Zaragoza

23 mei 2022 - Zaragoza, Spanje

Overeenkomstig het reisreglement ga ik niet alle dagen uit eten. Op fietsdagen moet ik gewoon wat eten, op rustdagen ga ik uit eten. Het verschil zit 'm vooral in het al dan niet ontbreken van wijn en dessert. Gisteren, toch een beetje katterig van het afscheid en weer solo verder 'moeten'. Daarom, en ook vanwege de kaart besluit ik tot een uitzondering op de regel. In vlot Spaans wijs ik mijn bestelling aan. In even vlot Spaans krijg ik daar wat vragen over, die ik enthousiast beantwoord. En daar moet dus iets misgegaan zijn. Er komt een karaf wijn op tafel waarvan ik denk: "als ik dat allemaal ga opdrinken, vind ik straks echt de camping niet meer terug". Na verloop van tijd spreek ik een stel verderop het terras aan en vraag of zij nog wijn willen. Ik vermoed dat het Nederlanders zijn, dus die gaan wel begrijpen dat je te veel wijn nog eerder zelf tegen heug en meug opdrinkt dan dat je het laat staan waarna het vermoedelijk wordt weggegooid. Maar het zijn geen Nederlanders en ze hadden zelf eigenlijk al te veel wijn op. Dat had ik natuurlijk al wel gezien, dus ik dacht "daar kan nog wel wat bij". Het stel aan het tafeltje ernaast heeft duidelijk wel oren naar een wat langere zit met wijn. Belgen, maar wel aardige! Ik reken af en kom tot de conclusie dat mijn vergissing me toch € 1,80 extra kost!

Voor vertrek vanmorgen word ik door campingburen Floor en Sonja nog even uitgenodigd voor een kop koffie. Daarvoor stel ik graag mijn dagprogramma nog even uit. Nog leuker wordt het als ik al na 10 minuten het trouwfilmpje mag zien van hun zoon die pas getrouwd is met.... de dochter van bekenden van ons uit Hoofddorp. Zulke ervaringen zijn echt de kers op de taart. Pieter en Marja, jullie zullen nu vast dit verslagje wel op de één of andere manier onder ogen krijgen: Gefeliciteerd!

Na een paar uur fietsen loopt de weg langs een meer. De afgelopen 10 kilometer is mij één auto gepasseerd. Ik besluit even van de weg af te gaan over een voetpad, want daar aan het meer zou ik wel eens een prima plekje kunnen vinden voor mijn ontbijt- en koffiemoment. Even later complimenteer ik mezelf met deze geweldige ingeving. Moet je voorstellen: ik zit met een kop koffie op een zomerse dag, aan een meer datcca. 20x zo groot is als Toolenburgerplas. Getuige de windmolens in de verte waait het hier veel. Het moet dus een walhalla zijn voor alle vormen van watersport. Daar dus, daar zit ik helemaal alleen! Tegen een kleine vergoeding geef ik de lokatie prijs.

Daarna is de omgeving nog even een tijdje leuk, maar wordt steeds saaier. Ik ben nu in Zaragoza aangekomen. Een stad die te leuk is om zomaar doorheen te fietsen. Camping buiten de stad vind ik geen optie. Zit nu hartje stad in een hotel aan een groot plein bij de kathedraal. Hotel is één hoog, wat niet helemaal handig blijkt als je per fiets reist. Eerst alle bagage in 2x lopen naar boven. De fiets mag ook binnen, in de voorraad kamer. Om daar te komen moest ie wel even rechtop in de lift. Zal er morgen bij vertrek nog even foto van maken.

Mocht je denken: 'wat een gedoe zo'n vakantie'. Klopt!

1. Astrid Teeuwen:
    23 mei 2022
    Geweldig om elke dag je verhaal/belevenissen te lezen en volgen. Stoer hoor Elma dat je al zo ver bent gekomen. Lekker relaxen in het hotel en veel succes morgen, ik ben benieuwd naar de foti van je fiets in de lift!
  2. Karin H:
    23 mei 2022
    Ha Elma, in gedachten had ik je de hoofdprijs al toegekend, nu teken ik m op 🚴🏻‍♀️🏆🥇.
    Je deed me even aan de Kneet denken met de strijd om je huid goed te beschermen, als je je fietskleding uit hebt gedaan zie je de kleding door kleurverschil nog op je lichaam staan, niet dat ik de Kneet bloot heb gezien hoor.
    Prachtig plekje aan het meer om te overnachten!
    Succes nog met het bestellen van je diner in het Spaans, misschien een ideetje glaasje wijn met tapas 😉!
  3. Anja:
    23 mei 2022
    Ha Elma goed om jezelf even extra te verwennen op je even wennen solo alleen verder dag. Wel handig om wat wijn uit te delen. Prachtig meer onderweg en inderdaad mooi plekje om even te relaxen. Ben benieuwd of je nog meer mooie meten tegen komt. Spanje heeft er zeker nog meer in de bergen
    Succes morgen met de lift en de fiets. Maar naar boven is goed gegaan dus naar beneden lukt ook. Misschien krijg je nog iets mee uit de voorraad kamer 😀
    Welterusten en geniet morgen weer van de volgende kilometers
  4. An Sneeuw -van Keulen:
    23 mei 2022
    22 mei 2022. Hallo Elma, Ik kan me goed voorstellen dat je het alleen zijn vanmorgen erg voelde. Maar een doorzetter als jij, zal er weer gauw overheen zijn, denk ik. Excuses voor het feit dat ik bij de reactie van gisteren dacht dat die Okker een zoon van je was.
    De foto wees uit dat dat niet het geval was. Veel goeds en leuke ontmoetingen bij de verdere reis en een groet van, An Sneeuw.
  5. Jolanda Paardekooper:
    24 mei 2022
    Wat een toeval dat je mensen tegenkwam waar een link met Hoofddorp is. Dat is toch het leuke van reizen. Gun je nog vele leuke gesprekken en wijn🍷!
    Goeie dag !!!👊
  6. Agnes:
    Buenos dias Elma,
    Heb je lekker geslapen in het hotel?
    Goede optie!!!
    Zoals hierboven gezegd, ben ik ook best benieuwd naar die foto van je fiets in die lift 😅
    En wat een leuk verhaal van de mensen die je dan ontmoet en dat er dan zijdelings een “lijntje” naar de Haarlemmermeer “loopt”. Grappig🤗
    Ik vind de foto van het meer 💦 erg mooi. Wat een helder water. Daar wil je toch even in zwemmen 🏊‍♀️
    De gegevens van de locatie laat ik maar even voor wat het is, want dat gaat me kapitalen kosten 😂.
    En trouwens, …….. best ver fietsen voor een zondagse dag.😜
    Krijg je Madrid al een beetje in het vizier?
    Hopelijk dat het niet te warm is met fietsen.
    Ik vind het binnenland van Spanje heel mooi.
    Ik hoop dat je veel mooie dingen ziet op je route.
    Elke dag is weer een verrassing.
    Zet uw op Elma 👍 en goed water blijven drinken !!!!, spoelt de 🍷 wijn uit je lijf 😅
    Doeg
  7. Agnes:
    24 mei 2022
    Oh ja, ik zit net naar je foto’s te kijken. Het weerkaartje. Gelukkig niet extreme hitte voor de komende dagen. Dus lijkt me goed fietsweer. 🚴‍♂️
  8. Marja Gemser:
    24 mei 2022
    Vandaag in mijn lunchpauze weer lekker bij gelezen. Wat een bof wel 3 verslagen in 1 keer. Super leuk zoals jij schrijft. Kan je echt wel een boek van maken. Europa per fiets bij Elma Vaalburg.
  9. Marieke:
    25 mei 2022
    Hoi Elma, ik heb weer heerlijk kunnen (glim)lachen om je verhalen. Ik val in herhaling als ik zeg dat ik me er echt een beeld bij kan vormen, maar het is zo en dat is voor mij een teken van een goede schrijver! Dus mocht je nog eens een hele andere kant op willen fietsen qua carriere.... ;) En ook weer een avontuur met een "toeval" er in...wat is de wereld toch klein (af en toe). Elma, succes weer enneh..ik ben ook wel benieuwd naar de fiets in de lift, hihi