Tentbreuk

10 juli 2023 - Horn, Zweden

Vandaag weer een gewone fietsdag. Ik heb zo’n 250 kilometer te overbruggen om weer verder met de trein te kunnen. In dit deel van Zweden is geen lokale spoorwegmaatschappij actief die fietsen in de trein accepteert. Iets te warm en iets teveel tegenwind worden ruimschoots gecompenseerd door de mooie en afwisselende omgeving waar ik nu weer door fiets. Mooi en afwisselend, maar weer op een andere manier dan in eerdere landen. En de mensen zijn hier vriendelijk, belangstellend, spreken Engels, groeten en staan open voor een praatje. Het lijkt onbelangrijk, maar het maakt voor mij net het verschil.

Ondanks de voorspelde regen vannacht heb ik een camping als bestemming gekozen. Ik vind dat wel stoer van mij. Roem ik net gisteren mijn eigen nog goed functionerende ledematen, voor mijn tentje geldt anders. Het geraamte bestaat uit een aantal tentstokken, die allemaal, door een elastiek met elkaar verbonden zijn. Één van die tentstokken bezwijkt ineens onder de enorme spanning die daar op komt te staan. Er breekt een stukje van het uiteinde af. Daarvoor heb ik in mijn gereedschapskistje met elastiekjes (!), tyreps, touw en knijpers geen oplossing. Een behulpzame campingbezoeker helpt me nog met duct tape. Maar ook de lagen tape bezwijken onder de spanning. Door dat kleine stukje ontbrekende aluminium is mijn tentje direct onbruikbaar geworden.

Gelukkig kan ik nog één van die bekende Zweedse trekkershutjes huren, die op iedere camping aanwezig zijn. Ik oog een beetje sneu als ik aan het einde van de dag ergens met mijn hele bepakking aankom, waarschijnlijk zichtbaar vermoeid, bezweet en vooral helemaal zielig alleen. Meestal pareer ik die meelijdende blikken van mijn nieuwe buren voor één nacht. Maar als het me uitkomt kan het ook heel handig zijn. Ik krijg korting op mijn hutje, vast ook omdat ik nu echt wel een beetje zielig ben. Hoewel? Nu ik de langzaam betrekkende en wat dreigende lucht aan zie komen twijfel ik of het niet misschien toch de voorzienigheid is die mij gaat behoeden voor wie-weet-wat voor onheil.

Hoe dan ook. Het kamperen is klaar en ik kan het echt niet helpen!

1. Agnes:
    10 juli 2023
    Och jeetje, je tent ⛺️, wat zonde zeg
    Misschien is er hier in NL 🇳🇱 wel een nieuwe tentstok te koop. Kan je weer jaren vooruit met de tent 🤗. Voor alles is toch vast wel een oplossing.
    Toch wel mazzel dat je heerlijk in een hutje kon slapen. Best lekker 🤗

Als ik de foto’s bekijk, weet ik weer waarom ik zo van Zweden hou. Het landschap, de natuur, de ruimte, rust en de vriendelijke mensen.
    Prachtig land.

Fiets ze 🚴🏻‍♀️
    Veel plezier in Zweden 🇸🇪
  2. Willy Steevels:
    10 juli 2023
    Oh jee, nou misschien een geluk bij een ongeluk als vannacht de regen losbarst.
    Welterusten in je hutje.
  3. Pauline:
    10 juli 2023
    Elk nadeel heeft z'n voordeel 😀
    Geniet maar van het hutje
    Groeten
  4. Jantine Stuive:
    11 juli 2023
    Kom nou maar eens weer naar huis dan kan ik je weer zien en spreken 😄
  5. Tanja en Kees Ootes:
    11 juli 2023
    Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad. Op het laatste stukje van de stok zat een grote scheur, waardoor we hem niet meer goed konden neerzetten. Wij hebben er met het zaagje op het zakmes een stukje afgezaagd. Gelukkig kon dat nog om hem toch goed op te zetten. Helaas is hij nu toch ter ziele. Weet niet of je hier wat aan hebt of dat je toch al klaar was met kamperen. Ha ha
  6. Margreet T:
    Balen van de tent! Of juist niet.. 😄
    Wat een mooie omgeving!
  7. Mia:
    11 juli 2023
    Wat een pech met je tent! Al vind jij het natuurlijk niet erg 🤣
  8. Marjoke:
    14 juli 2023
    Je tent wil ook naar huis, heb je in ieder geval een medestander.