Patto

8 mei 2023 - Helmstedt, Duitsland

Nog even over Martin en Kathrin, want ik weet inmiddels wat meer. Zij hebben 11 jaar geleden de boerderijwoning gekocht na 9 jaar leegstand. Martin kon 11 jaar geleden nog niets en doet nu alles zelf. De hele benedenverdieping is klaar, alles, tot in de kleinste details mooi en smaakvol ingericht. Martin vertrekt vanmorgen om 4.30 uur op zijn fiets naar zijn werk 20 (!) kilometer verderop. Daar test hij Volkswagenmotoren. Dat is op heel veel knoppen drukken op één dag begrijp ik. Dan weer terug op de fiets en dan gaat het werk verder thuis. Vandaag begint hij met het storten van de vloer in de gastenkamer. Ben ik toch eigenlijk een watje dat ik na 85 km fietsen tegen de wind in zo moe ben.

Karl gaat naar Kindergarten, ik neem afscheid en vertrek met een lunchpakketje. De wind is niet minder geworden, maar de zon schijnt vanaf het moment waarop ik de rolluiken open. Dat maakt het fietsen tegen de wind in alvast een stuk dragelijker. Mijn route is vandaag ook een stuk korter.

Ik vind een bankje, uit de wind en in de zon, voor de lunch bij een kerk. Ik zit wat hoger en heb zo goed zicht op een fietser, met net zoveel tassen als ik, die, zonder mij te zien, voorbij dreigt te fietsen. Maar je komt mij zomaar niet voorbij, dus nadat ik hem geroepen heb, bespreken we onze reisdoelen op langere termijn en die van vandaag. We blijken allebei op weg te zijn naar Helmstedt en spreken af samen verder te fietsen. Hij had willen lunchen bij het hotel aan de overkant van de straat, maar dat is gesloten. Ik heb onderweg nog een broodje en een krentenbol gekocht. Ik vond het namelijk niet zo gepast om maar even 5 boterhammen met kaas in mijn lunchpakketje te stoppen bij Kathrin vanmorgen. Mijn boterhammetjes kaas zijn al op, maar we delen het broodje en de krentenbol en zijn appel keurig door de helft.

In Helmstedt drinken Michel en ik nog een kop koffie op een terras en nemen weer afscheid van elkaar. Ik mag op zoek naar mijn logeeradres voor vannacht bij Karin. Ik deel mijn woon-/slaapkamer vannacht met de 59 jarige Patto, die nu nog even in de tuin van de zon aan het genieten is. Ik hoop dat hij zijn toegewezen slaapplek respecteert vannacht. Nou ja, ik ben hoe dan ook sneller. Patto is een schildpad.

1. Marica Ouwerkerk:
    8 mei 2023
    Wat mooi om te lezen dat er nog zoveel lieve vrijgevige mensen zijn. Zo zie je maar weer wie goed doet goed ontmoet. Wat moet het toch heerlijk zijn om zo warm te worden ontvangen. Hopelijk heb je morgen geen wind meer en alleen maar heerlijke zonneschijn. Groetjes Mariča
  2. Jantine Stuive:
    Dat was weer ff lachen methode en Patto 😘
  3. Jantine Stuive:
    Methode = met jou 🤭
  4. Carolien:
    8 mei 2023
    Wat kom je toch een bijzondere mensen en andere wezens tegen Elma! Slaap lekker met Patto op de kamer, hopelijk snurkt hij niet.
  5. Willy Steevels:
    8 mei 2023
    Je maakt wel wat mee zeg. Leuke mensen met hun eigen verhaal. Leuk. En nou ook nog je slaapkamer delen met een schildpad 😀
  6. Mieke Hermans:
    8 mei 2023
    Mooi, Elma, zo kom je nog eens wat tegen: medefietsers en schildpadden ;)

Hopelijk hoeft die schildpad er niet vijf keer uit of z’n luchtbed op te pompen zoals die campinggast van zaterdagnacht en heb je een rustige nacht 😴
  7. Agnes:
    9 mei 2023
    Goedemorgen Elma. Hopelijk goed geslapen, zonder gestommel van Patto.
    Wat zijn je gastgezinnen toch allemaal aardig en gastvrij. Leuke foto van de mevrouw met schildpad. Lief.
    En super leuk, dat je je lunch door hebt gebracht met Michel.
    Effe gezellig kletsen en het “(bijna) alles zullen we eerlijk delen” motto. Top.
    Vandaag weer een mooie route fietsen.
    Ik denk dat je de koffie in Berlijn al wel begint te ruiken.
    De Brandenburgertor in het verzier. Hoeveel km. nog?
    Hele fijne fietsdag vandaag.
    We genieten allemaal heerlijk mee met je mooie verhalen.
    Je schrijft altijd erg leuk.
  8. Agnes:
    9 mei 2023
    Ik zat net even op de routeplanner te kijken, maar het is denk ik nog te snel om de koffie te ruiken; 200km.
    Nog 2 à 3 dagen fietsen denk ik.
    Doeiiiiiiii 👋🏻
  9. Marja Gemser:
    9 mei 2023
    Ik hoop toch echt nog eens jouw reisverhalen in boekvorm te kunnen bemachtigen.
    Het is elke dag weer een feestje om je verslagen te lezen.
  10. Marieke:
    13 mei 2023
    Hoi Elma, ik heb wat verhalen in te halen...hihi. Dus ik ben vandaag pas bij Patto en co. aangekomen. Hihi. Ik moest echt gniffelen toen ik las dat Patto een schildpad is... Leuke ontmoetingen en avonturen weer. Wat een lekker "leesvoer".
    Ik wens je verder windvrije en prima fietsweer dagen :) Groetjes, Marieke