El Real de San Vicente

1 juni 2022 - El Real de San Vicente, Spanje

Ik vertrek vandaag vanuit El Escorial. In het dorp is markt vandaag. In Nieuw-Vennep is geloof ik ook nog altijd wel een weekmarkt met waarschijnlijk hetzelfde aanbod, maar hier is het ineens leuk. Weet je hoeveel tijd het kost om 1 kiwi en 1 banaan te kopen als 2 oude dorpsbewoners voor je aan de beurt zijn? Na alle dorpsroddels aangehoord, maar natuurlijk niet begrepen te hebben en een kiwi en een banaan voor later, begin ik aan een hele pittige klim. Dat kan ik goed hebben en heb er ook plezier in als het ochtend is, prachtig zonnig weer, maar lekker fris tussen de bomen. Op het hoogste punt word ik beloond met een prachtig uitzicht met in de verte nog zicht op Madrid. Als je even inzoomt kun je dat op de foto zien. Na een paar uur heb ik al zoveel foto's gemaakt dat het rolletje alweer bijna vol is. De hoeveelheid foto's die ik maak gaat zo ongeveer gelijk op met het plezier wat ik beleef.

Ik word ingehaald door een auto die vervolgens kort voor mij even stopt en zijn knipperlicht even aanzet. Ik weet niet of de automobilist zelf even wilde kijken of mij erop wilde attenderen,  maar op de andere weghelft ligt opgerold een slang. Omdat ik er geen verstand van heb durfde ik niet te stoppen om van dichtbij een foto te nemen. Voor de herpetologen (even opgezocht ;-)): het was een gele. Misschien zou Freek Vonk er ook helemaal niet voor afgestapt zijn.

Regelen van een plek om te overnachten doe ik in het restaurant bij het 'menu del dia', wat iedere dag weer een klein feestje is. Pas dan kan ik bepalen hoever ik denk te kunnen komen die dag. Helaas slaat die klus een heel gat in de dag. Net als aan Google, heb je aan Booking.com ook helemaal niets, als je tenminste niet kilometers om wilt fietsen. Zal ik verder niet over uitweiden. Maar het is weer gelukt. Voordeel van zo'n lange zit is dat ik ongemerkt vanzelf de siësta respecteer. Ik begin me steeds meer Spaanse gewoonten eigen te maken. Zo was ik vanavond precies op tijd voor het eten thuis. Ik kwam om 20.15 uur aan.

Jaha Arnold! Die vrolijke pomphouder (vandaag was hij tenminste aan het zingen) net voor El Real de San Vicente die jou gisteren 2 dorpen verder gestuurd heeft voor een hotel, die kon ik vandaag verrassen door te zeggen dat ik nog even 1.5 km verder moest voor mijn hotel. Geritseld met de Engels sprekende Spaanse restaurant bediende van vanmiddag. Die heeft het contact gelegd met de eigenaar en verder communiceer ik daar mee via WhatsApp. Leve de vertaalfunctie van Google (alweer). Hij stond me hier om 20.15 uur op te wachten met de sleutel en ik mag vannacht in mijn eentje over het hotel waken. Of ik soms ook nog wilde zwemmen? Dan moest hij even het zeil weghalen. Ik liet hem op mijn horloge zien hoeveel kilometer ik vandaag had afgelegd. Hij begreep wel dat ik het zwemmen dan liever voor een andere keer bewaarde.

1. Melanie:
    1 juni 2022
    Jeetje je had een behoorlijk hobbelig pad.
  2. Jolanda Paardekooper:
    1 juni 2022
    Wat een prachtige foto's. En dan dat zonnetje. Ik ben toch wel een klein beetje jaloers op deze prachtige rit.
    En dat Spaanse ritme is toch heerlijk. Lekker uitbuiken nu en voor morgen weer veel succes!
  3. Betty van Maris:
    1 juni 2022
    Ik vraag mij af (niet zo bijzonder als je sommige foto's ziet): heb je al eens een lekke band gehad ? Lijkt mij geen feest als je in "the middle of nowhere" bent !
  4. Judith:
    1 juni 2022
    Prachtige foto’s , wat een rust, mooi.
    Slaap maar lekker in een hotel, je moet er toch niet aandenken dat er een slang in je tent komt😱.Succes en een mooie rit gewenst voor morgen.☀️
  5. Angeline:
    1 juni 2022
    Dank je wel voor je verslag, het blijft leuk en wordt al spannender!
    Geniet er nog effies van, voordat je het weet is het weer voorbij 🤣
  6. Mirjam:
    2 juni 2022
    Je zou bijna jaloers worden na al die prachtige foto's en het verhaal erbij.
    Wat maak jij een hoop mee.
  7. Corrie:
    2 juni 2022
    Je hebt weer een hoop uitdagingen doorstaan deze dag. Ik zou denken dat je verkeerd rijdt als er geen asfalt ligt. Maar jij kijkt daar blijkbaar niet raar van op. Ik heb wel het idee dat je minder collega fietsers tegenkomt. Of je schrijft er niet over, dat kan ook. Succes met weer een nieuwe fietsdag
  8. An Sneeuw -van Keulen:
    2 juni 2022
    2 juni 2022.Wat een ervaringen weer deze dag. Bestaan er ook fietspaden in Spanje? Toch wel gezellig om even een markt aan te doen .De vitaminen waren weer binnen. Wat zal de dag vandaag weer brengen? Geniet er in ieder geval van en kijk uit voor slangen!
  9. Ria van Stoltz:
    2 juni 2022
    Een prachtige reis ben je aan het maken, en wat beleef jij het puur en echt. Weer een mooie reeks foto’s, dankjewel.
  10. Agnes:
    Goedemorgen Elma,
    Wat een super leuke foto’s
    Prachtige omgeving
    Het straalt rust uit en zo te zien aan de blauwe lucht, word je goed voorzien van een flinke dosis vitamine D.
    Je verhaal straalt plezier uit en dat je geniet van alles wat op je pad komt.
    Sommige paden zijn aardig rotsachtig.
    Dat is aardig stof happen 😄
    Wat een avontuur is deze fietstocht toch zeg.
    Elke dag zoveel moois
    En lieve mensen.
    Het gebied van Madrid naar Lissabon zijn we jaren geleden ook eens geweest. Kamperen ⛺️ en vogels kijken. De Extremadura is een schitterend natuurgebied.
    Ik zag op je foto al een mooie ooievaar.
    Als ik naar jou foto’s kijk, zie ik in gedachten die mooie vakantie van toen, al weer in gedachten voor me.
    Het was er toen erg warm.
    Elma, geniet van de prachtige dingen onderweg.
    Ik kijk al weer uit naar je volgende belevenissen🤗
    Groetjes van Agnes
  11. Marie:
    2 juni 2022
    Hier word ik weer wakker met het verhaal van Elma. Net zoals elke dag sinds je vertrek. Je maakt wel hele mooie dagen mee! Schitterend! En ..... je bent er bijna! Dikke knuffel.
  12. Anja:
    2 juni 2022
    Wat heb je prachtige uitzichten waarvan wij mee kunnen genieten. En pittige paden, klimmen en geen asfalt
    Succes maar weer en blijf genieten. Maar dat doe je wel vlgs mij
  13. Marjoke:
    2 juni 2022
    Wat heb je weer veel meegemaakt en een prachtige tocht. Heerlijk! En fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Prachtige foto's nu ook weer. Blijf genieten!!
  14. Jeroen:
    2 juni 2022
    Ik sluit mij bij de rest aan, echte mooie foto’s Elma, heb ze 2x bekeken.
  15. Irene:
    2 juni 2022
    Nou wat een idyllische plaatjes zeg, misschien toch een rustdagje en dan dat zwembad??
  16. Laura de Jong:
    2 juni 2022
    Dank voor de interessante verhalen en de mooie plaatjes, hier vandaag echt een lekkere dag, juni is goed begonnen. De zonnebloemen achter ons huis zie je groeien, vanavond reed er een spuitmachine, volgende week zullen de Poolse meisjes wel gaan plukken. Morgen gaan Gerleen en ik spinazie eten uit jouw moestuin. Hij gaat snijden en spoelen en ik ga koken. Met een eitje van de kippen van Winny. Fijne dagen, leuk dat Marit naar Lissabon komt!
  17. Eric:
    3 juni 2022
    Ja, dit zijn de mooie routes.
    Fijne paden met een uitdaging.
    Hele mooie foto’s Elma.
  18. Caitlin:
    4 juni 2022
    I have loved reading your blog and seeing the photos taken on your trip so far - a beautiful journey! My boyfriend and I have actually done a similar route to you - from Amsterdam to Madrid! We're now staying with Andy in Madrid who is doing a wonderful job of showing us the city and treating us to some lovely food.
    I hope the journey continues to be interesting and enjoyable for you as you make your way down to Portugal! Good luck and tail winds!