Madrid

29 mei 2022 - Madrid, Spanje

Een paar dagen geleden heb ik contact gelegd met Andy uit Madrid via een online community waar fietsreizigers elkaar een slaapplek aanbieden. Vanaf het eerste contact word ik met alle zorg omgeven. Ik ontvang van hem een alternatieve route vanaf mijn hoteladres naar zijn woning in gpx bestand via WhatsApp. Da's even een uitdaging, want navigeren via mijn telefoon is vast mogelijk, maar kan ik nog niet. Ik breng even mijn ervaringen met Google maps van een paar weken geleden in herinnering. Met hulp van Henk en Ton op afstand komt het bestand in mijn mailbox, gaat vandaar naar de mailbox van het hotel en de laptop van de barman, waarvan ik inmiddels kan zeggen dat ik zijn naam nooit zal weten. En de laptop kan dan weer aangesloten op mijn apparaatje.
Ton slaat alarm. In de route is ook een start- of landingsbaan van de luchthaven van Madrid opgenomen. Hij adviseert dringend op dat punt het paarse lijntje niet te volgen. Maar ik heb allang een uitgebreide toelichting ontvangen van mijn gastheer. Waar de gemene klimmetjes zitten, waar ik mijn waterfles kan vullen, koffie kan drinken en dus ook dat ik Madrid binnen zal fietsen via een tunnel onder de luchthaven door.

Na vertrek uit Cogolludo is het eerst nog even klimmen en dalen. Na de eerste stop verandert het landschap en zijn de wegen recht en hooguit licht glooiend. Oortjes in, Spotify op de Lissabon playlist, en eindelijk rijd ik weer eens zomaar kilometers achter elkaar boven de 20 km. per uur. Het lijkt wel fietsen in de Haarlemmermeer, daar klaag ik ook nooit over.
Onderweg contact met Andy die laat weten dat hij voor de tunnel mij op zal wachten; die is veilig voor fietsers, maar 2 lampjes zijn toch beter zichtbaar dan één. Ik raak echt ontroerd door zoveel zorgzaamheid. Al ruimschoots voor de tunnel komt hij me tegemoet rijden en loodst me door de stad naar zijn flat.

En nu zit ik hier dus, midden in Madrid, na een heerlijke Spaanse maaltijd, met een lijst met bezienswaardigheden om morgen te bezoeken. Voor vertrek moet die misschien nog wel even aangevuld worden met de tips die ik al gekregen had.

Morgen ga ik ook mijn Garmin horloge geruststellen. Ik krijg alarmerende berichten dat ik veel te weinig stappen zet. Het doel van de dag in aantal stappen wordt dagelijks naar beneden bijgesteld om mij maar zover te krijgen om in beweging te komen. Zal proberen morgen het doel van de dag te bereiken.

1. Ytje:
    29 mei 2022
    Ha ha, te weinig stappen, hoe zo?
    Eigenlijk heb ik wel eens gehoord Elma, dat zo'n horloge ook het fietsen opslaat,
    maar dan slaat je horloge op hol, denk ik!

Wat ik ook zo bijzonder vindt, dat al die gpx, gps bestanden van je route zo uit de lucht, via via op je apparaatje komt, ik snap er niks van..fantastisch hè?

Veel plezier in Madrid, misschien kun je nog iets van de stad bekijken..
    Toi toi, ik denk aan je!
    🙏🏼Ytje.
  2. Dulce Xavier:
    30 mei 2022
    Ha die Elma is in Madrid aangekomen!! Dus morgen erop uit! Geniet van Madrid, voordat je het weet zit je weer op je fiets richting Lisboa.
    Zet hem op Elma, ik "reis me je mee", ik geniet van je blog.
    Tot morgen weer held!!
  3. Debbie:
    30 mei 2022
    Gefeliciteerd je kan weer een stad afvinken. Je gaat steeds sneller fietsen ruik Je de koffie al in Lissabon. Geniet van Madrid met die stappen komt het wel goed 👍.
  4. Marjon:
    Hola Elma,
    Que maravillosa experiencia has tenido. Y qué hospitalario. Ciclistas entre sí muy agradable. Tan dulce y cariñosa que dos es un poco más seguro que 1. Ahora explora Madrid. mucha diversión. Disfruto siguiendo tu blog.
  5. Carolien:
    30 mei 2022
    Hoi Elma, weer een hoofdstad toegevoegd aan je lijst, fantastisch!
    En ja, die Garmin die na 100 km fietsen zegt dat het tijd is om actief te worden, frustrerend! Laat hem maar zien dat je ook nog best stappen kunt zetten. Veel plezier in Madrid.
    Carolien
  6. John:
    30 mei 2022
    Nog bij ebsco madrid geweest?🤣🤣🤣
  7. Mirjam:
    Fijn zoveel vriendelijkheid onderweg
    Weet je ook weer waarom jij af en toe een plekje aanbied in NW Vennep om te slapen.
    Succes met je stappendoel😀
  8. Judith:
    30 mei 2022
    Wat een bijzondere en mooie ontmoetingen maak je zo mee. Je bent wel mooi optijd in Madrid voor de huldiging van Real Madrid😜. Veel plezier vandaag .
  9. Marjoke:
    30 mei 2022
    Hoi Elma, is toch geweldig hè, dat je zo wordt geholpen.... door techniek, maar zeker door "vrienden" van het fietsen. Hoop dat je geniet van Madrid, kun je nog wat stappen zetten. Blijf genieten!
  10. Jolanda Paardekooper:
    30 mei 2022
    Wat geweldig, zo’n organisatie waar je elkaar een slaapplek biedt. Zo leuk om met de locals om te gaan,
    En fijn dat Ton op afstand helpt met de routes.
    Geniet van Madrid!
  11. Manoes:
    30 mei 2022
    Wat een geweldig avontuur zo'n fietstocht en heel leuk om te volgen. Je berichtjes bleken in mijn spambox terecht te zijn gekomen, dus had wat in te halen toen ik daar achter kwam 😅.
    Geniet nog even in Madrid!
  12. Pauline van Diest:
    30 mei 2022
    Geniet ze Elma. Ben benieuwd wat je in Madrid gaat bekijken...
    Groeten
  13. Corrie:
    30 mei 2022
    Wat aardig dat hij je al tegemoet kwam fietsen. Zulke ervaringen maakt het nog bijzonderder. Veel plezier in Madrid.
  14. An Sneeuw -van Keulen:
    30 mei 2022
    30mei 2022. Wat een overwinningsgevoel nu je in Madrid bent. Van al die navigatie begrijp ik niets en ben al blij te kunnen laptoppen. Geniet van de stad Madrid waar je met veel energie en wil beland bent. Wat is er onderweg toch veel medeleven en hulp, ook al ken je elkaar niet. Ik zie uit naar je volgende gezellige schrijven. Een groet van An Sneeuw.
  15. Ellen Schotanus:
    30 mei 2022
    Hoi Elma geweldig dat je in Madrid belandt bent. Mooi zo'n platform van fietsers voor fietsers. Je begrijpt elkaar. Wat een behulpzaamheid. Maar dat herken ik ook wel van de Spanjaarden. Fietsen met een snelheid van meer dan 20 km per uur. Dat red ik niet hoor met zoveel bagage. Je hebt heel wat conditie opgebouwd. Chapeau!
  16. Marieke:
    30 mei 2022
    Ha Elma, in Madrid...muy bien! Deze stad staat ook nog op mijn bucket list. Ik zal er niet fietsend heen gaan, maar een stedentripje lijkt me wel wat.
    En ja, wie weet heeft je Garmin naast een stappenteller ook een trappenteller, want als dat zo is, dan slaat het metertje uit, haha. Je doet het maar, petje af hoor Elma. Geniet van Madrid en alles wat je meemaakt, maar dat zit wel goed. Adios!
  17. Gerrit:
    Hoi Elma
    Wat een bikkel ben jij toch en wat maak je leuke dingen mee.
    Jammer dat er geen film van is,anders zouden we het nog eens
    terug kunnen kijken😉
    Veel succes verder ,en veilige kilometers op je reis 👏