België

2 mei 2022 - Mechelen, België

Als je met de auto naar Zuid-Frankrijk rijdt ontkom je soms niet aan een sanitaire stop tussen 2 wegrestaurants in. Je verlaat de snelweg bij een aire en laat er nu net een parkeerplaats vlakbij het toiletgebouw vrij zijn. Zodra je uitstapt begrijp je waarom juist die plek vrij is. Je neemt een grote hap nog enigszins frisse lucht, gaat naar binnen, doet wat je moet doen en probeert dat binnen die ademteug te doen. Dat gevoel dus, precies zo, heb ik vandaag op de grens met België. Want wat heb ik een hekel aan België en de Belgen. Alles is grauw en grijs en die Belgen...... Met hun schattige accent en zachte g maken ze je ondertussen wel voor rotte vis uit. Genoeg nare Belgen zijn mijn levenspad inmiddels gekruist. Mijn vaste overtuiging over België is vandaag een beetje aan het wankelen gebracht. De automobilist, die vroeg of we naar Santiago op weg waren en daarna voor ons uit ging zoeken waar we konden lunchen, het personeel van de lunchroom en de eigenaresse van het familiehotel waar we beland zijn ("dat is dan inclusief ontbijt en misschien een lunchpakketje voor onderweg?"): allemaal even vriendelijk en behulpzaam. En vooruit, de route van Breda tot Mechelen over vooral landelijke weggetjes was ook heel mooi. Het prachtige, zonnige weer met weinig wind maakte de dag tot een perfecte fietsdag. Het zou kunnen dat het weer de oorzaak was, maar het zou ook kunnen dat de Belgische overheid een oproep heeft gedaan aan iedereen van de gehele bevolking, woonachtig van de Nederlandse grens tot aan Mechelen en in het bezit van een fiets om vanmiddag te gaan fietsen. Het was een drukke route. Waar Carolien aanvankelijk bang was dat ze de dagetappes niet zou redden heeft ze het nu zo naar haar zin dat ze nog een dagje extra meefietst.

1. Judith:
    2 mei 2022
    Wat weer leuk geschreven. En wat hebben jullie het getroffen met het weer, heerlijk genieten.
  2. Karin Bakker:
    3 mei 2022
    Wat klinkt dat allemaal leuk.
    Heerlijk Carolien dat je nog een dag mee fietst. Veel plezier en doe voorzichtig.
  3. Jacqueline:
    3 mei 2022
    Nou Carolien, straks fiets je ook tot aan de finishlijn!!
  4. Agnes:
    Goedemorgen Elma en Carolien
    Het is altijd zo leuk om je verhalen te lezen.
    Hihi… en je gevoel over België, wat dan toch aan het wankelen komt, door de dingen die op zo’n dag gebeuren,…. grappig.
    Wederom een prachtige fietsdag.
    En wat gezellig dat Carolien nog lekker een dagje met je mee fietst, of……. misschien toch lekker met je mee naar Parijs? Dat zou tof zijn.
    Heel veel fietsplezier samen en geniet er van.
    Op naar Brussel meiden. Gogogoooooo
  5. Jantine Stuive:
    3 mei 2022
    Goed zo meiden en fijn dat je nog weer mee fietst Carolien.
  6. Mirjam:
    3 mei 2022
    Het leest weer heerlijk,ik fiets in gedachte met jullie mee.
    Tof dat Carolien het ook zo naar haar zin heeft op de fiets.
    Geniet meiden
  7. Willeke:
    3 mei 2022
    Wat een genot om je reisverhalen te volgen. Alsof ik zelf meefietst :-)
  8. Laura de Jong:
    3 mei 2022
    goedemorgen meisjes, glimlachend over de "Belgen" gelezen. Zelf geniet ik van Aernout, Ruben en Philip die vanuit België het Pieterpad richting Pieterburen lopen, nu drie weken pauze voor ze vanuit Groesbeek verder gaan. Mooie tv. Met informatie en humor! Jullie veel plezier samen!
  9. Jolanda Paardekooper:
    3 mei 2022
    Goed bezig! Dat bord met links en rechts, geweldig!
    Op naar la France et les croissants. Hier schijnt de zon volop!
  10. Jan Bos:
    Gaaf hoor. Leuke foto's ook..genieten met elkaar! Ga zo door. Groeten Jan
  11. Marjon:
    3 mei 2022
    Haha die arme Belgen. Maar ze hebben jou aan het wankel gebracht. Toe maar.
    En wat gezellig dat jullie samen nog een dagje kunnen en willen fietsen. Helemaal leuk Carolien. Geniet ervan samen. Op de pedalen.
  12. Bernard:
    3 mei 2022
    Elma, de kop is eraf ! Goeie start gehad en wat kan je lekker schrijven dit is voor t thuisfront ook genieten. Kan niet wachten op wat nog gaat komen 😉.
  13. Marjoke:
    3 mei 2022
    Ohh, wat heb je dit weer leuk geschreven! En fijn dat Carolien zo lekker met je mee fietst. Veel plezier. 🚲🌞
  14. Marja Gemser:
    3 mei 2022
    O Carolien straks ben je net zo verslaafd aan lange fietstochten als Elma! Maar wel erg gezellig toch met z'n twee. Ik lees weer lekker mee.
  15. Tante Corrie.:
    3 mei 2022
    Hallo Elma. Wat leuk je reisverhaal te lezen. Fijn verder fietsen.
  16. Pieter Hordijk:
    3 mei 2022
    Leuk verslag weer Elma! Je schrijft op een inbeeldende wijze. Ik kom zeker 2x per week in België. Elke streek en provincie is anders. Ook qua mensen. Ze zijn wat formeler en gereserveerder als wij Nederlanders. Ik mag ze toch graag, je kunt door die laag heen prikken en ze laten je niet in de steek. Fijne verdere fietstocht met z'n twee!
  17. Melanie:
    4 mei 2022
    Hoi Elma, leuk stukje heb je weer geschreven. Ik kijk uit naar je volgende etappe😉!
  18. Pauline van Diest:
    4 mei 2022
    Wat leuk Carolien dat je nog een dag mee bent gegaan. Dat verhaal ga ik nu lezen. Leuk hoor zo meelezen. Groeten.