Helden van Vimmerby

11 juli 2023 - Kristdala, Zweden

In Vimmerby heb ik een tijd doorgebracht. Twee van mijn helden zijn aan deze plaats verbonden. De eerste is een jeugdheld; van mijzelf, mijn kinderen en ongetwijfeld van komende generaties kinderen. Het is de plaats waar Astrid Lindgren is opgegroeid en ze haar inspiratie heeft opgedaan voor de verhalen van Pippi Langkous, Emil en nog vele andere jeugdhelden. Ik zou het grote openluchttheater kunnen bezoeken om een voorstelling door Pippi herself vanuit Villa Kakelbont te zien, maar ik heb een ander bezoek op de planning. Ik ga naar die andere held van Vimmerby: één van de verkopers van Intersport. Hij heeft een oplossing voor mijn gehavende tentstok. Hij heeft een soort spalk voor tentstokken, maakt die op maat en ik krijg een rol tape mee om ’t op z’n plek te houden. Dit houdt de rest van de vakantie wel en als ik thuiskom moet die stok vervangen worden luidt het advies. Dat wordt dan een leuke puzzel want het hele stokkenstelsel is met elastiek aan elkaar verbonden. Later zorg!

Nu ik hier dan toch ben; op mijn lijstje staat ook al sinds een week, oftewel, sinds ik zo af en toe met regen te maken heb, een nieuw paar schoenen. Dacht dat het handig was om mijn oudste schoenen aan te trekken op deze vakantie, want toevallig licht in gewicht. Ik heb natuurlijk maar één paar schoenen mee! Maar die zijn niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet bestand tegen vocht. Sinds de inflatie in Nederland zo is toegenomen kan de reputatie van Zweden als duur land op de schop. Ik check tijdens het passen en meten nog even gauw de koers van de Zweedse kroon voor de zekerheid, maar ik ben een paar waterdichte wandelschoenen voor ruimschoots minder dan 100 euro rijker als ik afscheid neem van mijn held en laat een paar oude sketchers voor hem achter als dank voor de verleende service.

Vanavond tref ik weer zo’n adresje waar alles top is. Het is nog niet het moment om met de tent de proef op de som te nemen. Ik heb een B&B op een privé adres geboekt, goedkoper dan mijn hut van gisteren met alleen een bed. Het ontbijt voor morgen staat al klaar in de koelkast. Het is zoveel dat ik daar nu maar alvast mee begin; hoef ik niet meer de deur uit voor supermarkt of restaurant. Voor op de crackertjes is er zelfgemaakte jam. Als ik daar nu morgen maar geen pot van meekrijg!

1. Pauline:
    11 juli 2023
    Leuke foto. Vast genomen door een held
  2. Elsa Brouwer:
    11 juli 2023
    Hele leuke foto!
  3. Agnes:
    12 juli 2023
    Pippi, mijn held van vroeger. Nu nog steeds leuk.
    Ach ja, en welke 50-plussen kent Emil niet, Hij kreeg altijd op z’n sodemieter en moest dat kot in.
    Ik zou echt zijn gaan kijken. Zo cool.
    Maar ja, die tentstok ⛺️ hè
    Keuzes 🤗
    Top zo’n B&B 👍
  4. Marie:
    12 juli 2023
    Hele mooie beeld van Astrid. Zij is ook mijn held. Zij heeft ook zo veel meer boeken geschreven dan wat voor Nederlanders bekend is. In Zweden balen we enorm over het feit dat ze nooit de Nobelprijs in literatuur heeft gewonnen. Men zegt dat de reden hiervoor zouden zijn dat de leden van de Zweedse Academie niet zo bekend waren met kinderboeken. Is erg jammer want ze had het zeker wel verdiend! ❤
  5. Jantine Stuive:
    14 juli 2023
    Ook de nieuwe generatie kinderen kijkt er naar. Mijn kleindochter van 4 is er gek op.
  6. Marja Gemser:
    14 juli 2023
    Als kind de boeken zelf verslonden en mijn kinderen heb ik ze (bijna) allemaal voorgelezen. Lotta, Madieke, Ronja, Pippi, de kinderen van Bolderburen, Mio mijn Mio en natuurlijk ook Emil en dan sla ik er nog een paar over.
    Ze staan nu boven in de boekenkast te wachten op de volgende generatie.