Tallinn

26 juni 2023 - Tallinn, Estland

“What a beautiful day for a bike ride”, sprak de Zweed gistermorgen toen we allebei uit onze tentjes gekropen waren. Het enthousiasme wat hieruit sprak deel ik. Na al die dagen van fietsen heb ik ook vandaag weer zin om op de fiets te stappen. En alweer schijnt de zon en lijkt het ook wat het weer betreft een geweldige fietsdag te worden. Ik heb hooguit in het begin wat te klagen gehad over de kou, maar met slechts één natte dag heb ik het wel heel erg getroffen.

Het klinkt een beetje als een beschouwing van de afgelopen maanden en dat klopt ook wel. Ik heb er voor gekozen om in Estland niet de uitgebreide en toeristische kustroute te fietsen, maar de kortste route naar de hoofdstad. Dat is niet de meest aantrekkelijke route. Gisteren heb ik dan ook wel gefietst, maar er viel eigenlijk helemaal niets over te vertellen. Asfaltwegen en gravelwegen, veel naaldbomen links en rechts, zondags autoverkeer en heel af en toe een fietser of wandelaar. Vandaag qua route zo’n beetje hetzelfde verhaal, zondags verkeer werd maandags verkeer, dus wat meer vrachtwagens.

Ik was nog geen supermarkt tegengekomen, maar rond lunchtijd kom ik een soort wegrestaurantje tegen, de Estse ‘AH to go’ zeg maar. Van Litouwen weet ik het niet zo goed meer, maar in Letland en Estland doen ze niet aan verse broodjes. Er is een enorm assortiment fabrieksbrood in de supermarkt en bij de bakker is alleen veel keus aan pīrāgies en kibinais en andere deegproducten met zoete of hartige vulling. In dat wegrestaurantje worden enthousiast alle tupperware bakken opengetrokken en krijg ik uitleg over de vulling van de verschillende pīrāgies. Die worden vaak gegeten met soep. Dat kan ik ook krijgen: zelfgemaakte soep. Ze weet er geen Engelse naam voor, maar het is de soep die hier regionaal door iedereen gemaakt en gegeten wordt. Dat lijkt me wel wat, krijg ik toch nog even op de valreep wat van de Estse culinaire cultuur mee.

Zo ben ik dan vandaag al in Tallinn aangekomen en daarmee eigenlijk ook in Helsinki, want dat is alleen een overtocht van 2 uur met de veerboot. Ik ben net op tijd om Guillaume nog even te spreken. Via onze WhatsApp groep kwamen we erachter dat we vandaag allebei in Tallinn zouden zijn. Hij doet vandaag de oversteek en stelde voor om, als het zou lukken, elkaar nog even te zien, al is het maar een kwartiertje. Opnieuw afscheid, nu definitief en ik vind het weer niet leuk!

Ik blijf een paar dagen in Tallinn en heb voor donderdag de ferry geboekt. Daarna blijf ik 2 dagen in Helsinki. Voorlopig is mijn fiets even gedegradeerd tot stadsfiets.

Mijn fietsreis is nog niet ten einde, maar gevoelsmatig heb ik mijn doel nu bereikt. Vanuit Helsinki fiets ik niet verder, maar weer richting het westen, dus richting huis.

Ik wilde door de Baltische Staten fietsen om eens achter volgorde van die drie landen te komen: Estland, Letland en Litouwen. Zeker weten dat ik niet de enige ben die dat eigenlijk niet goed wist. Ezelsbruggetje: van Noord naar Zuid in alfabetische volgorde.

1. Ellen Schotanus:
    26 juni 2023
    Mooi verhaal weer. Komt Guillaume op de terugweg van de Noordkaap naar Frankrijk niet even in Nieuw Vennep een warm shower pakken? Of is hij van plan de boot nog naar Schotland/Engeland te pakken.
  2. Margreet T:
    26 juni 2023
    Wát een eind Elma!! Je doel bereikt maar nog niet klaar met fietsen. Dan kun je alleen nog maar bonuspunten scoren!
    Veel plezier in Tallin en Helsinki!
  3. Carolien:
    26 juni 2023
    Weer één gehaald! Het gaat goed Elma. Veel plezier in Tallinn.
  4. Saskia:
    26 juni 2023
    Wat heb jij het goed gedaan, leuke verhalen.
  5. Willy Steevels:
    26 juni 2023
    En weer een mijlpaal bereikt! Veel plezier in Tallinn! En daarna Helsinki, hele leuke stad!
  6. John en caroline:
    26 juni 2023
    Wat geweldig goed dat je Talinn hebt bereikt op de fiets, geniet vd oude binnenstad daar en als je het leuk vindt het middeleeuws restaurant Olde Hansa
  7. Agnes:
    26 juni 2023
    Yeah!!!!!! Weer een vlaggetje op je landkaart er bij. Super leuk
    Je hebt nog effe tijd om te fietsen, dus…..
    Helsinki, Stockholm en Oslo?????? 🤭🤣
    Geniet in Tallinn.👍
    Bedankt voor het ezelsbruggetje
    Nu ga ik het eindelijk eens onthouden
    Super tip 👍
  8. Jeroen:
    27 juni 2023
    Op de 🚲 naar Hel-Sink-I. Kijk donderdag eerst even waar de reddingsvesten hangen.

Voor die soep mag je mij trouwens wakker maken.

Wat jij avonturiert is voor weinige weggelegd, maar dat wist je al, dus ik ga deze zin weghalen. Oeps…
  9. Pauline:
    27 juni 2023
    Leuk hoor Elma. Mooi inkijkje in die landen. Helsinki ben ik geweest en vind ik een mooie stad. Veel plezier weer. Groeten
  10. Edith:
    27 juni 2023
    Ha die Elma, wat goed dat je je doel al hebt bereikt, chapeau! Ik kijk elke dag weer uit naar je reisverslag, zo leuk om te lezen!
  11. Mia:
    28 juni 2023
    Hoi Elma,
    Zo een paar dagen niet gelezen en je zit al bijna op je terugreis! Wat ga je goed!
    Wat een energie en doorzettingsvermogen heb jij.
    Groetjes weer, Mia
  12. Tanja en Kees Ootes:
    30 juni 2023
    Ik ben benieuwd wat je van tallinn vond en hoe je terug gaat fietsen.
  13. Przemek:
    30 juni 2023
    Brawo Elma! 💪
  14. Ottoliene:
    1 juli 2023
    Hoi Elma, ik ben weer even bij gelezen en heb Google maps erbij gepakt want ik ben nieuwsgierig hoe jij nu weer naar huis gaat fietsen. Dat wordt via Zweden en Denemarken lijkt me. Wat een mooie fiets reis maak jij. Stoppen is geen optie meer . Ik ben weer helemaal bij gelezen en het is alsof ik een klein beetje mee fiets . Geniet nog van wat je voor je hebt. Heerlijk ,natuur, fietsen en avonturen. Veel plezier.