Pasen

5 mei 2022 - Néry, Frankrijk

Het moment waarop ik de stop uit mijn luchtbedje trek minus het moment waarop ik op mijn fiets klim = de tijd die ik nodig heb om op te starten. Bij deze formule noem ik maar even geen cijfers, want dan wil er nooit meer iemand met mij fietsen en kamperen. Laat ik zeggen: mijn campinggenoot was allang weg. Om hier ook maar even een veel gestelde vraag te beantwoorden: ja het is heel koud in mijn tentje 's nachts, maar mijn donzen slaapzak is heerlijk warm.

Ik moet weer vanaf de camping op de route zien te komen. In de eerste paar kilometer gelijk een klimmetje niveau versnelling standje 1. Kan ik Olga en Duco (Nederland in beweging) vandaag wel een keer overslaan. Op weg naar of in het dorp weer terug op route hoop ik een supermarkt tegen te komen zodat ik kwark en fruit kan kopen voor mijn ontbijt. Geen supermarkt en volgens Google komt er voorlopig ook geen één op mijn route. Ik sta voor wat volgens de gevel een boulangerie is, dus wordt het ontbijt maar straks een croissantje bij de koffie. De deur is inderdaad los. Op de toonbank een enorme uitstalling van paaschocolade. Tussen de hazen door zie ik ook iets van stokbrood. Ik vraag om een croissant en inderdaad liggen er een paar in een hoekje van de verder lege toonbankvitrine. Ik kan het mij verbeelden maar bij het afrekenen meen ik haar eerst een steelse blik op de toonbank en daarna een vragende  blik op mij zien werpen: zou ik niet ook zo'n lekkere haas.....???

Na koffie en boodschappen voor lunch zie ik iets verder op een vrouw met pakezel fiets à la die van mij stilstaan en haar route bestuderen. Ik stop want ik denk dat dit de fietsster van de camping is. Klopt, we hadden elkaar op afstand gezien en gegroet op de camping en zij herkende mij wel. Ze komt uit België en in het Nederlands konden we het één en ander uitwisselen. Je kunt zo weer wat van elkaar opsteken.

Vandaag de zon niet gezien. Onderweg wat gespetter. Ik had het dorpsplein voor de Mairie uitgekozen voor de lunch. De kermis was daar ook neergestreken, maar nog niet open. Het bestond uitsluitend uit de botswagens. Dat was erg handig toen het begon te plensen en ik droog kon staan.

Ik overnacht nu weer in een gîte, want de campings zijn niet erg dik gezaaid in dezeomgeving. Om praktische redenen morgen geen rustdag.

1. Pauline van Diest:
    5 mei 2022
    Morgen hopelijk een lekkere zonnige dag. Geniet van de gîte en succes weer morgen
  2. Agnes:
    Hoi Elma
    In welk dorpje zit je nu dan? Ik heb geen idee hoe de route loopt. Als je de plaatsjes noemt kunnen we je op de kaart een beetje volgen. Leuk om te zien en in te beelden hoe je reis verloopt.
    Fijn even weer in een gîte. Kan alles drogen als het misschien nat is geworden.
    Waar ga je morgen naar toe fietsen?
    Misschien leuk, een foto maken van de route van komende dagen???
    Welterusten en zet um op
    Geniet er lekker van
    Groetjes Agnes
  3. Ria van Stoltz:
    5 mei 2022
    Om praktische redenen morgen (vrijdag ) geen rustdag …… ben benieuwd wat die redenen zijn want ik denk dat je wel een rust dag verdiend hebt. Wellicht wil je daar niet twee nachtjes slapen. Maar jouw vijfdaagse werkweek zit er toch op. Maar volgens mij geniet je enorm van het fietsen dus vooruit dan maar: veel fiets plezier morgen. En ik neem wel een rustdag😉
  4. Dulce Xavier:
    6 mei 2022
    Wat een genot om je verhaal te lezen Elma.
    Rust maar lekker uit, tot de volgende “ episode “
  5. WillekeB:
    6 mei 2022
    Het is zo leuk jou verhalen te lezen Elma.
    Heel veel plezier met de volgende hopelijk droge route en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.
  6. Jantine Stuive:
    6 mei 2022
    Iedere morgen ga ik eerst je verhalen lezen…heerlijk.
  7. Anja:
    6 mei 2022
    Weer een leuk reisverslag! Voor vandaag weer veel fietsplezier, en ik hoop dat het droog blijft. En daarna naar een leuke gite en even uitrusten in een warm bed.
  8. Jeroen:
    6 mei 2022
    Hoi Elma, ik heb vandaag twéé berichtjes om te lezen van je, joepie!!! Ja, een aantal van ons vond het nodig om vuur te gaan halen in Nijmegen, alsof we dat hier niet hebben. Afijn na tig uur lopen/fietsen/autorijden hebben we de fakkels met een aansteker aangestoken en heeft de oudste van ons (nee, ik was het niet hoor Elma…, en eh ik vertel het ook niet, beginletter Y) het vuur aan De Burgemeester overhandigd. Ze pakte het gewoon aan en hield haar praatje. Binnen broodjes kroket, jammie. Ik zag onze burgervrouw nog even aarzelen, maar nee, met al die slanke figuren om me heen, ik neem géén tweede. Hou de lokale pers en de site van AVH in de gaten: onze prestatie zal ruim aandacht krijgen. Ik was een van de fietsers en eh heb nog meer respect voor je Elma. Van Nijmegen naar Hoofddorp haalt het natuurlijk niet bij Nieuw Vennep naar Lissabon. Hou ons maar lekker op de hoogte, we genieten mee op afstand. Groet van Jeroen.
  9. Bahar:
    6 mei 2022
    Ik heb letterlijk met de kids afgesproken om morgen ochtend niets te plannen 😬zodat ik op mijn gemak je reisverhaal kan lezen 🤣 ik raak er verslaafd aan !