Koud

2 mei 2023 - Rheine, Duitsland

Als ik op de fiets naar Berlijn ga, zoals ik nu doe, dan ga ik op de fiets naar Berlijn. En niet een stukje met de trein. Zo zijn er ook laffe fietsers die het not-done vinden om, met een tent op de bagagedrager, in een hotel te overnachten. Daar heb ik dus geen last van. Ik krijg eerder van mijzelf een stickertje in mijn logboek als ik weer een nachtje in de tent heb doorgebracht. Maar gisteren stond de tent vlotjes, de camping was gezellig, de douches warm en ik heb goed geslapen. Ik werd alleen vanmorgen wakker omdat ik het heel koud had. Nu was het half 7 toen ik zover was om te kijken hoe laat het eigenlijk was, dus ik heb zelfs min of meer uitgeslapen. Nu zit ik in een hotel.

Bij vertrek vanmorgen vroeg ik me af of ik alles wel mee had. Enkele tassen leken zo leeg. Maar dat bleek ook logisch te zijn. Ik had een heleboel aan; een thermoshirt, fietsshirt, fleece jack en regenjas. En wat ben ik blij met de wielrenners beenstukken. Dat zat dus allemaal niet in die tas. Want het is koud! Onderweg heb ik ook nog een paar wollen sokken aangeschaft. Eén van de jasjes ging uiteindelijk uit, maar de handschoenen zijn de hele dag aangebleven. Met deze temperatuur ga ik dus niet in een tentje liggen ’s nachts. Later in de week worden hogere temperaturen voorspeld, dan ga ik mijn tent weer in.

Gisteravond heb ik uren doorgebracht in het campingrestaurant. Er was eten, er was koffie, er was mijn laptop, er was stroom en er was een goede WiFi verbinding. Ik heb een nieuwe route naar Berlijn gevonden. Daar moet dan van alles mee gebeuren voor die op mijn vertrouwde Garmin Oregon GPS stuurkast staat. Wat ben ik blij dat ik die toch in mijn tas had gestopt. Mijn nagelnieuwe iPhone gaat namelijk na een tijdje stevig doortrappen ‘op zwart’. Dan is de temperatuur te hoog opgelopen en moet ie afkoelen. En ik was zelfs nog niet eens zover dat ik mijn handschoenen uittrok. Vanaf vandaag weer navigeren op de mij vertrouwde manier.

En de route vandaag was prachtig! Landweggetjes, weilanden, beetje bos, leuke dorpjes, precies zoals ik het graag heb. Vandaag onder andere ook door Bad Bentheim. Ik fiets nu zo’n 300 kilometer meer naar Berlijn, maar ik heb de tijd, dus liever leuk dan snel.

Oh ja, laffe fietsers zijn Lange AFstand fietsers.

1. Jeanette Mey:
    2 mei 2023
    Hi Elma, it is so beautiful to see how you challenge yourself and how you managed to find a good route. Good decision on the hotel, no need to freeze. I really enjoy reading your story and following your trip 😍 better fun than quick!!
    Sending a big hug from Laos!!
  2. Marjoke:
    2 mei 2023
    Je hebt helemaal gelijk, een tentje is leuk, maar zeker niet als het zo koud is. Ach, en waarom zijn er hotels gebouwd met lekkere warme bedden, als je er geen gebruik van zou (mogen) maken. Fijn dat je nu een mooie route hebt gevonden. Blijf voorzichtig doen en blijf genieten.
  3. Michel Tode:
    Hoi Elma,
    Als eerste bedankt voor de uitleg over de laffe fietsers. Als vervend fiets vermijder had ik daar zeker een andere indruk bij. Geniet nog een beetje van het koele weer. Iets vermoed mij dat er de komende periode nog wel een bericht gaat komen over de tent uit drijven van de warmte of het ontbreken van elke vorm van schaduw op de fiets.

Groeten
  4. Jolanda Paardekooper:
    2 mei 2023
    Schrok de vrachtwagen zo van al jouw bepakking?
    Prachtige foto’s! Geniet!
  5. Judith:
    Hoi Elma
    Groot gelijk heb je, tenslotte is het toch een soort van vakantie en mag je je zelf het best comfortabel maken.
  6. Angeline:
    2 mei 2023
    Maar voor nu: koester die warmte van het hotelletje!
    Heerlijk toch?!
    Afzien kan altijd nog! (En is helemaal niet nodig, toch?)
  7. Jantine Stuive:
    Ziet er mooi uit
  8. Agnes:
    2 mei 2023
    Oh heerlijk zeg, in een hotel. Doe je goed. Er komen nog genoeg momenten dat je in je tentje kan overnachten. Koud wakker worden in een tent is echt zo vervelend opstaan. Nu lekker genieten van de warme kamer en een heerlijke warme douche.
    De foto’s zijn ook leuk om te zien, vooral de grensovergang is een mooi moment voor jou. En dan nu Duitsland 🇩🇪 door, op naar Polen 🇵🇱, hihi
    Geniet lekker van de momenten en ik vind het super leuk hoe je met deze fietsreis bezig bent.
    Welterusten voor straks en slaap lekker
  9. Marieke:
    2 mei 2023
    Ha Elma, heerlijk hoe je schrijft en ik ben het met Marjoke eens... De tent in als het weer en de temperatuur het toelaat en de tent uit als het wat minder gaat... En die route ziet er leuk uit gezien de kiekjes die je hebt gemaakt...ik kan me goed voorstellen dat je daarvan geniet...en je laat ons meegenieten. Dank je wel!
  10. Hans de Vetten:
    2 mei 2023
    Hoi Elma, gelijk heb je dat je een hotel pakt, er komen zat momenten dat je lekker in je tent kan slapen.
    Vind je fietstour een mooie uitdaging...

Voor wat betreft je nieuwe (warme) Iphone, de zon en opladen kan al snel teveel worden... voor je phone in een houder, daar zijn wel middelen voor :
  11. Elze:
    2 mei 2023
    Mocht je toevallig in Rheine een overnachting zoeken morgen, kijk dan even op de site van Kloster Bentlage. Prachtige omgeving. Heerlijk ontbijt. ( geen avond eten, dat dan weer niet)
  12. Willy Steevels:
    2 mei 2023
    Hi Elma, dat ziet er leuker uit dan langs de snelweg fietsen. Geniet van een wa bed in het hotel vannacht.
  13. Mieke Hermans:
    Hoi Elma,
    Ik heb even je eerste verhalen gelezen: genieten! Leuk dat we je zondag hebben kunnen uitzwaaien en dat Agnes nog een stuk mee heeft gefietst. En ik moet wel lachen om je iPhone, je had nog wel zoveel moeite gedaan ;) Heerlijk om te lezen dat je nu een 300 km-langere maar mooiere route hebt gevonden (in plaats van via de vluchtstrook van de Autobahn ;) Geniet ervan!
    Groetjes, Mieke
  14. Mia:
    3 mei 2023
    Ik geef je helemaal gelijk met de hotel, in zonig Nieuw-Vennep is het nu 3c om 6u in de ochtend, goede keus gemaakt!
    Wat een prachtige omgeving en leuke fotos!
    Geniet weer vandaag !
    Groetjes, Mia
  15. Ottoliene:
    3 mei 2023
    Elma heb je eigenlijk niet een sticker verdiend als je een hotel pakt? Ik zit nu te ontbijten en lees je verhaal. Heerlijke combinatie. Huis is nog stil. Leuke route , slim dat je het zelf uit zet. Dat is dan weer niet laf want je rijdt 300 km om , om alsnog in Berlijn aan te komen ;). Geniet lekker xx
  16. Jeroen:
    I agree for 200%: no need to freeze:

❌: 🥶

✅: 🏩

As always: stay healthy & strong Elma.
  17. Marion:
    3 mei 2023
    Fijn dat je een nieuwe route hebt gevonden! Ben benieuwd langs welke prachtige plekjes deze je brengt. Sterkte met de kou! Brrrr…
  18. Jeroen:
    3 mei 2023
    I agree for 200%, no need to frees.

❌: 🥶

✅: 🏩

As always: stay healthy & strong Elma.
  19. Jeroen:
    3 mei 2023
    📲: waardeloos ding, nou ga je doen wat ik wil anders wordt Elma héél boos!
  20. Els:
    3 mei 2023
    Ik zou alleen in uiterste nood in dat tentje kruipen na een dag fietsen is het best fijn om in een gewoon bed te slapen. Wij zitten bij Enschede in de caravan, vannacht was het 3 graden in de caravan was dat best te doen maar een tentje is dan echt te koud. Succes hopelijk wordt het snel wat warmer.
  21. Marja Gemser:
    4 mei 2023
    Ja dit zijn de mooie plaatjes (behalve dan die omgevallen vrachtwagen :-) ).
    Enne je bent niet gebouwd om het koud te hebben toch?