en is de temperatuur fijn.
    Ik moest lachen om die foto, met al je was in die slaapkamer. Geweldig.
    Alles weer heerlijk schoon en lekker fris en fruitig op pad.
    Leuk je communicatie met die Poolse mannen. Doe je goed. Met gebarentaal kom je ook een eind, alhoewel dat aan de telefoon wat lastig is. Leuk dat je in Polen een slaapkamers hebt!!! Mooi vooruitzicht.
    Fijne avond en groetjes uit een regenachtig Hoofddorp
  5. Elly:
    11 mei 2023
    Hoi Elma, geweldig verhaal, je brengt het lekker sappig over. Fijn dat je lekker fietst met wat minder tegenwind. Voor straks slaap lekker.
  6. Mirjam:
    11 mei 2023
    Het fietsen is een ding maar al die gesprekken op gang brengen en je verstaanbaar maken is volgens mij ook een hele uitdaging.
    En ook dat gaat jouw aardig af zo te lezen.
    Slaap lekker straks en morgen weer heerlijk genieten van wat op je pad komt.
  7. Marja Gemser:
    12 mei 2023
    In de Haarlemmermeer heet de conducteur op de boot gewoon schipper. Hij vaart ook de pont over vandaar:-).
    Weer mooie plaatjes en het is precies zoals het is: het leven is een feestje als je zelf de slingers ophangt!