Madrid als toerist

30 mei 2022 - Madrid, Spanje

Vandaag een dagje uit in Madrid. Ik heb de keuze om om 7.30 of 9.00 uur te vertrekken. Daartussen wordt me afgeraden vanwege spits. Een vrije dag, dus wat denk je? Eerst een Spaans ontbijt, aangevuld met wat de koelkast van Andy nog meer te bieden heeft. Op die 2 sneetjes geroosterd brood met olijfolie en tomaat kom ik niet ver, ook als ik niet hoef te fietsen.
Ik beloof dat ik regelmatig even laat weten wat ik van mijn lijstje af heb weten te vinken. Vindt Andy leuk om te weten, maar zonodig kan natuurlijk ook bijgestuurd of ingegrepen worden ;-)

In de metro een grote groep puberjongens in voetbalkleding. Lees net de Spaanse boodschap van Marjon en vraag één van de jongens het voor me in het Engels te vertalen. Even checken of het taalonderwijs hier nu een beetje progressie heeft gemaakt. Hij neemt z'n opdracht serieus, raadpleegt nu en dan één van zijn klasgenoten (?) en komt keurig met een vertaling. Die wel klopt, denk ik tenminste.
Ik begin met de gebruikelijke worsteling met Google maps en kom als bij toeval op Plaza Mayor. Check. Google maps wordt vervangen door een plattegrond, gewoon op schrift; als ik het van de toevalligheden moet hebben ga ik niet ver komen.
Bij een kop koffie, pen en papier bij de hand en de lijst met tips kan ik gaan aankruisen op de kaart en een route bepalen. Ik ben in mijn element. Ik heb een plan.

Ik begrijp dat je trots bent op wat Madrid te bieden heeft Brenda, maar twee musea, dat wordt teveel bij alle indrukken die ik deze weken al te verwerken heb. Het wordt Museo del Prado. Totaal ca. 85 (!) ruimtes met voornamelijk schilderijen. De audiotour heeft een keuzemenu, waaronder: Prado in 1 hour. Dat lijkt me wel wat, maar ik kom er niet goed uit hoe het werkt. Na een paar honderd bijbelse taferelen kom ik erachter waar de algemene belangstelling het meest naar uitgaat: de schilderijen van Rubens (België was in zijn tijd nog gewoon Zuid-Nederland) en de drieluik 'de tuin der lusten' van Jheronimus Bosch (ook veel bloot). Mind you, fiets ik 2.000 kilometer om schilderijen van Nederlandse schilders te gaan bekijken??!!

Ter verantwoording: het lijstje heb ik verder vrijwel geheel afgewerkt. Ik heb een museum bezocht en architectuur bewonderd. Ik heb 5x mijn doel in het stappenplan bereikt en 'on top of that' ook nog een pluim van Garmin voor alle trappen die ik gelopen heb.

Er is vanavond Sloveens voor me gekookt en we sloten af met een kaasplankje. Mijn was is meegenomen terwijl ik me in de stad vermaakte, m'n fiets heeft een check-up gehad en de banden zijn opgepompt.

Ik had mij mijn verblijf in Madrid geen beter onderkomen en meer gastvrijheid kunnen wensen.

Gracias, muchos gracias Andy!

1. Marica Ouwerkerk:
    31 mei 2022
    Wat geweldig die gastvrijheid, zo mooi te lezen dat dit allemaal nog bestaat. Je hebt een mooie en leuke dag gehad zo te zien / lezen in Madrid. Je maakt weer mooie herinneringen. Heel veel plezier nog
  2. Brenda Serna Prins:
    31 mei 2022
    Leuk om te horen dat je zo genoten hebt.
    Spanjaarden ontbijten niet zoals wij doen. Alleen kop koffie en wat cake. Misschien kan je proberen om churos met dikke warme chocolademelk, is typisch van Spanje, voor als ontbijt. Veel plezier verder 😘
  3. Mirjam:
    31 mei 2022
    Ongelofelijk dat je dit allemaal onderneemt op je vrije dag. Garmin is blij met je haha
    Wat een gastvrijheid.Veel plezier met het vervolg
  4. Ria van Stoltz:
    31 mei 2022
    Wat mooi daar, leuk dat je het ons laat zien net al die foto’s. Genieten we mooi mee, dank je wel.
  5. Andy:
    31 mei 2022
    It was great to host you, Elma. Thanks for the great, and amusing, stories (apologies to your friends who I confused with the airport runway route ...). Enjoy the rest of your route and keep in touch.
  6. Anja:
    31 mei 2022
    Weer een leuke beschrijving van Madrid en je logeer adres. Ondertussen ben je alweer een aantal uren aan het fietsen. Fijne dag
  7. An Sneeuw -van Keulen:
    31 mei 2022
    31 mei 2022. Dit is weer eens iets heel anders dan alleen fietsen. Indrukwekkend zo'n museum, maar die grote gebouwen zegt ook wel wat. ,,Als iemand verre reizen maakt, dan kan hij veel verhalen." Ken je het gezegde? Eenmaal weer thuis kun je uren vertellen, denk ik. Nu nog de vraag of je luisteraars geduld hebben. Geniet maar veel! An Sneeuw.
  8. Elly Rechtuijt:
    31 mei 2022
    Wat een mooie ervaring met zo’n gastvrije gastheer. Ook dit soort ontmoetingen maken je reis bijzonder.
  9. Astrid Teeuwen:
    31 mei 2022
    Wat een mooie foto's en mooi verhaal weer en fijn dat je van die lieve gastvrije mensen ontmoet, ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's!