Poznań

18 mei 2023 - Poznan, Polen

Even terug naar mijn eerste overnachting in Polen. Het was er nog niet van gekomen om te delen, maar zeker het vermelden waard.

Mijn fiets mag meestal ergens binnen slapen. In het hotel in Lubniewice mag mijn fiets in het washok. Ik denk overigens niet dat ik al die plaatsnamen ga onthouden. Samen met de “wasvrouw” zijn we wat aan het stuntelen om te kijken waar de fiets het beste geplaatst kan worden. Schone witte lakens en mijn fiets is niet de ideale combinatie. Ik probeer wat met haar te praten en hoe het kan met iemand die een heel andere taal spreekt weet ik niet, maar we hebben een indrukwekkend “gesprek”. Ze komt uit Oekraïne, werkt voor 3 maanden in het hotel in Polen en zal dan weer terug gaan. Op Google Maps bekijken we waar ze vandaan komt. Ergens ten noorden van Odessa, een onrustige en zeer onzekere omgeving lijkt mij. Ze heeft een vriend die nu noodgedwongen militair is. In een privé chat scrolt ze eindeloos door alle berichten tot ze gevonden heeft wat ze zoekt. Een foto van de vriend met een mitrailleur ofzo. Gelukkig heb ik helemaal geen verstand van wapens. Het maakt op mij diepe indruk en ik stel me voor dat ik zomaar in een WhatsApp berichtje een foto tevoorschijn zou kunnen halen van één van mijn naasten met zo’n wapen in de hand, die, reken maar, ook gebruikt gaat worden waar hij voor bedoeld is. Vandaag leeft hij, of dat morgen nog zo is, weten we nog niet. Ze drukt daarbij haar telefoon tegen haar hart. Voor beiden van ons geldt dat we onze telefoon koesteren, omdat die de lijn met thuis vertegenwoordigt. Maar het is me pijnlijk duidelijk hoe groot het verschil is tussen haar lijntje en die van mij. De militaire steun met levering van materiaal door Duitsland, Italië, Frankrijk en (met een weids gebaar) alle Europese landen, daarvoor zijn ze zo, zo ontzettend dankbaar! Ze is er van overtuigd, en dat lijkt me voor haar van levensbelang, dat alles goed gaat komen. Ik heb een foto van ons samen gepost.

Ik kan het toch niet laten om een beeld te schetsen van mijn slaapplek afgelopen nacht, als enige bewoner. Plaats de foto die ik gemaakt heb van de villa op een verlaten landgoed. Alle kamers, die zijn ingericht als hotelkamer zijn afgesloten, maar dwalend door de gangen blijken er nog heel wat ruimtes tot mijn beschikking te staan, de (voormalige) bibliotheek, balzaal, eetsalon en beneden de keuken en ruimtes voor het personeel. Ik kan mijn fantasie alle ruimte geven. Ondanks dat de verlaten sfeer wel heel voelbaar is heb ik toch prima geslapen. Ik mag de sleutel in de voordeur achterlaten en ik geef mijn paard (op twee wielen) vanmorgen weer de sporen.

De dag vandaag. Prachtig weer, maar het mag nog steeds iets warmer. Alternatieve route, want ik bestudeer vooraf het beoogde traject zorgvuldig op “kilometers onverhard” en vergelijk de diverse opties. Vandaag daardoor maar een klein stukje zandbak. Ik ben op weg naar Poznań, één van de 5 grootste steden van Polen. Er verandert van alles naarmate ik dichter bij de stad kom. De huizen worden mooier, goed geasfalteerde straten, goed onderhouden bermen. Overal fietspaden, die allemaal recent zijn aangelegd lijkt mij. Met mijn zwaarbepakte fiets ben ik nog steeds een uitzondering in het straatbeeld (ik ben nog niemand als mij tegengekomen hier in Polen), maar ook in dat straatbeeld verandert iets. Dit is wat ik nog niet eerder gezien had in Polen: een atletiekbaan, een voetbalveld waar het gras niet manshoog staat, fietsers, die voor hun sport op de weg zijn, een hardloper, een paar mensen die vriendelijk kijken en zelfs één Pool die glimlacht. Wegens een volkomen gebrek aan respons ben ik namelijk gestopt met gedag zeggen en vriendelijk knikken.

Ik zit in een prima budgethotel midden in het oude centrum van de stad. Denk dat ik daarmee een leuke plek gevonden heb. Ik blijf een extra nacht in Poznań en verwacht niet dat mijn bezigheden van morgen de moeite van een verslag waard zijn.

1. Pauline:
    18 mei 2023
    Ook al is het volgens jou niet het vermelden waard, geniet er van.. indrukwekkend verhaal weer.
  2. Marica Ouwerkerk:
    18 mei 2023
    Wow wat een verhaal weer, wat mooi om dit allemaal mee te maken, de diversiteit in mensen, en je kunde om met iedereen zulke leuke gespreken te hebben, ondanks alle taal barrières. Geniet van Poznan
  3. Judith:
    18 mei 2023
    Wat een indrukken komen er zo op je af. De mensen die je ontmoet en ieder met een verhaal. Mooie maar ook wel een emotionele belevenis denk ik zo.
    Hier gaat de temperatuur langzaam omhoog, hopelijk bij jou ook☀️
  4. Margreet T:
    18 mei 2023
    Weer vele mooie belevenissen Elma. Bijzonder! Geniet van je dag morgen.
  5. Marie:
    19 mei 2023
    Maakt me weer denken: "Wat hebben we het goed.... "
    Geniet nog van je avontuur ❣️ en veel plezier in Poznan.
    Ik wacht hier trouw op je volgend verhaal.
  6. Karin Neumann:
    19 mei 2023
    Ich kann mir alles sehr gut vorstellen, denn ich habe es ähnlich in Polen erlebt. Den Unterschied zwischen Stadt und Land beispielsweise. Weiterhin eine gute Fahrt!
    Gruß Karin
  7. Jantine Stuive:
    19 mei 2023
    Indrukwekkend verhaal over de lijntjes met het thuisfront…voor iedereen toch het belangrijkste.
  8. Marieke:
    19 mei 2023
    Hi Elma, die eerste nacht in Polen ga jij niet gauw vergeten gok ik zo. Wat een bijzonder en indrukwekkend verhaal weer en zeker noemenswaardig. Mooi dat wij het ook meebeleven en onze fantasie ook gestimuleerd wordt wat betreft joue slaapplek (en die van je fiets, haha).. althans die van mij in ieder geval 😄 Geniet van je extra dag in Poznan... wellicht alsnog een nieuw verhaal te vertellen vanavond. 😊
  9. Mia:
    Hoi Elma,
    Hopelijk ben jij aan het genieten van je rust dag.
    Wat een mooi foto van jou en 'de was vrouw' ik geloof dat zij verlopig in jouw gedachten blijft.
    Het is wel grappig om alle details te horen over je fiets slaap plaats en hoe jij je was doet. Wat ik mij wel afvraagt is hoe doe jij je boodschappen als je fiets volgeladen is? in NL zal ik nooit iets achter laten in mijn fietstas als ik de winkels in gaan...
    Ik kijk uit naar je volgende verslag
    Groetjes uit zonnige NV
  10. Manoes:
    19 mei 2023
    Leuk al je belevenissen te volgen.
    Lang geleden zelf ook in Poznan geweest. Mijn broer ging daar trouwen met een Poolse vrouw. Huwelijk heeft maar kort geduurd, maar was wel een belevenis om daar met mijn ouders naar toe te gaan.
    Veel fietsplezier nog verder!
  11. Agnes:
    19 mei 2023
    Als ik het verhaal van de “wasmevrouw” lees, moet ik diep zuchten. Wat een tegenstrijdigheid van haar wereld en jouw wereld. Confronterend en je realiseren in wat voor rijkdom wij toch leven.
    En dan de mooie communicatie die jullie samen hebben. Geweldig.
    Ik hoop dat je vandaag een leuke vrije dag in Poznań hebt gehad. Ik schat zo in: wasje, boodschapjes, laptop-tijd voor de volgende route en eventueel wat werkzaamheden, en heerlijk in het dorpjes terrasje met koffie en een goed gesprek met locals.
    Slaap lekker voor straks en morgen een leuke fietsdag !!!!!
    Groetjes van Agnes
  12. Marian Verschuren:
    21 mei 2023
    Bijzondere ervaring en ontmoeting weer. Gaaf hoe je non verbaal toch prachtig kunt communiceren. En zo op n onverwachte plek, in een "washok" als vreemden elkaars harten raakt.