Ratten vangen

6 mei 2023 - Coppenbrügge, Duitsland

M’n tentje staat weer. Maar de WLAN ist seit eine Woche kaputt. Ja, die dingen gaan soms stuk. Dat is lastig want ik heb wat research te doen. De camping heet Rattenfänger Platz am Ith en ik ben zojuist door Hamelen gefietst. Er gaat een klok luiden, maar ik ken het verhaal niet van die rattenvanger. ’t Is even zoeken op internet tussen de aanbieders van alles tegen ongedierte. Het verhaal vindt al zijn oorsprong in de 15e eeuw en gaat over een fluitspeler die kinderen laat verdwijnen. In latere versies moet de fluitspeler een rattenplaag bestrijden. Omdat hij daarvoor niet betaald kreeg heeft hij uit wraak 130 kinderen met zijn fluitspel meegelokt en in een grot opgesloten. Moralisten maken van het verhaal: ouders let op je kinderen. Nu letten die van mij inmiddels wel op zichzelf en bij tijd en wijle ook op mij, maar dat van die ratten zit me toch niet helemaal lekker. Ik hoop niet dat zo’n rattenplaag nog altijd kenmerkend is voor deze streek. Zo slapend op de grond, in mijn tentje. Straks moet ík ze nog gaan vangen.

Vandaag was een prachtige dag om te fietsen. De temperatuur was een beetje “jasje uit-jasje aan”, maar het was droog en ik heb regelmatig de zon gezien. Het landschap is hier en tot aan Berlijn alleen nog wat glooiend. Ook in Polen komen er geen noemenswaardige hoogtes meer en verder dan dat kan mijn voorstellingsvermogen nog niet aan. Dat lijkt ideaal, maar dat weet ik zo net nog niet. Met het klimmen van de meters stijgt bij mij ook de stemming. Ik weet niet waarom het bij mij zo werkt; misschien omdat ik ervaar dat ik dan wat te doen heb.

Zit lekker in het zonnetje dit verslag te schrijven, maar de boodschappen moeten nog gedaan. Morgen is het zondag en dan is in Duitsland alles dicht. Als ik morgenochtend en onderweg wat te eten wil hebben zal ik dat nu dus moeten regelen.

1. Agnes:
    Hoi Elma
    Oh heerlijk zeg, weer kamperen.
    Zo heerlijk altijd om buiten te zijn.
    Geeft een gevoel van vrijheid en rust.
    Tja, wat die ratten betreft; hmmmmm dat is niet zo mijn ding. Sommigen kunnen best groot zijn. Maar ik denk dat je er gèèn last van zal krijgen. Het zijn maar verhalen.
    Ik hoop dat je nog genoeg eten gescoord hebt in de supermarkt, voor vanavond en morgen.
    Maar jou kennende zit dat wel “snor”.
    Heerlijk dat je zo van het zonnetje kon genieten.
    Hele fijne avond op de camping en voor straks slaap heerlijk.
    Morgenochtend ontbijtje in de zon en wederom een mooie fietsdag
    Doeg
  2. Pauline:
    Ik sluit aan bij verhaal van Agnes. Niets toe te voegen :) geniet ze
  3. Mieke Hermans:
    6 mei 2023
    Heerlijk en weer prachtige foto’s, vooral van die lucht/aan het water! En op Strava zie ik dat je ook nog eens verdienstelijk hebt gefietst: 10e op de Pyrmonter Weg 🏆 😅
  4. Elly:
    6 mei 2023
    Je hebt dus de weg naar Hamelen gevonden! Ken je dat liedje niet, kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen mijnheer? Fijne avond en slaap lekker in je tentje.
  5. Jan Bos:
    6 mei 2023
    Je gaat lekker hè Elma. Hopelijk is het allemaal nog op tijd gelukt met de boodschappen want fietsen op vetreserves gaat em voor jou niet worden😆 Viel spass und grussen aus Holland.
  6. Ottoliene:
    7 mei 2023
    Gespeeld door die mooie zanger Rob de Nijs. Ja Hamelen maakt veel los. Misschien ook leuk om zijn liedjes te luisteren op de fiets. Als je er tenminste van houdt. Veel plezier Elma… lekker slapen en laat Hamelen je maar de weg vertellen 😉
  7. Mieke de Korte:
    7 mei 2023
    Brrrr, ik hoop dat je goed hebt geslapen en niet gedroomd hebt over knagende ratten aan je tentje. Succes vandaag weer!
  8. Mia:
    7 mei 2023
    In engeland is het verhaal van de ratten vanger erg bekend en idd hij nam kinderen mee niet alleen ratten! Wij waren doodsbang voor hem vroeger als kinderen 😂
    Hopelijk heb je een rustige zondag gehad
    Groetjes, Mia
  9. Bahar:
    Hoi Elma,
    Ik kreeg de afgelopen dagen steeds meldingen van mijn mailbox over je "reisverslagen". Ik had ze expres niet gelezen en bewaard voor vandaag (zondag). Tijdens "me time" heb ik alles gelezen en alle foto's bekeken 😃.
    Wat goed dat je nog een keer (hoop niet de laatste keer) achter je vrijheid en avonturen reist. Ben stiekem toch wel jaloers op je dapperheid en doorzettingsvermogen🙈.

Hoop dat het je nog gelukt is met boodschappen doen!

Veel liefs en groetjes Bahar