Rio Duero

26 mei 2022 - Berlanga de Duero, Spanje

De afgelopen weken spreek ik opvallend veel mensen (veelal mannen) die, zo ergens tussen hun vijftigste en zestigste, het roer helemaal omgegooid hebben. Zo ook mijn gastheer van gisteravond. Hij en tenminste 2 zoons (ik ben er niet achter gekomen of er ook een gastvrouw was) hebben in februari deze Casa Rural gekocht en zijn er een B&B begonnen. Ze zijn hiervoor uit Barcelona verhuisd naar Tejado: 16 permanente inwoners en verder vakantiehuizen. Ze hebben nog wel een huis in Barcelona. Ik suggereer dat ze daar afgelopen weekend niet geweest zullen zijn. Hij kijkt me schaapachtig aan en heeft oprecht geen benul van Formule 1. De migratie is waarschijnlijk goed gelukt.

Vandaag had het fietsen weer moeilijkheidsgraad 1 ☆; de wind is aanmerkelijk minder, het is prachtig weer en niet te warm. De route volgt voornamelijk de rivier Duero en het is heuvelachtig, beetje klimmen, beetje dalen en nu en dan een prachtig uitzicht. Veel te veel foto's gemaakt, dus daaruit moet ik een selectie maken. In Almazan blijf ik wat rondhangen. Het is een leuk plaatsje en ik zit ruim in de tijd. Tot 2x toe word ik in het Spaans aangesproken en ik begrijp het ook nog! Van de bakkersvrouw begrijp ik hoe ik bij de supermarkt kan komen. Als ik op een afstandje een foto van een kerkje maak, vraagt een passant mij of ik echt een mooie foto wil maken? Tuurlijk. Dan moet ik het kerkje in, daar is El Patrón (ik had niet anders verwacht) en iets met bloemen. Vooruit dan maar, het kerkje in, al is het alleen al om te laten zien dat ik hem begrepen heb. Al met al was het vandaag al 'n beetje rustdag.

Ik heb me nu voor 2 nachten geïnstalleerd in een hotel. Morgen blijf ik in Berlanga. Behalve de was ga ik een planning voor de komende week maken. Madrid is op een paar fietsdagen afstand. Verder komt een vrije dag nu goed uit omdat ik mijn verjaardag voor moet gaan bereiden. Zaterdag ben ik jarig en natuurlijk ben je welkom. Overdag kun je een stuk meefietsen. Ik kan een kop koffie voor je kopen, want geen dorpje zo klein of het heeft een cafetaria, waar de dorpelingen elkaar ontmoeten en een café con leche drinken. Ik heb er een muesli reep voor je bij. Maar je kunt ook water, wat nog wel koud was toen het mijn tas in ging, of een blikje Fanta van mij krijgen, ook niet meer helemaal op temperatuur. 's Avonds vier ik het waarschijnlijk zo'n 100 km. ten noordoosten van Madrid. Nadere details kan ik binnenkort verstrekken, maar ik begrijp dat ik m'n verjaardag waarschijnlijk met een aantal locals zal vieren.

Over een paar dagen Madrid dus. Het gaat geen stedentrip worden. Ik heb deze weken al zoveel indrukken te verwerken dat een uitgebreid stadsbezoek gewoon teveel is. Ik hoor velen nu denken: "zo zonde, als je daar dan toch bent". Daar heb ik iets op bedacht. Een beetje cultuurbarbaar ben ik wel. Heeft misschien iets met opvoeding te maken. Veel musea werden er tijdens mijn jeugdvakanties niet bezocht. Ik ken wel veel pretparken in omliggende vakantielanden! Ik experimenteer bij tijd en wijle graag buiten mijn comfortzone. Wil je iets aan mijn verjaardag doen, geef dan één dezer dagen een tip voor wat ik echt op cultureel gebied gezien moet hebben in Madrid. Sla daarbij wel kerken en kathedralen over. Daarbij heb ik andere sentimenten dan de meeste toeristen. Geen persoonlijke, maar ik kan de pracht en praal en de armoede en het leed van mensen uit het verleden om dit tot stand te brengen niet los van elkaar zien. Verder is alles welkom! Ik beloof, mits het qua tijd lukt, om het te doen!

Morgen dus de administratie en de was. Tot op mijn verjaardagsfeestje!

1. Ytje:
    26 mei 2022
    Hoi Elma, meteen gezocht: stadspark met kristalpaleis en een overdekte markt en versmarkt.
    Veel plezier en toch een vrolijke verjaardag zaterdag; neem maar een taartje en later op de dag een wijntje.🥂proost van Ytje.
    Daag.
  2. Laura de Jong:
    26 mei 2022
    Hemelvaartsdag betekent het Vermaningspad fietsen , een Doopsgezinde traditie, de tocht werd dit jaar in de Weerribben gereden. Diderika en ik reden ooit mee in Friesland, Groningen en Gelderland. Dit jaar hebben wij als twee gemakzuchtige oude dames gekozen voor een rondje Haarlemmermeer, met een knoert harde polderwind, aan je gedacht! Wat kun jij leuk schrijven, je kunt ook het roer omgooien en met dit talent iets gaan doen!
  3. Agnes:
    Hoi Elma
    Helaas kan ik je gèèn tips geven over Madrid.
    Nooit geweest.
    Die foto van dat fietspad, met die keien,…… pittig zeg.
    En die appel 🍎 lekkurhhhhhh 😋
    Ik vind je foto’s erg mooi
    Wat dat verjaardagsfeestje betreft,…. dat zal vast goed komen 🤗 Genoeg mensen in je omgeving. Enne……. je moet altijd zelf de slingers 🎈 buiten hangen, zeggen ze 🤣
    Gelukkig zeg, dat je nu minder tegenwind had. Geeft weer wat meer ontspanning met fietsen.
    Morgen vrijdag, klusdag. Zet um op.
    Welterusten
    👋🏼
  4. An Sneeuw -van Keulen:
    26 mei 2022
    22 mei 2022. Leuk om onder een reactie van je schoonmoeder te staan. Haar ken ik door verhalen van vroeger. Gelukkig dat de wind is gaan liggen, dan kun je weer plezieriger fietsen. Ja, je zult jezelf moeten verwennen met je verjaardag en doe dat dan ook.
    Een groet van, An Sneeuw.
  5. Angeline:
    Mooie foto’s!
    Helaas van mij geen tips voor Madrid. Nooit geweest en staat niet op m’n lijstje ook.
    Sorry. Zeker Tweelingen eigen…
    Zaterdag zal ik proosten op je, in gedachten denken aan jouw verjaardag!
    Prachtige foto’s zeg, mooie route vandaag ook!
    Fijne dagen Elma🤗🍀🎉
  6. Paulien:
    26 mei 2022
    Hoor ik nu pas dat je jarig bent.. 😀 ik kom eraan!
  7. Debbie:
    26 mei 2022
    Wat maak jij veel mee zeg. Madrid ben ik niet geweest dus ik kan je helaas geen tips geven. Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag zaterdag, maak er voor jezelf een leuke dag van. En nog even dan ben je in Madrid. Echt heel stoer.
  8. Brenda Serna Prins:
    26 mei 2022
    Hoi Elma je bent dichtbij waar mijn man vandaan komt. Provincie heet Cuenca en dorpje heet Albelate de las nogueras..We hebben daar nog een huisje. Je ka daar zo slapen, Ff sleutel halen bij plaatselijke winkeltje. We zijn daar immers een jaar niet binnen geweest.
    Wat je vooral moet zien is El Prado museum en Reina Sofia museum. Stadion van stieren
    -> nog van moorse stuk/tijd. Pleinen zijn mooi. Ook eten: jamon tortilla soorten worst
    Veel plezier verder 😘
  9. Brenda Serna Prins:
    *Die bezienswaardigheden zijn in Madrid
  10. Ottoliene:
    27 mei 2022
    😅 Ik heb je verhalen weer bij gelezen . Elke dag zie ik een mail in mijn box en denk oh ja die wil ik nog lezen. Ik word weet opgeslokt door de drukte van de dag en ja hoor weer een mail van Elma. Ik voel me schuldig want ik heb nog geen tijd gemaakt voor die vorige drie. En dan ben ik na een nacht hoesten en proesten en woelen in mijn bed te vroeg wakker. En nu… ik bekijk mijn mail en ja hoor daar verschijnt als eerste een reisverhaal van Elma. Ik heb ze dus allemaal gelezen. En raad eens… zonder hoesten. Elma je schrijft leuk en beleeft mooie dingen. Geniet nog even verder dan geniet ik met je mee. Fijne dag :)
  11. Jeroen:
    27 mei 2022
    Ha, ha, ben ook geen stedenmens Elma, die sloegen we vroeger altijd over.

Als ik je mooie foto’s zie kom ik wel in vakantiestemming 😎🌻🚲. Tis hier nu 14 graden en daarmee hebben we het maximum gehaald van deze dag 😒. Oké dan maar ‘n laagje erbij op de ⛳️baan.

Vast fijne verjaardag natuurlijk, maak je ‘n foto van je taart(je)? Die extra calorieën trap je er wel weer vanaf. 🎈🎈🎈Groeten van Jeroen
  12. Anja:
    27 mei 2022
    Ha Elma, wat ben je toch een bikkel met al die fietskilometers. En je kan zo heerlijk schrijven over wat je ziet maar ook over al je leuke contacten onderweg. En je geniet van al die mensen.
    Voor vandaag lekker dagje met je klusjes. En voor Madrid heerlijk door de kleine straatjes van de oude stad slenteren. Er zijn veel kleine leuke pleintjes waar je een heerlijk tapashapje kan eten onder genot van een drankje
  13. Marjon:
    27 mei 2022
    Hoi Elma, wat ga je snel... tjonge.. Madrid alweer.
    Het aanbod van Brenda zou ik zeker overwegen. Lijkt me echt leuk. Verder heb ik nog, als tuingek, Parque del Buen Retiro. Een mooi rustgevende sfeer uitademend park in Madrid. Natuurlijk is je opdracht niet eenvoudig. Geen kerken of musea... haha Madrid is e.e.a. kerken en musea.
    Er is trouwens ook een speciale fietsroute door Madrid, dan hoef je nergens in, maar kan je wel alles afvinken van yip. Gezien als je erlangs fiets. Maar misschien liever even niet.... hoe ook geniet ervan. Ende het is dat Schiphol krankzinnig druk is anders zouden we je evenkomen feliciteren, fiets regelen en meefietsen.
    Hele fijne dag Elmaatje.
    Groetjes
    Marjon
  14. Jantine Stuive:
    27 mei 2022
    Lieve Elma, dit jaar ga ik je verjaardagsfeestje niet redden…..we hebben het te druk met onze volkstuin in Bennebroek. Graag nodig ik je wel uit voor een heerlijk etentje in een restaurant van jouw keuze….over een aantal weken en….in Holland. Liefs Tineke
  15. Marja Gemser:
    27 mei 2022
    Hoi Elma, Rene en ik zijn in 2019 in Madrid geweest. een prachtige stad met veel mooie bouwwerken. Vooral dus omhoog kijken. Ook de Plaza Mayor vonden wij erg mooi.
  16. Pauline van Diest:
    27 mei 2022
    Te laat voor de tips maar hoop dat je een van de fonteinen hebt gezien. Er zijn er zo veel en prachtig (vind ik) en het al genoemde park....
  17. Edith:
    27 mei 2022
    Hoi Elma, wat een leuk reisverslag en wat stoer dat je zo’n reis maakt in je eentje!
    Tips voor Madrid heb ik wel. Het is in ieder geval een mooie stad om doorheen te fietsen en als je dat doet, moet je zeker naar de Plaza Mayor en Puerta de Sol. Ik wens je heel veel plezier en een hele fijne verjaardag. Liefs, Edith
  18. Judith:
    28 mei 2022
    Hieperdepiep hoera🎉🎉🎉🎉🎉🎉 Gefeliciteerd met je verjaardag Elma.
  19. Laura de Jong:
    28 mei 2022
    Hoera, gefeliciteerd Elma. Ik verwacht Gerleen vandaag te zien, we nemen iets lekkers bij de koffie en als jij voldaan en tevreden weer aan de IJweg arriveert zorg ik voor een appeltaart. Ik wens je een prettige dag toe!
  20. Alberto Domingo:
    28 mei 2022
    Hi Elma! Happy birthday! It's been a pleasure to know you. We hope you enjoy your adventure in Spain! Carmen an Alberto, from Barcones, Soria.
  21. Winny:
    Hey jarige Elma,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🎂🎉🎈
    Wij wensen je heel veel geluk, gezondheid en liefde toe!
    Nog een super vervolg van je geweldige fiets reis, liefs vanaf de IJweg 😘