Regen

22 juni 2023 - Ainazi, Letland

Vandaag was niet zo’n dag. Nou ja, eigenlijk ook weer wel.

Om te beginnen: er ontbreekt nog een muzieknummer aan mijn Spotify playlist met een specifiek thema. Het moet iets met jungle zijn. Eén van de foto’s verklaart waarom.

Het kamperen was nu weer prima. Het is jammer dat ik vanmorgen de stop niet 10 minuten eerder uit het luchtbedje getrokken heb. Dat is het startsein voor inpakken en wegwezen. In die laatste 10 minuten moest alleen nog mijn tentje opgeruimd worden, maar er barstte een regenbui los. De tent ging dus kletsnat de tas in. Tot begin van de middag blijft het regenen. Het is niet erg leuk fietsen in de regen, maar het is in elk geval eens wat anders. Ik heb tot nu toe geen druppel regen gehad op de fiets. Vandaag heb ik de wind mee, dus ondanks het oponthoud vanmorgen en onderweg vanwege het weer schiet ik best lekker op.

Tegen het eind van mijn route wacht me nog een flink stuk onverharde wegen en een paar kilometer aan fiets/wandelpad. Of er wel eens een fiets komt weet ik niet, maar de begroeiing links, rechts en op het pad heeft daar dan in elk geval geen hinder van. Het pad is soms maar moeilijk te onderscheiden en de ondergrond een verassing. Maar de banden blijven heel, de fiets blijft heel en ik blijf heel. Maar hoe we er aan toe zijn als we uit die jungle komen is een ander verhaal.

Bij het hotel en restaurant aangekomen staat één van de medewerkers toevallig in de deuropening. Ik zeg gereserveerd te hebben en, als hij mij al voor wil gaan, er direct achteraan dat hij mij en mijn tassen echt niet zo binnen wil hebben. Ik word naar tuin, parkeerplaats en terras achter gedirigeerd en de tuinslang wordt uitgerold. Een half uurtje later is alles weer redelijk toonbaar en ligt het terras bezaaid met alles wat ik te drogen heb hangen.

Ik ben in Ainažie. Trouwens enig idee hoe vaak ik me een ongeluk zoek in de tabellen naar die vreemde letters in Pools, Litouws en nu Lets? Ik had de route wel, maar de bestemming nog niet zo goed bekeken. Ik ben verrast omdat het hier zo toeristisch is, maar ik ben in een badplaats aan de kust van de Golf van Riga. Eigenlijk gewoon aan de Oostzee, maar omdat er een paar eilanden die bij Estland horen in de weg liggen is er een golf ontstaan. Soort IJsselmeer zeg maar, maar dan zonder afsluitdijk. Het heeft even wat voeten in de aarde en er moet wat geschoven worden met boekingen, maar ik kan mijn verblijf hier met een dagje verlengen. Het is hier morgen een feestdag vanwege midzomernacht wordt me verteld. Het heet Jāņi, je eet schaslick en drinkt er heel veel bier bij. Ik ben hier op een steenworp afstand van Estland. Pik ik op de valreep toch mooi nog even een stukje Letse cultuur mee.

1. Marica Ouwerkerk:
    22 juni 2023
    Bij het zien van de foto snap ik dat hij je via de tuin liet binnen gaan en je fiets eerst even schoon gesproeid heeft, als
    je fiets er al zo uit ziet hoe zag jij er dan wel niet uit😁 veel plezier op Jani zal vast gezellig zijn.
  2. Elly:
    22 juni 2023
    Het is maar goed dat er tuinslangen zijn om wat schoner te worden, nu zelf nog. Ik neem aan dat hij voor jou de tuinslang niet heeft gebruikt.🤪
  3. Mieke de Korte:
    22 juni 2023
    Haha wat een modder bende. Fijn dat het nu weer schoon is.
  4. Nel Bonnema:
    22 juni 2023
    Prachtig, wat ern avontuur!
  5. Elsa Brouwer:
    Geweldig!!!
  6. Petra:
    Wow dat pad🙈. Respect ✊
  7. Ellen Schotanus:
    22 juni 2023
    Geweldig dat hij ongevraagd je fiets schoongespoeld heef
    Richard had het vanavond nog over je fietsavontuur.
  8. Anja:
    22 juni 2023
    Ha vieze fiets en fietstassen, best handig zo'n tuinslang. Vast voor jou een lekkere douche. Geniet van je Letlandse feest
  9. Judith:
    22 juni 2023
    Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat je fiets op de Olmenhorst staat😂