Duitsland - schon wieder

14 juli 2023 - Wakendorf II, Duitsland

De overtocht gisteren van Malmö naar Travemunde was nogal primitief. De ruimten om ergens te kunnen zitten binnen of buiten is beperkt en alleen op gezette tijden was de kiosk open. Geen wifi aan boord en om hoge kosten te voorkomen dus geen internet! Dan is 9 uur best lang. De meest recente 2 boeken die ik aan het lezen was zijn ook maar weer uit. Ik begrijp intussen dat, om in Lübeck te komen deze veerboot het goedkopere alternatief is voor de brug van Malmö naar Kopenhagen en de 2 uur durende oversteek naar Duitsland per veerboot bij Rødby. Het wordt vooral door vrachtverkeer gebruikt. Voornamelijk vrachtwagens dus, veel campers, wat auto’s en één fiets aan boord. Helaas regende het hard toen we onder die brug tussen Zweden en Denemarken doorvoeren. Daarom alleen een foto op afstand. Die enorme toren in Malmö (zie foto) is een ontwerp van Calatrava. Die kom je ook overal tegen!

Na een korte fietsrit en een overnachting in Lübeck begin ik vandaag aan de Hanzesteden route naar huis. Deel 1 van deze uitgezette en beschreven fietsroute start in Zaltbommel en eindigt in Lübeck. In de app van de vakantiefietser is deze route beschikbaar om te navigeren, ook als je deze andersom fietst. Op de kaart is aangegeven waar campings, hotels, supermarkten, horeca gelegenheden en fietsenmakers langs de route te vinden zijn. Het voelt als een soort volledig verzorgde vakantie. Ik moet wel zelf fietsen, maar hoef nu ’s avonds niet meer eindeloos te zoeken naar campings of betaalbare en beschikbare overnachtingsadressen om de route voor de volgende dag daarnaar te bepalen. In de 5 achter mij liggende landen is het geen optie om dat op de bonnefooi te doen, tenzij je het niet erg vindt om nog even 40 kilometer te moeten fietsen als je eigenlijk wilt stoppen of de juiste uitrusting hebt om te kunnen wildkamperen. Daarvoor moet je kookgerei hebben, op het juiste moment boodschappen doen en daarbij nog ruimte op je fiets hebben om toch minimaal 3 liter water mee te nemen tot je overnachtingsplek. Er komt meer bij kijken dan alleen de overweging of je het aandurft.

Voor mij is deze eerste dag terug in Duitsland de bevestiging dat ik het juist besluit genomen heb om Zweden gauw te verlaten en in Duitsland verder te fietsen. Dit eerste deel is niet zozeer een toeristisch gebied, maar het is zo leuk fietsen van dorp naar dorp met daartussen eindeloze fietspaadjes langs spoorweggetjes, beekjes en weilanden. Waarschijnlijk omdat ik deze bekende route doe kom ik ook veel fietsers tegen. Vind ik leuk!

Mijn tentje staat weer, de noodingreep werkt! Ben na al die verschillende bedden in de afgelopen maanden blij als ik nu voorlopig in mijn eigen huis kan overnachten. Mits het weer goed is! Maar de voorspellingen zijn best gunstig.

1. Jantine Stuive:
    14 juli 2023
    Lekker weer bekend terrein. Geniet er nog even van. Het weer hier in NL is precies goed. Niet te warm niet te koud. Jammer dat je nog niet in NL bent dan zou je Vaassen aan kunnen doen want daar zitten Conny en ik dit weekend. Overigens Conny zet nooit een reactie, want daar is ze niet van, maar ze heeft alle verhalen eerder gelezen dan ik. Liefs je ouwe fietsmaatje 😄
  2. Willy Steevels:
    14 juli 2023
    Welkom terug in Duitsland. Geniet ervan!
  3. Joke:
    14 juli 2023
    Afstappen om een mooi plaatje te maken! Met de fiets ben je zó het allermooiste voorbij! Fijn dat je etappe op weg naar NL en huis zo van alle gemakken voorzien is! En goed dat je daarvan op de hoogte bent! Ik hoop dat je nog veel fijne etappes te gaan hebt! Enjoy!
  4. Angeline:
    Mooi!🥰
  5. Judith:
    15 juli 2023
    Als je vanaf thuis naar Duitsland fietst lijkt het een hele tippel.
    Maar als ik nu op jouw kaart kijk is het net of je alweer bijna thuis bent.
    Je hebt weer mooie foto’s gemaakt.
  6. Tanja en Kees Ootes:
    15 juli 2023
    Wat een heerlijke fietspaadjes zie ik op de foto. Doe maar rustig aan, dan kan je hiervan nog lang genieten.
  7. Marian Verschuren:
    15 juli 2023
    Mooie foto's en mooie verhalen Elma. Dank je voor het delen. Ik heb even "bijgelezen". Wat leuk die route langs de Hanze steden. Zelf heb ik ooit kort in Lübeck gewoond. Vind het een heel mooie stad. Ook de stad van marzepein ;-) Geniet van alle prachtige Hanze steden, veel fietsplezier en mooie ontmoetingen weer.
  8. Agnes:
    15 juli 2023
    Heerlijk verhaal om te lezen
    Fijn om weer in het mooie Duitsland te zijn.
    Leuke foto’s weer. Top 👍
  9. Anja:
    Enjoh de Hanzesteden
  10. Ottoliene:
    15 juli 2023
    Ik ben weer helemaal bij gelezen . Daar heb ik dan ook eindelijk tijd voor want mijn vakantie is vandaag begonnen. Een leuke bezigheid want er is nog niets veranderd aan je schrijverstalent. Je avonturen boeien me en ik vind het stoer en dapper. Het is net of ik er een beetje bij ben. Ik heb wel een opmerking over je gekozen route. Oké het Noorden is wel heel erg uit de route maar het westen was toch zeker de moeite waard geweest en ik had je prachtige fietsroutes gegarandeerd. Denemarken, Seeland, Funen en Jutland zou je zeker vreselijk mooi hebben gevonden op de fiets. Het land waar je een stad geen stad kunt noemen, de prachtige groene heuvels en meren. Ik zeg dat als groot liefhebber van Denemarken. Het was de moeite van het ietsiepietsie omrijden waard geweest. Het land van de smörrebröd en heerlijke kager. Vriendelijke mensen en genoeg overnachtingsmogelijkheden. En…. Natuurlijk had je de kleine zeemeermin in Kopenhagen en het H.C. Andersens museum in Odense (om maar de richting van je fietsroute aan te houden) niet mogen missen. Wie weet een andere keer ……
    Elma geniet en Duitsland is ook oké, hoewel… :). xx