Poznan en weer door

20 mei 2023 - Trzemeszno, Polen

Het hostel in Poznan was aan de oude markt, hartje stad. Het is leuk om direct in het bruisende centrum te belanden als je de deur uitstapt. Wel een beetje jammer dat de binnenstad één grote bouwput is. Je kunt al zien dat het heel mooi gaat worden. Maar voor nu zoek ik samen met andere toeristen een weg over zanderige straten (had ik net weer m’n sokjes wit gekregen), langs hekken, laverend tussen werklui en graafmachines. Natuurlijk zijn er teveel restaurants in de directe omgeving. Liever heb ik keuze uit één restaurant, of een ander die het voor me bepaalt. Maar asperges op de seizoenskaart geven de doorslag. Ze worden geserveerd door een man die te goed Engels spreekt en er te leuk uitziet om een Pool te kunnen zijn, maar het toch wel is. Door omstandigheden eet ik in dat restaurant de volgende avond weer. Ik ontdek, helaas ook al direct de eerste avond, een ijssalon/chocolaterie. Alleen al het decoratieve chocolaatje op het ijs rechtvaardigt de keuze voor Poznan als je een citytrip overweegt. Zulke dagen moet ik dus niet teveel hebben. Mijn fiets heeft het al zwaar genoeg met al die bagage.

Goed dat er vandaag weer wat kilometers op het schema staan na de culinaire uitspattingen van afgelopen dagen. Het weer valt een beetje tegen. De komende dagen zouden volop zonnig zijn met oplopende temperaturen tot 26 graden. Het grootste deel van de dag is het bewolkt. Weer heel wat onverhard door de bossen, maar het is goed te doen. Het enige moment waarop ik tijdens de rit van mijn fiets af moet komen is als er een trap te nemen is. Dat ga ik niet redden met al die tassen en van de twee voorbijgangers hoef ik niets te verwachten, want het zijn nu eenmaal Polen. Ze hebben hun handen al vol aan hun eigen fiets. Tassen dus allemaal van de fiets; die eerst naar boven brengen, daarna de fiets naar boven sjouwen. Afgezien van de leuke bosroutes is het verder vandaag een beetje saai. Nou ja, onderweg nog even een brand geblust; dat wil zeggen, ik heb de brandweer in actie gezien. Landschap is vooral vlak, veel akkers met ook hier veel koolzaadvelden.

Aan het einde van de dag breekt de zon dan toch door. Temperatuur en weer is er nu wel naar om weer eens mijn tentje op te zetten, maar in deze omgeving zijn er geen campings, of ze zijn voor mij (digitaal) niet vindbaar. Het is steeds weer een verassing wat voor hotel en kamer ik ga aantreffen. Vandaag blijkt ook weer dat de prijs geen enkele graadmeter is. Ik heb voor wat luttele szloty een ruime hotelkamer, goede wifi, een tegoedbon voor een drankje én een balkon op het zuiden!

Lekkere afsluiting van de dag.

1. Willy Steevels:
    20 mei 2023
    Nou de chocolaatjes zijn al alweer afgetraind zo te horen. Geniet van je balkon ophef zuiden.
  2. Karin Bakker:
    20 mei 2023
    Wat een avonturen toch allemaal Elma. Zo leuk om te lezen, geen dag is hetzelfde. Wel jammer van je witte sokjes!!
  3. Jan Bos:
    Gaat lekker hè Elma😊👍
    Temperatuur best hoog maar nog wel te doen denk ik tot 26 graden.. Veel succes en plezier verder 👋👋😎 groeten Jan
  4. Agnes:
    20 mei 2023
    Bekend verhaal dat van die tassen 1 voor 1 naar boven slepen. Ooit eens eerder gelezen bij een sluisje. Waar was dat ook al weer ? Hihi
    Apart hé, dat er zo weinig campings te vinden zijn. Zou toch wel weer eens leuk zijn om te kamperen.
    Heerlijk dat je weer gefietst hebt vandaag, na de lange complicerende wasdag van gisteren.
    Fietsen is dan toch iets eenvoudiger
    Fijne avond nog, welterusten voor straks en goede fietsdag morgen.
    Groetjes uit een zonnig Hoofddorp
  5. Pauline:
    Top hoor
  6. Bernard:
    Hi Elma
    Ik heb t al eerder gezegd je hebt je roeping gemist je had schrijfster moeten worden. Ik spaar de dagen op en lees dan in een keer een aantal dagen heerlijk.
  7. Marian Verschuren:
    21 mei 2023
    Heerlijk in de stad wat culinaire uitspattingen. Vooral lekker van genieten zou ik zeggen.
    Ik geniet van je verhalen. Leuk en dank je wel daarvoor. Heerlijk om zo een stukje mee te kunnen reizen. Maak er weer n mooie fietsdag van. Benieuwd weer naar je belevenissen daarna.
  8. Margreet T:
    21 mei 2023
    Lekker bezig hoor Elma!
    Je was doen is daar een uitdaging. Wat zal dat weer saai zijn als het straks thuis weer gewoon kan...
    Gaaf toch dat je op zó veel verschillende plekken komt een overal weer iets anders en onverwachts beleeft. We reizen door je verhalen met je mee!