Litouwen

1 juni 2023 - Veisiejai, Litouwen

Polen uit! Litouwen in!

Passeren van de grens en de 2.000 kilometer moet gevierd worden. Iedere 1.000 kilometer moet gevierd worden met bier volgens Guillaume. Hij kan het weten, heeft er al zo’n 13.500 opzitten, maar is dan ook op 7 augustus al begonnen.

We zijn gisteravond en vanmorgen buitengewoon vriendelijk ontvangen en verzorgd door Przemek en Agata. Przemek heeft al heel wat fietstochten gemaakt, maar blijkt ook een geweldig fotograaf te zijn. We krijgen een rondleiding door de enorme tuin en langs de bijenkasten. Voor onderweg krijgen we nog allebei een pot honing mee. Guillaume is door het dolle. Zijn “guilty pleasure” is zijn ontbijt wat bestaat uit brood met een laag amandelpasta en een laag honing. Eerst de amandelpasta, heel belangrijk!

Vandaag beginnen we bij de fietsenmaker in Suwali omdat ketting en cassette van G zijn fiets vervangen moeten worden. Eerst een online besteld pakketje ophalen bij brievenbussen ergens in een straat. Ook voor een fietsende nomade gaat zulke handel gewoon door; de cassette die hij nodig heeft is hier in Polen niet makkelijk te verkrijgen, vandaar. Ze hebben direct tijd om dat voor hem te doen. Mijn voorraad cosmetische artikelen moet worden aangevuld. Boven aan het lijstje staat muggenspray. De natuur, met al die meren, is prachtig, maar intussen ben ik wel lek gestoken. Ik heb meer tijd nodig dan de fietsenmaker. Bij mij wordt de bandenspanning nog even gemeten. Is nog prima! Fietsenmaker is onder de indruk van mijn Koga. Ja, met mijn naam op het frame wijs ik hem. Vond ie minder interessant.

In de loop van de middag passeren we de grens en zijn we in Litouwen. De eerste 12 kilometer lijkt een proeve van bekwaamheid. Succesvol doorlopen mogen we hier misschien wel blijven en verder fietsen. De weg is een zandweg met grid. Het is hier heuvelachtig dus wordt er ook geklommen en afgedaald in het zand. Ik werk aan mijn vaardigheden. Slingerend en slippend proberen we vooruit te komen. Het is een doorgaande weg en af en toe passeert een auto. Ze minderen niet allemaal vaart waardoor we regelmatig een stofwolk over ons uitgestort krijgen. Na een valpartij in een afdaling heb ik even tijd nodig om mezelf weer bij elkaar te rapen. Er is niet veel aan de hand; van vallen in het zand loop je geen botbreuken op. Maar we zijn aan het eind van de dag en hebben er al zo’n 60 kilometer op zitten. G merkt fijntjes op dat er geen keuze is; dat houd ik mezelf ook altijd voor als ik alleen fiets en het even niet meer zie zitten. We verwachten dat het nog ongeveer 2 kilometer zandweg is tot er bij een kruising een grotere weg volgt. Wordt toch 4 kilometer tot weer een volgende kruising. Juist als ik mezelf en mijn fiets een heuvel op duw en mezelf afvraag hoe ik dat nou de volgende heuvel moet gaan doen is er ineens asfalt. Er is een saaie foto waarin het zandpad overgaat in asfalt bij het plaatsnaambord van Petroškai. Dit moment gaan we niet vergeten voorspelt G. Met zijn staat van fietsdienst kan hij zich wel een oordeel vormen en dit is zeker één van de slechtste wegen die hij gereden heeft tot nu toe.

Terug op het asfalt en dus weer lekker heuvelend met, dat dan weer wel, dit keer de wind in de rug, komen ook de praatjes weer. We hebben het over prioriteiten van wat we zo, als we op de camping aankomen als eerste gaan doen. Ik stel dat ik eerst voor een bed ga zorgen, als het lukt met de tent er omheen. Als ik dan nog energie heb, neem ik een douche, als ik daarna nog steeds energie heb wil ik ook wel eten. Voor G: op een gedeelde eerste plaats staat een douche en bier. Nu staan dan toch de tentjes overeind, heeft G. gekookt en komen we dus ook aan eten toe en zelfs aan een kampvuur en een verslag.

Waarschijnlijk wordt morgen een rustdag op de camping.

1. Corrie:
    1 juni 2023
    Pfff wat een tocht. Als ik het lees word ik er al moe van. Maar wel heerlijk dat er voor je werd gekookt :)
  2. Jolanda Paardekooper:
    1 juni 2023
    Wat een gave foto’s zeg! En dat kampvuur, heel gaaf.
    Geniet van het volgende land en het gezelschap.
  3. Mieke Hermans:
    1 juni 2023
    Ziet er goed uit. En inderdaad vast heel blij met een normaal stuk weg ipv zand zand en nog eens zand. Geniet van het kampvuur, maar waarschijnlijk lig je al lekker te slapen 😇
  4. Arnold Boot:
    1 juni 2023
    Wat een mooie mijlpaal Litouwen bereikt op eigenkracht. Ziet er prachtig uit en wat een avontuur. Op naar de hoofdstad. Fijne rustdag morgen.
  5. Pauline:
    Topprestatie weer!!
  6. Przemek:
    😁💪
  7. Ria van Stoltz:
    2 juni 2023
    Tjonge jonge al 2000 kilometers en Polen achter je gelaten dat moet een goed gevoel geven. Wat leuk dat jullie deze dagen samen fietsen en G van koken houdt. Geniet van de mooie momenten.
  8. Carolien:
    2 juni 2023
    Geweldig Elma, Litouwen gehaald en wat heerlijk dat je een maatje hebt gevonden!
  9. Robert:
    2 juni 2023
    Elma, wat wederom een leuk verslag. Geniet van de rustdag vandaag
  10. Marie:
    2 juni 2023
    Gezellig zo met een fietspartner!
  11. Denise:
    2 juni 2023
    Zo te lezen is Guillaume een gezellige fietspartner! Lijkt me ook best fijn om op de moeilijke momenten even samen met iemand te zijn. Op naar de volgende 1000 km! 🍻
  12. Jantine Stuive:
    2 juni 2023
    Fantastisch bij ieder verhaal zit ik weer te grinniken. Wat heb je toch een heerlijke droge humor, Elma.
  13. Jan Bos:
    2 juni 2023
    Gaaf Elma! Weer een nieuw land bereikt en een fietsmaatje. Top zeg! Ga zo door en genietse. Groeten, Jan
  14. Mieke de Korte:
    2 juni 2023
    Wauw weer een mijlpaal. Goed bezig!!
  15. Karin Bakker:
    2 juni 2023
    Wat goed zeg dat je in Litouwen bent. Leuk dat je een maatje hebt die ook nog voor je kookt. Geniet van je rustdag.
  16. Agnes:
    2 juni 2023
    Jeetje zeg, wat een fietspaden. Lijkt me erg zwaar en vermoeiend.
    Balancerend met je fiets en bagage. Slurpt veel energie.
    De foto’s zijn erg mooi.
    Leuk ook de foto bij de grens.
    Weer een “mijlpaal”.
    Gezellig ook dat jullie samen fietsen, kamperen, eten en lekker kletsen.
    Heerlijk morgen een rustdag.
    Wasdag🤣
  17. Willy Steevels:
    2 juni 2023
    Wat een prestatie! Volgende land bereikt. Prioriteit eten na zo’n inspanning lijkt me wel een nodig. Fijn dat er gekookt werd voor je.
  18. Margreet T:
    3 juni 2023
    Wat een doorzettingsvermogen!
    Blijft leuk om je verslag te lezen!
  19. Tante Corrie.:
    9 juni 2023
    Geweld dig Elma, petje af
  20. Marian Verschuren:
    19 juni 2023
    Ben even aan het "bij-lezen". Gaaf die conversaties. en over keuzes en geen keuzes. Vruchtbaar die samenwerking lijkt me zo: de één doet dit en de ànder doet dat. Zodat je beiden toe komt aan dat waar je behoefte aan hebt. Mooi hoor.